جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

نخستین مناظره سال ۹۳ با موضوع هزینه های گردشگری در ایران

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ فروردین ۱۳۹۳

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۰۱/۲۳ – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران(istta) به نقل از تسنیم، سفرهای جوجه کبابی ایرانی‌ها، جریانی برای امنیتی کردن رونق گردشگری خارجی، مطرح کردن هتل ۷ ستاره یعنی جنون در گویش، ممنوعیت گردشگری عشرتی در ایران و مناطق بهشتی در کشور که جهنم شدند، مباحث مناظره هزینه‌های گردشگری در ایران بود.

سفرهای ایرانیان ماجراجویانه است
سیدمحمد بهشتی، مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی به عنوان نخستین فرد در برنامه مناظره هزینه‌های گردشگری در ایران اظهار داشت: اگر بخواهیم مشکل گردشگری کشور را به طور جدی مرتفع کنیم، باید اذعان داشت که مشکل اصلی ما در زیرساخت‌هاست، اما بیشتر زیرساخت‌های ذهنی تا زیرساخت‌های کمی.

وی با بیان اینکه فراموش کردیم برای چه مقصودی سفر می‌کنیم، تصریح کرد: کار بدین‌گونه است که هنگام سفر در گردابی می‌افتیم که مسائل اضطراری مانند خوراک و خواب اولویت پیدا می‌کند، لذا در حقیقت اگر با نگاه کلان به این موضوع نگاه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که بیشتر سفرهای داخلی ماجراجویانه است چرا که نه جای اقامت و نه نحوه رفتن‌ ما روشن است و با آسایش خاطر این سفر را انجام نمی‌دهیم.

بهشتی تصریح کرد: اگر منصفانه نگاه کنیم، میانگین هزینه‌های سفر در کشور در مقایسه با کشورهای دیگر دنیا بالا نیست، اما ما عادت داریم اتوبانهایمان را با اتوبانهای فرانکفورت مقایسه کنیم و یا موارد دیگری را با کشور سوئیس مقایسه کنیم، که در این صورت آخر هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر در کشور رونق گردشگری به خصوص گردشگری خارجی ایجاد شود، نیازمند مقدماتی خواهیم بود که طبعاً خیل گردشگر خارجی هزینه‌ها را به صرفه می‌کند.

تفاوت قیمت‌های سفر/سفر در تعطیلات به شمال یک میلیون تومان؛در مابقی سال ۲۰۰ هزار تومان
امیرحسین جعفری استاد دانشگاه جهانگردی نیز در این مناظره اظهار داشت: هزینه سفر امر بسیار مهمی است که باید بدانیم که دولت در راستای کاهش و افزایش آن نقش مهمی دارد. همچنین، باید گفت هزینه سفر در سایر کشورها با کشور ما متفاوت است و نمی‌توان آن را با یکدیگر مقایسه کرد، چرا که براساس درآمد هر شهروند هزینه سفر محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: دولت باید در راستای توسعه زیرساخت‌های سفر گام موثر بردارد؛ فصل سفر، آب و هوا، درامد شهروند، ظرفیت هتل و اماکن دینی و دینی و حتی شهرهای مورد استقبال، حمل و نقل هوایی، ریلی، و جاده‌ای از مواردی است که باید مدنظر قرار گرفته و فراهم شود تا هزینه سفر کاهش یابد.

این استاد دانشگاه جهانگردی با بیان اینکه وقتی زیرساخت‌ها توسعه یابد، هزینه پایین می‌آید، افزود: سفر مختص ۱۳ روز عید و برخی تعطیلات در تابستان و زمستان نیست و مردم نباید فقط در این ایام به سفر بروند؛ ۵۰ تا ۷۰ درصد نصف هتل‌ها در طول سال خالی است و هتلدار در زمان تعطیلاتی که مطرح شد حداکثر استقبال را از مسافران دارد و هزینه هتل‌ها بالاست.

جعفری گفت: وقتی در تعطیلات به شمال سفر می کنید، یک میلیون تومان هزینه‌اش است ولی همان سفر در مابقی طول سال ۲۰۰ هزار تومان است، ولی شهروندان از آن استقبال نمی‌کند؛ وقتی تور ارزانتر باشد هزینه حمل و نقل نیز پایین تر می‌آید.

وی عنوان کرد: دولت باید زیرساخت‌ها را برای کاهش هزینه‌ها فراهم کند. همچنین، مردم از این امر استقبال و فرهنگسازی برای کاهش هزینه‌های سفر صورت پذیرد و همه بدانند سفر محدود به تعطیلات و نوروز نیست.

این استاد دانشگاه جهانگردی گفت: هتلداران در ایام تعطیلات بالاترین هزینه را برای مسافران مطرح می‌کنند که غیرقانونی نیست، در واقع در طول سال به این قیمت نموده و تنها در ایام تعطیلات این هزینه مطرح می‌شود که دولت باید اقدامات لازم را برای کاهش هزینه‌های سفر را انجام دهد.

معافیت مالیاتی و گمرکی برای ورود تجهیزات هتلداری

جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران ایران نیز با اشاره به وضعیت گردشگری کشور اظهار داشت: به دلیل عدم استراتژی مشخص و عدم داشتن برنامه کامل گردشگری ایران به شدت آسیب‌پذیر است.

وی افزود: نوع نگرش ما در سازمان‌های مختلف به دلیل فرابخشی بودن مسئله گردشگری به صورت سلیقه‌ای است و این موضوع گردشگری ایران را زیر سوال برده و نرخ خدمات را افزایش داده است.

رئیس جامعه هتلداران ایران ادامه داد: طی چند ماه گذشته این نگاه‌های سلیقه‌ای باعث شد افرادی که در حوزه گردشگری تلاش می‌کنند متحمل سختی‌های فراوان شوند و برای مشخص شدن نرخ واقعی سفر و افزایش کیفیت خدمات در درجه نخست باید برای گردشگری کشور برنامه جامع و بلندمدت داشته باشیم.

حمزه‌زاده عنوان کرد: در این برنامه جامع باید وضعیت هر یک از سازمانها در قبال مسئله گردشگری مشخص شود، بنابراین نیاز به همکاری دولت، مجلس و بخش خصوصی داریم.

وی با اشاره به اینکه در بخش تعیین نرخ عوامل مختلفی دخیل هستند افزود: دخالت‌های غیرکارشناسانه برخی مجموعه‌های دولت و عدم قوانین مشخص باعث شده تا در حوزه قیمت تمام شده خدمات گردشگری ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته باشیم که می‌توان در شرایط فعلی نرخ خدمات را ۳۵ درصد پایین آورد.

رئیس جامعه هتلداران ایران بیان کرد: در حوزه هتلداری عوامل مختلف باعث شده تا افزایش یابد. در اکثر کشورهای موفق در بخش هتلداری شاهد معافیت مالیاتی و معافیت گمرکی برای ورود تجهیزات هتلداری هستیم.

کاهش ۵۰ درصد سوانح حمل و نقل جاده‌ای در نوروز ۹۳

در ادامه احمدرضا عامری رئیس انجمن صنفی حمل و نقل کشور با بیان اینکه از شاخص‌های توسعه کشور رشد حمل و نقل است، اظهار داشت: در موضوع حمل و نقل دو زمان مشخص در کشور پس از انقلاب وجود دارد که یکی مربوط به جنگ تحمیلی و دیگری مربوط به زمان هدفمندی یارانه‌ها می‌شود که در جنگ تحمیلی نرخ حمل و نقل ۱۲۰ دینار بود اما در مراحل دوم یعنی هدفمندی یارانه‌ها در ترمینال ۱۶۵ ریال گازوئیل می‌زدیم که همان شب هدفمندی هزینه به ۱۵۰۰ ریال رسید. لذا دولت به تعهدات خود عمل نکرد.

وی با بیان اینکه سهم حمل و نقل در تولید ناخالص ملی ۸.۵ درصد است، گفت: ۲ هزار شرکت حمل و نقل مسافرتی در کشور داریم که ۲۰ هزار اتوبوس، ۴۶ هزار مینی‌بوس و ۴۰ هزار سواری در سال ۴۵۰ میلیون مسافر را جابجا می‌کنند.

عامری با بیان اینکه در نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش سوانح حمل و نقل جاده‌ای را داشتیم، گفت: متاسفانه سفر و تفریح در سبد هزینه‌های خانوار وجود ندارد و از طرف دیگر زیرساخت‌های ما جوابگوی آینده نیست چرا که طبق آمارها در حال حاضر ۲۰۰ هزار تخت در هتل‌ها داریم که به عبارتی به ازای هر ۳۷۵ هزار نفر یک تخت می‌شود.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود ایران به ۵ قسمت غرب، شرق، شمال جنوب و مرکز تقسیم شود و سفرها را بر طبق این ۵ قسمت توزیع کنیم. به عنوان مثال ۲ میلیون پرسنل داریم که می‌توانیم برای آنها برنامه‌ریزی سفر داشته باشیم.

سفر در ایران گران است
محمدحسن کرمانی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافری هوایی و جهانگردی ایران نیز در ادامه این مناظره گفت: توسعه زیرساخت‌ها و شفاف سازی نرخ‌ها دو مقوله جداست و نمی‌توان این دو را با یکدیگر و در کنار هم آورد، اگر قرار است ما به سمت نرخ گذاری برویم باید عرصه اقتصاد برایمان مهم باشد.

وی با بیان اینکه بازگرداندن به اقتصاد قدیم برای کشور خطرناک است، ادامه داد: اینکه سفر در کشور ما گران است درست است ولی سفر در سبد خانوار قرار ندارد، و این امر مشکل عمده ای است و در کنار آن اینکه دولت در زمینه سفر نیز برنامه ندارد صحبت و مشکل دیگر است در واقع مشکل عمده این بوده که سفر در سبد خانوار نبوده و دولت در این زمینه برنامه ندارد.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافری هوایی و جهانگردی ایران افزود: اتفاق نوروزی در تمام کشور رخ می‌دهد ولی اینکه برای سفر برنامه ریزی داشته باشیم مهم است تا فشار نوروزی را کاهش دهیم؛ چرا این موضوع که بلیت جزیره کیش هفت هزار تومان در طول سال است مدنظر قرار نمی‌گیرد ولی اکنون در ایام تعطیلات این امر چند برابر است؛ گران بودن و نرخ گذاری امری است که دولت اگر قرار است به آن توجه کند باید نگاهی جدی داشته باشد.

کرمانی اظهار داشت: با توجه به اینکه دولت علاقه مند به نرخ گذاری است باید آمادگی بالانس نیز داشته باشد تا در ارزانی جبران کند.

وی افزود: در صنعت گردشگری باید استقبال برای کاهش هزینه ‌ها صورت پذیرد تا به سطح دلخواه برسیم که اکنون در سطح دلخواه نیستیم آیا به اندازه صنعت نفت، به صنعت گردشگری اهمیت داده‌ایم.

در قانون برنامه بودجه صحبتی از صنعت گردشگری مطرح نیست
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافری هوایی و جهانگردی ایران گفت: در قانون برنامه بودجه صحبتی از صنعت گردشگری مطرح نشده است و این امر جایی در برنامه بودجه نداشته است؛ باید این ضرورت ایجاد شود.

کرمانی عنوان کرد: دولت باید با دست اندرکاران صنعت گردشگری رودرو نشسته و در این زمینه گفتمان کند، چرا که افراد دست اندر کار بیش از دولت در خصوص صنعت گردشگری آگاهی دارند.

وی افزود: باید در زمینه صنعت گردشگری از تجربه دیگر کشورها استفاده کنیم تا بتوانیم به اهداف خود برسیم.

مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی: حرف سفر که می‌رسد اوقات همه تلخ می‌شود

در ادامه سید محمد بهشتی مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه به نظر می‌رسد حرف سفر که می‌رسد اوقات همه تلخ می‌شود. لذا دست‌اندرکاران حوزه گردشگری باید برای مردم رضایت خاطر ایجاد کنند، اظهار داشت: تاکید می‌کنم مشکل اصلی گردشگری زیرساخت‌های ذهنی است و تا حل نشود با حل و فصل مسائل کمی نمی‌توانیم توفیقی به دست آوریم.

جریانی در کشور فکر می‌کند رونق گردشگری خارجی، امنیت ملی و اخلاقیات ما را به خطر می‌اندازد

وی با بیان اینکه حاکمیت باید این زیرساخت‌ها را حل کند، گفت: در حال حاضر همه می‌گویند ورود گردشگری خارجی به کشور خوب است اما چرا اتفاق نمی‌افتد چون یک جریان فکری در کشور فکر می‌کند رونق گردشگری خارجی، امنیت ملی و اخلاقیات ما را به خطر می‌اندازد و این سوء‌تفاهم بزرگی است که تا حل نشود هر چه هتل و جاده بسازیم مشکل گردشگری حل نخواهد شد.

بهشتی یادآور شد: اگر در ترکیه شاهد رونق گردشگری هستیم به این دلیل است که آنها زیرساخت‌های ذهنی را حل کردند و به طبع آن زیرساخت‌های عینی ایجاد شد. همچنین، در اسپانیا در ابتدا نه جاده داشتند و نه اقامتگاه؛ اما به مرور درست شد.

وی افزود: اگر ما زیرساخت ذهنی را حل نکنیم و هتل و مراکز اقامتی بسازیم بالاخره این هزینه باید به نوعی جبران شود. چون گردشگری به کشور نخواهد آمد یا باید از کیفیت بزنیم و یا گرانتر بفروشیم.

سفرهای ایرانی‌ها همه برای دیدار جوجه‌کباب است
مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: نباید مشکل اصلی را گُم کنیم. گردشگری داخلی بالاخره در ایام عید صورت می‌پذیرد، اما سوال این است که این سفرها مطلوب ماست و ما دوست داریم بیشتر شود؟ جواب این است که خیر این سفرها بی‌کیفیت است، در حالی که سفر به دیدار جایی رفتن است، اما در این سفرها همه به دیدار جوجه‌کباب می‌روند چرا که از فرد می‌پرسیم کجا بودید، می‌گویند یک جایی نزدیک شمال و طرف حتی اسم آنجا را هم نمی‌داند.

«کلاردشت» بهشت ایران به جهنم تبدیل شده است

بهشتی تاکید کرد: آیا حقیقتاً مردم گیلان و مازندران از این سفرها موهبتی جز تولید زباله و ناهنجاری اجتماعی به دست می‌آورند؟ کلاردشت ما قطعه‌ای از بهشت بود اما به دلیل کارهای ما در حال حاضر به قطعه‌ای از جهنم تبدیل شده است عین این کار را با مازندران کردیم.

ایران دارای ۲۰۰ هتل، ترکیه چند هزار هتل با ظرفیت خالی و قیمت مناسب

در ادامه این مناظره امیرحسین جعفری استاد دانشگاه جهانگردی با اشاره به اینکه هر سال شب عید مردم به خرید تورهای مسافرتی روی آورده و بالطبع سازمان‌های مسؤل نیز درگیر بازرسی می‌شوند، گفت: از اول اسفند تا اواخر فروردین موضوع سفر داغ است و بعد از این تاریخ شاهد فراموشی آن تا اسفند سال بعد هستیم.

وی افزود: مردم همواره می‌گویند مبلغی را که آژانس‌های مسافرتی دریافت می‌کنند برایشان کاملاً سودآور است، اما با نشان دادن فرم هزینه‌یابی سفر برای یک تور داخلی می‌توان متوجه شد که اینگونه نیست.

جعفری در ادامه مناظره با نمایش فرم هزینه‌یابی سفر برای یک تور داخلی عنوان کرد: آژانس‌های مسافرتی با کنار هم گذاشتن اجرای مختلف یک تور مسافرتی را به فروش می‌رسانند. برای نمونه تور شیراز در ایام عید که شامل ۳ شب و ۴ روز اقامت بود برای هر شب اقامت در هتل هزینه‌ای معادل ۲۰۰ هزار تومان دریافت می‌شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه باید بررسی کنیم و مشاهده شود که کجای زیرساخت‌ها ایراد دارد که هزینه‌ها به این حد می‌رسد، عنوان کرد: بلیت رفت و برگشت به شیراز در ایام نوروز ۲۵۶ هزار تومان بود، اتوبوس برای گشت و گذار در داخل شهر روزانه ۸۰۰ هزار تومان هزینه دریافت می‌کرد، ورودی اماکن دیدنی که در ایام روزهای عادی سال ۵۰۰ تومان بود در ایام نوروز به ۲ هزار تومان افزایش یافته بود، تور لیدر مبلغ ۱۲۰ هزار تومان دستمزد می‌گرفت و هزینه هر وعده غذا در یک رستوران معادل ۳۰ هزار تومان بود که اگر مجموع این هزینه‌ها را در کنار یکدیگر لحاظ کنیم ۹۸۷ هزار تومان می‌شود بدون اینکه آژانس مسافرتی دخالتی در قیمت‌ها داشته باشد، که اگر این آژانس بخواهد تور خود را به فروش برساند باید ۱۰ تا ۱۵ درصد کارمزد قانونی به آن اضافه کند، بنابراین هزینه این سفر به شیراز معادل یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی که سازمان تعزیرات هزینه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی را مشاهده می‌کند به این آژانس مسافرتی اعلام می‌کند که قیمت گران است و نباید تور را با این مبلغ به فروش برساند. حال سوالی که مطرح است این است که در این زمینه چه کسی مقصر است، آیا آژانس مسافرتی یا هتل دار مقصر است؟ باید بگویم که هزینه هتل‌ها در بخش غذا و خدمات افزایش یافته است. در ایام نوروز برخی از دوستان وضعیت ایران را با ترکیه مقایسه می‌کردند در حالیکه در ایران در مجموع ۲۰۰ هتل بیشتر نداریم، اما در ترکیه چند هزار هتل داریم که بسیاری از آنها ظرفیتشان خالی است و با مبلغ کمتر پذیرای مسافران هستند.

جعفری بیان کرد: اگر همین هزینه تور را در طول سال لحاظ کنیم یعنی در طول سال به سفر برویم هزینه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی می‌تواند تا ۵۰۰ هزار تومان کاهش یابد.

بسیاری از هتل‌های ۵ ستاره نیاز به خدمات استاندارد دارند/بزرگترین مشکل هتل داری گمرک است
در ادامه این مناظره حمزه‌زاد عنوان کرد: سیاست اجرایی ما غلط است، کسی که در حوزه هتلداری سرمایه‌گذاری می‌کند با وجود قیمت زمین بالا و درصد هزینه مربوط به تامین منابع که بسیار بالاست کارش ناتمام می‌ماند در واقع سرمایه‌گذاران کار خود را ناتمام می‌گذراند.

وی ادامه داد: بخش هتل‌سازی در صنایع گردشگری دچار آسیب شده است چرا که با مواردی از جمله عوارضی بالا مواجه هستند؛ در حوزه ساخت و ساز و مجوز گرفتن هم شهرداری باید سرمایه‌گذاران عوارضی بالا بدهند بنابر این نیز خود مشکلاتی به همراه خواهد داشت.

حمزه‌زاد افزود: بسیاری از هتل‌های ۵ ستاره نیاز به خدمات استاندارد دارند که این خود بزرگترین مشکل در صنعت گردشگری است.

وی عنوان کرد: نرخ سرمایه‌گذاری در ایران افزایش یافته است که در این میان می‌توان مشکل گمرک را مطرح کرد که امروز بزرگترین مشکل این امر است.

حمزه‌زاد بیان کرد: ۸ درصد ارزش افزوده از مسافر گرفته می‌شود، در حقیقت خود هلتدار این هزینه را از جیب نمی‌دهد، بلکه از مسافر دریافت می‌کند. همچنین، موضوع عوارض و مالیات یکی از مشکالت اساسی محسوب می‌شود که در کمیسیون اقتصادی این امر مدنظر قرار گرفته است.

وی افزود: بخشی از بدنه دولت درگیر موضوع صنعت گردشگری هستند ولی نگاه‌ها سلیقه‌ای و جزیره‌ای است.

حمزه‌زاد اظهار داشت: ما تفاهمنامه ملی در زمینه گردشگری ندارم؛ امروز هر سازمان یک تصمیم می‌گیرد که این امر صنعت گردشگری را دچار آسیب می‌کند.

وی عنوان کرد: قبل از سال (عید) در لایحه بودجه ۹۳ دولت مطرح کرد که تمام مراکز اقامتی ۵ درصد درآمد خود را به شهرداری بدهند که ما حدود دو ماه درگیر این موضوع بودیم که آن را حذف کنیم چرا که این امر تصویب می‌شد ۱۵ درصد خدمات گردشگری افزایش می‌یافت.

حمزه‌زاد افزود: موضوع اینکه ۵۰ درصد معافیت گردشگری حذف شد از سوی کمیسیون اقتصادی پیشنهاد بود که ما تشکل صنفی و رایزنی‌های بسیاری با حمایت مجلس انجام دادیم و این پیشنهاد به کمیسیون اقتصادی برگشت چرا که معافیت به عنوان یک مشوق مطرح است.

وی ادامه داد: در کشور ترکیه زمین را رایگان می‌دهند، مالیات ارزش افزوده در آن کشور وجود ندارد. همچنین آنها عوارض گمرکی ندارند و تسهیلات بانکی آنها ۱۴ درصد است که با ۳۰ درصد کشور ما قابل مقایسه نیست.

بسیج گردشگری در کشور

حمزه‌زاد اظهار داشت: افزایش نرخ سفر و سرمایه‌گذاری امری است که باید مدنظر قرار گیرد و واقعاً سفر را برای شهروندان راحت کنیم. که انتظار داریم دولت با توجه به اینکه می‌خواهد گردشگری را توسعه دهد و باعث کاهش نرخ خدمات شود، هم دولت و هم مجلس و سایر نهادها باید در این زمینه اقدامی جدی انجام داده و کمک کنند، اینکه بنشینم و بگوییم صنعت گردشگری خوب است درست نیست بلکه باید آستین بالا زده و همه کشور برای توسعه گردشگری بسیج شوند.

قیمت اتوبوس ۱۷۵ میلیون قبل از هدفمندی، ۸۰۰ میلیون تومان بعد از هدفمندی

عامری رئیس انجمن صنفی حمل و نقل مسافرتی کشور با بیان اینکه در حال حاضر قیمت یک اتوبوس بین ۶۵۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان است و اشغال صندلی دو سر، متوسط ۶۰ درصد است، اظهار داشت: سال ۸۲ قیمت اتوبوس ۱۷۵ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان بود که بعد از هدفمندی به ۶۵۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان رسید.

سفرهای تفریحی کم/ بیشتر سفرها اجباری شده است
وی اضافه کرد: در حال حاضر سفرهای تفریحی در گزارشات ما بسیار کم شده است و بیشتر سفرها اجباری است. به طوری که اگر دانشگاه آزاد تعطیل شود در کار ما اثر دارد. لذا به نظر من اگر دولت بخواهد رونق گردشگری را داشته باشد باید بن سفر بدهد.

عامری یادآور شد: متاسفانه فکری برای برنامه‌ریزی زیرساخت‌ها نیست و می‌طلبد که دولت درست هزینه کند.

طبق بند «ج» ماده ۳۹ برنامه چهارم توسعه؛ قیمت‌گذاری سفر خلاف قانون است

در ادامه محمدحسین کرمانی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با بیان اینکه طبق بند «ج» ماده ۳۹ برنامه چهارم توسعه قیمت‌گذاری سفر خلاف قانون است.

وی اضافه کرد: در صحبت‌های آقای بهشتی خطری می‌بینم و آن این است که دولت حرف ما را می‌زند که در حاکمیت تکلیف گردشگری معلوم نیست، اما خطر این است که مخاطب ما گم می‌شود.اینکه عده‌ای نمی‌گذارند گردشگری در مملکت راه بیفتد درست است اما چه کسی باید مفاهمه با مخالفان را آغاز کند و اگر دولت است چرا شروع نمی‌کند.

کرمانی با اشاره به اینکه این وظیفه دولت است که این موضوع را پیگیری کند یادآور شد: در حال حاضر کسی علاقه به ارجاع تورهای کوتاه مدت ندارد نباید بازی مرغ و تخم مرغ را شروع کنیم. به اعتقاد من تا موقعی که گردشگر وارد کشور نشود هر کاری کنیم درست نمی‌شود.

وی افزود: فردی در دولت‌های گذشته گفت که ۴۰۰ هتل ۵ ستاره می‌سازیم در حالی که هیچ عقل سلیمی این را قبول نمی‌کند و هیچ کسی هم این فرد را محاکمه نکرد. سوال این است امروز که دورانشان تمام شده چرا جواب ندادند که چرا این تعداد را نساختند.

استراتژی و تاکتیک برای ورود گردشگر خارجی نداریم
کرمانی گفت: اگر قرار است گردشگری خارجی وارد کشور شود برنامه دولت چیست؟ ما استراتژی و تاکتیک نداریم چرا که گردشگر را نمی‌خواهیم به عنوان نمونه در ۱۴۰۴، ۲۰ میلیون گردشگر را دیدیم اما امروز به هم راست نمی‌گوییم که در سال ۱۳۹۳ چه میزان گردشگر ورودی داریم.

رئیس انجمن صنفی خدمات مسافرتی با بیان اینکه اگر اینها به شکل منافع ملی دیده شود حل می‌شود، خاطرنشان کرد: همه کارها جزیره‌ای است لذا اول باید تکلیف را مشخص کنیم که صنعت گردشگری به سرنوشت صنعت خودروسازی دچار می‌شود یا خیر؟

وی افزود: ما به لحاظ فرهنگی و مذهبی مدعی هستیم بر سایر فرهنگ‌ها و مذاهب غلبه داریم پس چرا از مواجهه با آنها واهمه داریم. در نوروز می‌بینیم برخی مناطق اشغال صفر درصد دارند و در برخی مناطق حالت انفجاری دارند. لذا باید گفت که ما برنامه‌ریزی نداریم.

سفرهای یله همسایگان ایران به داخل کشور
کرمانی یادآور شد: همین مشکل را با شیعیان همسایگان کشور داریم که دولت به راحتی به آنها ویزا می‌دهد و آنها به استانهای مذهبی می‌روند و دولت هیچ برنامه‌ای برای توزیع آنها ندارد و آنها یله وارد می‌شوند و یله می‌روند. دولت باید برنامه را از بخش خصوصی بگیرد و اجرا کند.

در ادامه احمد رضا عامری مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور اظهار داشت: ایران آثار تاریخی، زیارتی و شرایط آب و هوایی بسیار مساعدی دارد به گونه‌ای که هم شمال و هم کویر را در ایران در کنار هم داریم، بنابراین از نظر جاذبه‌های توریستی جزو کشورهای نادر دنیا محسوب می‌شویم.

دست‌های پشت پرده برای امنیتی کردن سفر به عراق

وی افزود: هم اکنون با همت دولت و ارائه تسهیلات لازم می‌توانیم از کشورهای اطراف گردشگر به داخل ایران بیاوریم. دو سوم مردم عراق شیعه هستند که علاقه به زیارت قم و مشهد دارند بنابراین می‌توانیم با مدیریت صحیح به اتوبوس‌های مسافربری ایران اجازه دهیم که وارد عراق شده و مسافران عراقی را به ایران بیاورند. حتی ما با مسؤلان کشور عراق در این زمینه صحبت کردیم، اما برخی از دست‌های پشت پرده در داخل کشور (سازمان حج و زیارت) مسائل امنیتی را مطرح کرده و به اتوبوس‌های ایرانی اجازه تردد در عراق نمی‌دهند.

در ادامه محمدحسن کرمانی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خطاب به عامری عنوان کرد: البته این موضوع به این معنا نیست که درهای کشور را باز کرده و به مسافران عراقی بگوییم به هر شکل که می‌خواهند وارد ایران شوند باید این موضوع را مدیریت کنیم.

عامری خطاب به کرمانی گفت: بسیاری از کشورها به مسافران خارجی برای اینکه وارد کشورشان شوند امتیاز می‌دهند تنها جایی که ما می‌توانیم از‌ آن گردشگر بیاوریم عراق است چه ایرادی دارد که آنها وارد ایران شوند؟

کرمانی در پاسخ عنوان کرد: اگر از منظر گردشگری به این موضوع نگاه کنیم آوردن مسافر به داخل کشور باید همراه با اشتغال و درآمد باشد. بنابراین باید در این زمینه با برنامه حرکت کنیم و اینگونه نباشد که اتوبوس‌های ایرانی وارد کشور عراق شده و مسافران را سوار کرده و در ایران پیاده کند بلکه گردشگران عراقی باید با مدیریت ما وارد ایران شوند.

توزیع ثروت از درآمد مسافران به مشهد بخوبی در سایر شهرها انجام نمی‌شود
وی افزود: خصوصیت گردشگری ایجاد اشتغال و توزیع ثروت است اگر می‌بینیم که اغلب مسافران در مشهد اقامت دائم می‌کنند انتقاد ما نسبت به این موضوع این است که توزیع ثروت بخوبی در سایر شهرها انجام نمی‌شود بنابراین توریستی که وارد کشور می‌شود باید یک برنامه سفر را به آن ارائه کنیم که از آن تبعیت کنیم.

جعفری در ادامه این مناظره اظهار داشت: در ایام عید امسال اتوبوسی از تهران به بندرعباس رفته و در آنجا مستقر شد ولی به آن سوخت گازوئیل ندادند و حتی گازوئیل آزاد به این اتوبوس نداده و مسافران در جاده سرگردان شدند. در واقع راننده این اتوبوس به جزیره قشم رفت و از سوی سیستم دولتی و با نامه های بسیاری که زده شده لیتری ۹۰۰ تومان گازوئیل خرید که باید بگویم برای حمل و نقل کشور چنین مشکلاتی داریم.

عامری خطاب به جعفری گفت: اینکه ابر و باد و مه و خورشیدو فلک در کارند تا همه مشکلات حمل و نقل حل شود.

مطرح کردن هتل ۷ ستاره جنون در گویش است

حمزه زاد نیز در ادامه در واکنش به اینکه مطرح می‌کنند هتل ۷ ستاره را می‌توان در تهران راه اندازی کرد، افزود: در دنیا استاندارد روی هتل ۵ ستاره است اینکه بگوییم هتل ۷ستاره جنون در گویش است؛ گاهی ما در هتل ۵ ستاره نیز دچار ضعف‌هایی هستیم و نمی‌توانیم آن را به استاندارد برسانیم چرا به راه اندازی هتل هفت ستاره تشویق می‌کنید دلیل این امر چیست.

در ادامه یکی از مخاطبان از عامری مدیر عامل اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری کشور پرسید که چرا بیشتر از ظرفیت مسافر در ایران اتوبوس داریم که وی در پاسخ عنوان کرد هم اکنون ۲۰ هزار اتوبوس برای ۷۵ میلیون جمعیت ایران داریم بنابر این برای این تعداد جمعیت تعداد اتوبوس‌های ما زیاد نیست در حقیقت مشکل اصلی ما رکود اقتصادی کشور است.

سالانه باید یک میلیون دستگاه اتوبوس به کشور اضافه شود

وی افزود: در سال جاری ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه اتوبوس به شبکه حمل و نقل اضافه شد که با این جمعیت ۷۵ میلیونی ایران باید سالانه یک میلیون دستگاه اتوبوس به کشور اضافه شود.

در ادامه یکی از بینندگان از طریق پیامک از محمدحسن کرمانی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی کشور پرسید که چرا آژانس‌ها به مسافرانی که مشتری دائم نیستند خدمات مناسب ارائه نمی‌دهند، افزود: این موضوع صحیح نیست. فرقی میان مشتری دائم و غیردائم برای آژانس‌ها وجود ندارد و هر دوی آنها منبع کسب درآمد هستند.

صف‌هایی که برای خرید شیر در ایران است، در ترکیه این صف‌ها را برای بازدید از موزه‌ها است
وی از عامری مدیر عامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور خواست تا آماری در رابطه با تعداد اتوبوس‌ها در ترکیه ارائه کند تا مشخص شود وضعیت ایران در این حوزه چگونه است که عامری عنوان کرد ترکیه از نظر حمل و نقل از ایران بسیار جلوتر است. ۸۰ درصد هزینه خرید اتوبوس‌ها در آنجا از طریق وام پرداخت می‌شود اما در ایران یک راننده خود باید هزینه ششصد و ۵۰ تا ۸۰۰ میلیونی خرید اتوبوس را تامین کند. هم اکنون صف‌هایی که برای خرید شیر داریم در ترکیه این صف‌ها را برای بازدید از موزه‌ها شاهد هستیم. در حقیقت صنعت توریست ترکیه با ایران قابل مقایسه نیست.

در ادامه کرمانی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی گفت: برنامه‌های متعددی در آژانس‌های مسافرتی عرضه می‌شود و قیمت گذاری آنها بر اساس نوع خدمات است ممکن است گاه توقع داشته باشیم که برنامه ارزانتر مشابه با برنامه گران باشد اما شاخص‌های شکل‌دهنده سفر متفاوت است، یعنی می‌توان برای سفر به شیراز از هواپیما قطار یا اتوبوس استفاده کرد که تمام این موارد بر روی هزینه بسته سفر تاثیرگذار است.

بی‌سوادی مدیریتی اجازه برنامه ریزی کلان را نمی‌دهد و رونق صنعت گردشگری دچار مشکل می‌شود
بهشتی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تغییرات مکرر در سازمان میراث فرهنگی اجازه رفع موانع زیرساختی را می‌دهد، اظهار داشت: گاهی بی‌سوادی مدیریتی اجازه برنامه ریزی کلان را نمی‌دهد و رونق صنعت گردشگری دچار مشکل می‌شود.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم رونق صنعت گردشگری را داشته و دولت در این زمینه نقش ایفا کند، باید موضوع مدیریتی را مد نظر قرار دهیم و بدانیم که برنامه ریزی برای توسعه گردشگری مانند کاشت درخت گردوست. درخت گردو نیاز به توجه زیاد دارد و مانند بوته گوجه فرنگی نیست بنابراین باید هفت سال زحمت کشید تا به ثمر برسد. همچنین، موضوع امنیت در زمینه گردشگری بسیار مهم است و در طول مدیریت باید به صنعت گردشگری توجه بسیاری داشته باشیم.

مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری افزود: سواد مدیریتی باید وجود داشته باشد تا در حوزه گردشگری دچار مشکل نشویم.

محیط مدیریتی در حوزه گردشگری غیر سیاسی شود
بهشتی افزود: در حوزه گردشگری مدیریت باید غیرسیاسی باشد چرا که در حوزه گردشگری محیط مدیریتی تخصصی است؛ چرا که موضوعات سیاسی در حوزه گردشگری تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: در برخی کشورها بر سر و کله هم می‌زنند ولی هیچگاه موضوع سیاسی را در گردشگری دخیل نمی‌کنند و به سیاست کار ندارند چرا که به سیاست راهبردی رسیده‌اند.

جعفری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا هزینه تور با آژانس هواپیمایی متفاوت است، اظهار داشت: هر کدام دارای استاندارد خاصی بوده و از یک استاندارد خاص و ویژه بهره می‌گیرند در حقیقت یک سری از آژانس‌های هواپیمایی از سرویس و بهترین هتل استفاده کرده و برخی دیگر از سرویس پایین تر استفاده می‌کنند که این قیمت متفاوت اینها به این دلیل است.

وی ادامه داد: بهترین راه برای اینکه بدانیم چه اتفاقی افتاده باید به تهران خیابان ویلا سازمان میراث فرهنگی رفته و اسامی آژانس‌هایی که وعده دادند که چه میزان خدمات می‌رسانند را مشاهده کنیم که متوجه خواهیم شد چقدر در داخل و خارج شاکی دارند.

جعفری گفت: اینکه در روزنامه ای نوشته می‌شود که قیمت هزینه سفر به جزیره کیش ۵۰۰ هزار تومان و سفر به ترکیه ۸۰۰ هزار تومان است باید بررسی شود و بعدا متوجه می‌شویم که این امر دچار مشکل بوده و زمان دریافت آن این قیمت‌ها به دو میلیون تومان می‌رسد و بعد پشیمانی به دنبال دارد.

دولت به طور مستقیم در نرخ گذاری دخیل نباشد

حمزه زاد اظهار داشت: برخی هتل داران از کیفیت سرویس و خدمات می‌زنند ولی به طور کلی امسال کمترین نارضایتی سفر مردم را داشته ایم، نباید دولت به طور مستقیم در نرخ گذاری دخیل باشد بلکه باید آن را به تشکلی داده و دولت بر روی آن نظارت کند و همچنین کیفیت خدمات هتل داران به سوی استانداران و کیفیت بالا برود.

وی افزود: در حوزه بازسازی و تجهیزات و منابع انسانی باید اقدامات خوبی صورت گرفته که امسال خوشبختانه نارضایتی کمتر بوده است که بنده معتقدم باید به استاندارد داخلی برسیم، بنابراین حتماً در زمین نوسازی تجهیزات و بازسازی دولت باید کمک کند.

بهشتی: هزینه‌ها بالا نیست اما نسبت به قدرت خرید مردم هزینه‌ها بالاست

بهشتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اثر فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر هزینه‌های سفر گفت: این یک واقعیت است که باید مطابق قانون فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها انجام شود و نتیجه آن هم افزایش قیمت حامل‌های انرژی است.

وی اضافه کرد: با این وجود هم قیمت حمل و نقل، هم اقامت و حتی غذای رستورانها نیز افزایش می‌یابد. اما باز هم تاکید می‌کنم که مشکل ما مشکل کمیات نیست بلکه مشکل ما کیفیت است این چه توقعی است که باید بهترین کیفیت را با ارزانترین قیمت به دست بیاورم. هر کیفیتی قیمتی دارد.

بهشتی با بیان اینکه اگر میانگین هزینه‌های سفر را مقایسه کنیم مشخص می‌شود که هزینه‌ها بالا نیست اما نسبت به قدرت خرید مردم هزینه‌ها بالاست این واقعیت ندارد که سفر به آنتالیا از سفر به کیش ارزانتر است.

عامری نیز در پاسخ به این سوال با بیان اینکه میزان افزایش درصد قیمت‌های حامل‌های انرژی باید اعلام شود، گفت: وقتی حامل‌های انرژی بالا می‌رود همه قیمـت‌ها به طبع آن افزایش می‌یابد و دولت باید آن را مدیریت کند.

بهشتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی گردشگری و سفر با مقوله خودروهای غیراستاندارد و جاده‌های غیر ایمن برخورد نمی‌کند، گفت:‌در حوزه گردشگری بسیاری از دستگاه‌ها دخالت دارند و درست است که موضوع گردشگری به سازمان میراث فرهنگی مربوط می‌شود اما سازمان نقش هماهنگ کننده را دارد و متولی راه‌ها و امنیت در رانندگی و رسیدگی به حوادث جاده ای به ترتیب وزارت راه و شهرسازی، نیروی انتظامی و هلال احمر است.

میراث فرهنگی نمی‌تواند مواخذه کند که چرا جاده‌ها امن نیست!

وی اضافه کرد: ما نمی‌توانیم آنها را مواخذه کنیم که چرا جاده‌ها امن نیستند. از طرفی آنها توضیحاتی دارند بالاخره جاده‌های این کشور در روزگاری ساخته شده‌اند که بیشترین سرعت ۱۰۰ کیلومتر بوده است در حالی که هم اکنون تا ۲۳۰ کیلومتر هم داریم. یعنی رساندن همه جاده‌ها به استاندارد روز کار آسانی نیست.

سرگردانی توریست‌های خارجی در ایران

در ادامه مناظره جعفری استاد دانشگاه جهانگردی عنوان کرد: عید امسال خودرویی در کویر بر روی مین رفت که این موضوع انتقادات بسیاری را نسبت به مسولان همراه داشت. اما باید بگویم که کشوری با این وسعت و پراکندگی را هیچ حکومتی نمی‌تواند به طور کامل امنیت سفر را در تمام قسمت‌های آن فراهم کند در حقیقت وجود این درخواست بیش از حد است.

در ادامه یکی از حضار حاضر در سالن پرسید که چرا توریست‌های خارجی وقتی وارد ایران می شوند دچار سردرگمی می‌شوند و نتوانسته ایم به مردم سایر کشورها ایران را به درستی بشناسانیم که کرمانی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی درپاسخ به وی گفت: گردشگری که با برنامه وارد ایران می شود سرگردان نخواهد شد. اما اگر یک توریست خودش با گرفتن ویزا به ایران بیاید طبیعی است که سرگردان شود.

وی افزود: در خصوص اینکه چرا سایر کشورها ایران را نمی شناسند باید دولت به این موضوع پاسخ دهد در حقیقت اگر موضوع گردشگری استراتژیک شد این مشکلات نیز حل می شود.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با اشاره به اینکه اِلمان‌های تشکیل دهنده یک سفر مشخص است و هر چقدر دولت قیمت‌ها را افزایش دهد قیمت تمام شده سفر نیز افزایش می‌یابد گفت: ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه دولت را به آزادسازی هزینه‌های سفر هوایی تشویق کرده است در حقیقت در این ماده رویکرد قانونگذار آزادسازی است. که اگر این موضوع محقق شود نرخ هزینه‌های سفر هوایی سقوط می کند.

قیمت پرواز ساعت ۸ صبح متفاوت با پرواز نیمه شب
کرمانی بیان کرد: دخالت دولت و انحصاری بودن شرایط نرخ هزینه‌ها را افزایش می‌دهد در حمل و نقل هوایی هم کانون شاهد تنوع قیمت‌ها نیستیم در شرایط تنوع شاهد آن خواهیم بود که پرواز ساعت ۸ صبح قیمتی متفاوت با پرواز نیمه شب خواهد داشت.

حمز‌ه‌زاد در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا ارزان سازی سفر نداریم و در زمینه ارزان سازی سفر در کشور چه اقداماتی از جمله صد درصدی معافیت مالیات صورت گرفته است، اظهار داشت: ارزان سازی سفر در کشور ما به این شکل است که سفر به نحو احسن توزیع نشده است و عدم توزیع سفر صنعت گردشگری را دچار آسیب و همچنین در زمینه ارزان‌سازی سفر دخیل بوده است.

وی ادامه داد: ارزان‌سازی و توزیع سفر در تمام فصول برای مردم ایران امری است که باید مد نظر قرار گیرد که شعار ما در این زمینه سفر همگانی، سفر همزمانی و سفر همه مکانی است.

حمزه‌زاد گفت: بحث گردشگری امری است که چه در داخل و چه در خارج باید به آن توجه کنیم و در این خصوص نیز ارزان‌سازی بسیار مهم است.

ارائه تسهیلات از سوی دولت عملا انجام نمی‌شود/کاهش ۳۵ درصدی در ارزان‌سازی سفر امکانپذیر است

وی ادامه داد:‌ اینکه دولت تسهیلات برای سفر قائل شود، عملاً صورت نگرفته است؛ در ایامی که پیک سفر نیست هتل‌ها آمادگی ۵۰ درصدی برای ارائه امکانات را دارند در هر صورت ۹ ماه برنامه‌ر یزی در هزینه سفر صورت می‌پذیرد، در این زمینه دفاتر خدمات مسافربری و حمل و نقل و هتل‌ها باید تکلیفاتشان مشخص شده و اقدامات و امکانات را برای مردم در خصوص سفر فراهم کنند. در حقیقت ما می‌توانیم کاهش ۳۵ درصدی در خصوص ارزان‌سازی سفر داشته باشیم.

متاسفانه شناخت از ایران به خاطر جوسازی‌های خبری در دنیا شناخت بدی است

جعفری در پاسخ به این سؤال که چرا توریست‌های خارجی به ایران کم سفر می‌کنند، گفت: متاسفانه شناخت از ایران به خاطر جوسازی‌های خبری در دنیا شناخت بدی است به طوری که در نمایشگاه‌های خارجی مثلا در برلین که هر کشوری داشته|‌های خود را معرفی می‌کند غرفه امسال ما ۱۲۰ متر بود در حالی که کشورهای ساده عربی و آفریقایی غرفه هزار متری داشتند لذا ما در تبلیغات و اطلاع‌رسانی کاری انجام ندادیم تا توقع داشته باشیم به کشور ما سفر کنند.

عامری نیز گفت: البته خانه ایران در پاریس را نیز تعطیل کردیم.

بهشتی در پایان در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای ارتقای سطح ذهنی مردم دارید، یادآور شد: در ایجاد زیرساخت‌های ذهنی سازمان میراث فرهنگی باید بسیار تلاش کند اما این فقط وظیفه ما نیست و اگر بخواهیم نگاه راهبردی داشته باشیم کسی نیست که مسئولیتی نداشته باشد.

مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: در کشور گروهی طرفدار توسعه گردشگری هستند و به محض صحبت از گردشگری ارزش آنها در اشتغال و رونق اقتصادی را مطرح می‌کنند که البته کسی هم منکر آن نیست. اما در مقابل گروهی در سایه مخالف گردشگری هستند و آنها نمی‌گویند که گردشگری ایجاد درآمد نمی‌کند و اشتغالزا نیست بلکه اعتقاد دارند رونق گردشگری، امنیت کشور و ارزش‌های اعتقادی را به خطر می‌اندازد.

گردشگری عشرتی در ایران با ارزش‌های فرهنگی‌مان مغایرت دارد
وی اضافه کرد: سوال اینجاست که چه تلقی از گردشگری وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت یک نوع گردشگری عشرتی داریم که افراد مخالف با حوزه گردشگری تنها تصورشان گسترش این نوع گردشگری است که در آن عده‌ای مشروب می‌خورند و کنار ساحل راه می‌روند. طبیعی است که این خوب نیست و مغایر با ارزش‌های فرهنگی ماست.

بهشتی یادآور شد: کشور ما اصلاً ظرفیت جذب این نوع گردشگر را ندارد و کشورهای دیگر برای این کار وجود دارند، آیا آنها دیوانه هستند که ایران را انتخاب کنند چرا که ایران کشور جذابی برای این کار نیست. چطور ما تصور می‌کنیم توریست‌هایی که به ایران می‌آیند این کارها را بکنند.

وی بیان کرد: البته نکته مهم دیگری هم وجود دارد و آن این است که طرفداران توسعه گردشگری هم همین تلقی را در ذهن دارند و آنها فکر می‌کنند که مثلاً حجاب مانع گردشگری است یا عدم صرف مشروب در هتل‌ها مانع گردشگری است که این هم اشتباه است.

مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: مسلما الگویی که ما به دنبال گسترش ورود توریست به کشور هستیم الگوی فرهنگی است که هم بهره اقتصادی وجود دارد و هم بهره فرهنگی از آنها می‌بریم.

رای ۷۱،۴۰ درصدی مردم به توسعه زیرساخت‌ها و شفاف سازی نرخ‌ها
در پایان این مناظره بینندگان به سؤال نظرسنجی که عنوان شده بود: به نظر شما مهمترین وظیفه دولت در صنعت گردشگری کدام گزینه است؟ که دو گزینه ۱. توسعه زیرساخت‌ها و شفاف سازی نرخ‌ها و ۲ . قیمت گذاری و نظارت بر نرخ خدمات خدمات گردشگری مطرح شده بود که در نهایت بینندگان با ۷۱،۴۰ درصد به گزینه یک، یعنی توسعه زیرساخت‌ها و شفاف سازی نرخ‌ها رای دادند.

13920305102747473578123 نخستین مناظره سال 93 با موضوع هزینه های گردشگری در ایران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد