رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ آذر ۱۳۹۷

ناگفته های جاده چالوس

اشتراک گذاری

جاده چالوس که یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری ایران می باشد ، مانند مسیر پیچ در پیچ زندگی، همیشه یادآور خاطرات کودکی و جوانی اکثر ما ایرانی ها است، همان زمانی که زیر نم نم بارون، سرمان را به شیشه تکیه داده بودیم و می شنیدیم که کسی از ضبط ماشین کسی یادآوری می کند که : ” خاطرات شمال، محاله یادم بره “. حالا ما نمی دانیم که آن شخص، خاطراتش را هنوز به خاطر دارد یا نه ، اما چیزی که مطئن هستیم این است که خودمان هیچوقت این خاطرات را فراموش نمی کنیم، به خصوص فریادهایی که موقع رد شدن از تونل کندوان می کشیدیم و از طنینش لذت می بردیم، بنابراین جالبه بدانید که این جاده به یاد موندنی با نام دیگر جاده کندوان، درواقع هشتاد سال پیش با دست خالی و فقط چندتا بیل و کلنگ ساخته شده، اگر فکر می کنید که این موضوع خیلی عجیب و باور نکردنی است ، بهتره تا آخر با ما همراه باشید .

چالوس  ناگفته های جاده چالوس

چالوس  ناگفته های جاده چالوس

چالوس  ناگفته های جاده چالوس

ساخت جاده جالوس

احتمالا تا حالا این مطلب رو نشنیدید اما باید بگویم که به این جاده به طور رسمی جاده ۵۹ گفته می شود . این مسیر که یکی از پررفت و آمدترین و دوست داشتنی ترین جاده های ایران است و چهارمین جاده زیبای دنیا هم شناخته شده، حدود هشتاد سال پیش به دستور رضا شاه سابق ساخته شده است . در آن زمان هیچ تجهیزاتی برای ساخت جاده وجود نداشته و گفته میشود که کارگرها را با دادن سکه های پنج ریالی که در آن زمان پول زیادی بوده ترغیب به کار می کردند و در ازای هر کلنگ به آنها پول می دادند، بنابراین ساخت جاده چالوس در سال ۱۳۱۲ با تعدادی کارگر و بیل و کلنگ، چندتا قاطر برای حمل ملزومات و تعدادی دینامیت برای منفجر کردن مسیرهای مسدود به پایان رسید و از آن زمان بود که بالاخره یک مسیر غیر مالرو از کرج به سمت چالوس باز شد و تبدیل شد به یکی از مهمترین محورهای ارتباطی شمال به جنوب کشور، اما این آخر کار نبود. بعد از اتمام جاده چالوس، نوبت تونل کندوان بود. ساخت تونل کندوان، ۴ سال طول کشید، اما ارزشش را داشت، چون برای دور زدن کوه، ۱۳ کیلومتر مسیر اضافه باید طی می شد. بعد از ساخت این تونل بود که جاده چالوس به جاده کندوان معروف شد.

چالوس  ناگفته های جاده چالوس

چالوس  ناگفته های جاده چالوس

رستوران های جاده چالوس
خوردن غذا در جاده های سرسبز، به خصوص جاده چالوس که یکی از بهترین جاذبه های گردشگری ایران است ، اشتهای آدم را باز می کند، البته اگر مسیر سفر طولانی باشد این امر حیاتی است . مسیر کرج به چالوس پر از رستوران های سنتی و مدرن با غذاهای خوشمزست و از این بابت هیچ نگرانی وجود ندارد، خصوصا برای آنهایی که عاشق کباب ترش ها و زیتون پرورده های خوشمزه شمالی هستند. شما در ابتدای این مسیر می توانید از غذاهای رستوران بزرگ ارکیده چالوس که هم فضای باز و هم بسته دارد، لذت ببرید.

چالوس  ناگفته های جاده چالوس

دیدنی های جاده چالوس

اگرچه که جاده چالوس خودش جزو دیدنی ها و مناطق گردشگری محسوب میشود ، اما به جز زیبایی کلی و لذت مسیر و رانندگی، یکی از پرطرفدارترین قسمت هاش، رودخانه چالوس است که از کوه های کندوان سرچشمه می گیرد و به دریای خزر می ریزد. این رودخانه پر از ماهی می باشد و شما می توانید در فصل تابستان آنجا ماهیگیری کنید و یک پیک نیک خانوادگی بین راهی ترتیب بدهید پارک جنگلی چالوس یا همان پارک فین هم تقریبا در انتهای این مسیر قرار دارد و البته رودخانه هم از کنارش می گذرد. یادتان باشه وقتی که از جاده کندوان عبور می کنید، حتما در سیاه بیشه توقف کنید و ماست های محلی این منطقه را که طعم بهشت دارد، امتحان کنید.

چالوس  ناگفته های جاده چالوس

یکطرفه شدن جاده چالوس

باید گفت که مسیر کرج به چالوس با وجود همه زیبایی هاش و خاطره انگیز بودنش، متاسفانه خطرهای زیادی هم دارد. درواقع جاده کندوان، حدود هشتاد سال پیش، نهایتا برای تردد ۱۰ خودرو در طول روز ساخته شده است ، درحالیکه امروزه در روزهای پر رفت و آمد و در تعطیلات، تا ۴۰ هزار خودرو هم ازش عبور می کنند، به همین دلیل در تعطیلات خطر تصادف بالا میرودو یا اینکه در زمستان احتمال ریزش بهمن وجود دارد، برای همین است که راهنمایی و رانندگی در بعضی از اوقات سال، مسیر تردد رو یکطرفه می کند و مجبور است بعضی تمهیدات را در نظر بگیرد. توصیه می کنیم که برای ماندگار شدنِ یک خاطره خوب و شاد، حتما تمامی قوانین رانندگی رو رعایت کنید و حتی الامکان در روزهای پر تردد و پر ترافیک یا روزهای برفی از این جاده عبور نکنید، درضمن زنجیر چرخ فراموش نشود.

چالوس  ناگفته های جاده چالوس

چالوس ناگفته های جاده چالوس

با آرزوی سفری خوش برای شما

           
 

نظر کاربران :

  • کامران فاضلي

    در خاطرات و سفرنامه‌های مازندران ناصرالدین شاه از جاده چالوس هم در راه رفت به مازندران و هم در راه برگشت به تهران از این راه مالرو نام برده شده است.
    «امروز باید برویم اوشان.
    امروز باید برویم به شهرستانک.
    امروز باید برویم گچسر…. هرچه راندیم، جای ناهار افتادن نداشتیم. تا رسیدیم به نسا و سرِنسا و ملک‌والی؛ آنجاها هم جای خوب نبود. بالای گردنه‌کندوان هم مِه گرفته است؛ بادِ مِه سردی از جلو می‌زد.
    امروز باید برویم آن طرفِ گردنه، به کندوان.
    آمدیم تا رسیدیم به آزادبر.
    امروز باید برویم زیر گردنه سیاه‌بیشه،
    ان‌شاءالله تعالـی باید رفت به آن طـرفِ هـزارچم و به مُکارود.»

    ۱۳ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفیع

    جاده ای پر از خاطره پر از منظره
    از زیباترین مکان های ایران که با داشتن مناظر بدیع و دلفریب نگین سفر شمال رو ازان خودش کرده
    بهترین روز سفر توی این جاده اواسط هفته و روزهای غیر تعطیله که بتونید هرجا که خواسیتد اطراق کنید و لذت ببرید
    زمستان مراقب منطقه پل زنگوله باشید

    ۳۰ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    جاده زيبا ولي يك بار بري تو ترافيك گيري كني اعصاب ادم كلا خراب ميشه و خطرناك اما ديدني و زيبا

    ۲۶ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کامران فاضلی

    جاده چالوس بهترین مسیر برای دسترسی به شهرهای غربی مازندران و شرقی گیلان است.

    ۲۰ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • علی فدایی فرد

    جاده ای زیبا با چشم اندازهای عالی و جاذبه های گردشگری حس نوستالژیک عبور از مسیری دیرپا از گذشته تا کنون باید در خصوص ثبت این جاده در ردیف زیباترین جاده های جهان تلاش نمود

    ۲۷ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *