جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه گلاب قمصر

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶

این موزه در خانه تاریخی ذاکری‌ها از بناهای تاریخی دوره قاجار یه و در فضایی به مساحت ۵۰۰ مترمربع ایجاد شده و ابزار و ادوات گلاب گیری در سیر زمان و اسناد تاریخی با پیشینیه هزار سال به نمایش گذاشته شده است. یک فرهنگی قمصری اقدام به راه اندازی موزه اختصاصی تاریخ یک هزار ساله گل و گلابگیری در شهر قمصر کاشان کرد.
محسن غفاری مقدم فرهنگی قمصری با اشاره به اینکه قمصر به عنوان خاستگاه گل و گلاب کشور شناخته می‌شود ایجاد این موزه را در راستای معرفی پیشینیه تاریخی آیین گلاب گیری و فرهنگ مربوط به آن در این شهر دانست و افزود: این موزه در خانه تاریخی ذاکری‌ها از بناهای تاریخی دوره قاجار یه و در فضایی به مساحت ۵۰۰ مترمربع ایجاد شده و ابزار و ادوات گلاب گیری در سیر زمان و اسناد تاریخی با پیشینیه هزار سال به نمایش گذاشته شده است.
وی روش سنتی گلابگیری قمصر حاصل هنر، ذوق، سلیقه، پشتکار و ابتکار مردم آن اعلام کرد که به موازات صنعت گلابگیری پایه‌های صنایع جانبی دیگر نظیر مسگری، شیشه‌سازی، و بسته‌بندی نیز ایجاد شده ولی متاسفانه امروزه دیگر اثری از آن‌ها باقی نمانده است.
«محسن غفاری مقدم» برپایی جشن گلاب به حداقل دو هزار سال قبل دانست که در دوره ساسانی مردم با ریختن گلاب به یکدیگر از این هدیه خداداد میزبانی می‌کردند.
این آیین در قمصر نیز با نام «گلابریزان» مشهور بود که مردم بطری‌های جواهرنشان گلاب موسوم به مینای گلاب قمصر را به خدمت پادشاه می‌فرستادند و خود نیز به ریختن گلاب بر سرو روی همدیگر می‌پرداختند که اسناد مربوط به آن در این موزه به نمایش گذاشته شده است.
وی با بیان اینکه شستشوی خانه کعبه همه ساله با گلاب قمصر انجام می‌شودتشریح کرد: اسناد مربوط به آن از دوره حکومت سلطان «قایتبای» تا به امروز جمع آوری شده و در این موزه موجود است.
وی با تصریح این موضوع که آنچه در سنت گلابگیری قدیم قمصر قابل تامل و مطالعه است شیوه‌های صحیح استحصال و فرآوری گل است که با ابزاری دقیق، خلاقانه و دست ساز انجام می‌شد که برخی از این وسایل در موزه معرفی می‌شود اعلام کرد: از آنجا که هروقت صحبت از گلاب بوده است، روشهای تهیه و ابزار گلابگیری به عنوان بخشی از منابع آموزشی می‌توانسته اثربخش باشد و به همین مناسبت بازدید از این موزه برای دانش آموزان و فرهنگیان رایگان می‌باشد.

773 موزه گلاب قمصر

774 موزه گلاب قمصر

775 موزه گلاب قمصر

776 موزه گلاب قمصر

777 موزه گلاب قمصر

778 موزه گلاب قمصر
با تشکر از جناب آقای محسن سلامتیان قمصری بابت ارسال تصاویر

70 1 موزه گلاب قمصر
216 4 موزه گلاب قمصر

217 موزه گلاب قمصر

218 موزه گلاب قمصر

220 1 موزه گلاب قمصر

221 2 موزه گلاب قمصر

222 1 موزه گلاب قمصر

223 موزه گلاب قمصر

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • زهرا

    موزه واقعا زیباست.یه جای زیبا و آرامش بخش.دیدنش رو به همه توصیه میکنم

    ۵ اردیبهشت, ۱۳۹۶ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد