جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه پول ( تماشاگه پول )

تاریخ بروزرسانی :
۱ مرداد ۱۳۹۹

موزه پول اولین گنجینه تخصصی و دایمی سکه و اسکناس در ایران است که به تاریخ ۱۷ تیرماه ۱۳۷۶ به همت اداره کل موزه‌های بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی افتتاح شد. این مجموعه شامل ۱۴۰۰ سکه و ۷۵۰ قطعه اسکناس و تعداد تقریبی ۲۰۰ قطعه اشیای موزه‌ای غیر از سکه و اسکناس است که در محوطه‌ای به وسعت ۲۰۰۰ مترمربع به نمایش گذاشته شده و ضمن ارائه بخش قابل توجهی از سکه‌ها و اسکناس‌های ایران‌، گوشه‌هایی از تاریخ این سرزمین را نیز به نمایش می‌گذارد.بخش‌های تشکیل‌دهنده موزه پول عبارتند از: بخش ماقبل پول‌، سالن مربوط به تاریخ سکه و سالن‌های مربوط به تاریخ اسکناس‌. این بخش‌ها به شکلی دیدنی به نمایش گذاشته شده و تاریخ چند هزار ساله این مرز و بوم را پیوسته و زنجیروار معرفی می‌کند. هم‌چنین‌، تلاش شده است تا سکه‌ها، این مستندترین اسناد تاریخی‌، از نظر اقتصادی‌، هنری‌، تزیینی و آرایشی در کنار مهم‌ترین جنبه آن‌، که همان جنبه تاریخی و فرهنگی است‌، به نمایش گذاشته شود.

در اردیبهشت ماه ۱۳۷۸، بخش جدیدی در سالن اصلی نمایش با موضوع پول ملل راه‌اندازی شده است که اختصاص به نمایش سکه و اسکناس کشورهای مختلف با اطلاع‌رسانی عمومی شامل پرچم‌، نقشه‌، اطلاعات پولی و ارزش و واحد پول آن کشور دارد.موزه پول علاوه بر سالن‌های نمایش‌، بخش‌های جنبی دیگری نیز دارد که به اختصار عبارتند از: کتاب‌خانه تخصصی‌، بانک اطلاعات‌، نگارخانه‌، تماشاخانه‌، سالن اجتماعات‌، نمایشگاه‌های متفرقه‌، کتاب فروشی و چای‌خانه‌.

روزهای بازدید : همه روزه بجز ایام سوگواری
ساعات بازدید: ۸:۳۰الی ۲۰
آدرس: کیلومتر ۴ اتوبان تهران، کرج- مجموعه ارم سبز- موزه پول ایران

————————————————————————————
موزه پول یا تماشاگه پول اولین گنجینه تخصصی و دائمی سکه و اسکناس در ایران است که در تاریخ ۱۷ تیر ۱۳۷۶ خورشیدی به همت اداره کل موزه‌های بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی افتتاح شد. این موزه تا سال ۱۳۸۵ خورشیدی در بلوار میرداماد، نرسیده به پل میرداماد در ساختمان دفینه قرار داشت اما از این سال، به پارک ارم منتقل گردید.

این مجموعه شامل ۱۴۰۰ سکه و ۷۵۰ قطعه اسکناس و ۲۰۰ قطعه شیء (به جز سکه و اسکناس) است که در محوطه‌ای به وسعت حدود ۷۰۰ مترمربع به نمایش گذاشته شده است.

بخش‌های تشکیل‌دهنده موزه پول عبارتند از؛ بخش ماقبل پول، سالن‌های مربوط به تاریخ سکه و سالن‌های مربوط به تاریخ اسکناس.

در سالن موزه سال‌های تکامل پول‌های فلزی و کاغذی در ایران، به نمایش گذاشته‌ شده‌اند.

یکی از آثار جالب توجه این موزه سکه‌ای بسیار قدیمی به نام «لیدی» (LIDY) یا ««لید» می‌باشد که متعلق به ۵۱۴ سال قبل از میلاد مسیح است و از آن به عنوان اولیه سکه موجود در جهان نام برده می‌شود. این سکه در یکی از محفظه‌های موزه با شرایط بسیار ویژه‌ای نگهداری می‌شود. جنس این سکه آلیاژی به نام الکتروم (از ترکیب طلا و نقره) است و ارزش بسیار بالایی دارد.

یکی از اسکناس‌هایی که در این موزه دیده می‌شود، اسکناس‌هایی به ارزش هزار تومان است که متعلق به دوره ناصرالدین شاه می‌باشد. این اسکناس‌ها هیچ‌گاه در بازار مصرف نشده و مردم نیز آن‌ها را ندیده بودند زیرا این اسکناس‌ها فقط در خزانه و به عنوان پشتوانه ملی نگهداری می‌شدند.

در اردیبهشت ماه ۱۳۷۸، بخش جدیدی در سالن اصلی نمایش با موضوع پول ملل راه‌اندازی شد که اختصاص به نمایش سکه و اسکناس کشورهای مختلف با هدف اطلاع‌رسانی عمومی شامل پرچم، نقشه، اطلاعات پولی و ارزش و واحد پول کشورها دارد.

سکه و اسکناس کشورهای مختلف با هدف اطلاع‌رسانی عمومی شامل راه‌اندازی شد.

بازدید از این موزه بار دیگر سبب می‌شود تا ایرانیان به خود مباهات نمایند زیرا در زمانی که بسیاری از کشورها مبادلات اقتصادی خود را به ساده‌ترین شکل ممکن انجام می‌دادند، در ایران و قلمروی پهناور آن، سکه‌های متعدد با نام‌های گوناگون و ارزش‌های متفاوت (طلا و نقره) ضرب می‌شد.

ویترین‌هایی که برای نمایش اشیای موزه به کار رفته‌اند، متناسب با دوران ساخت و تولید اشیا، متفاوت هستند و چنین به نظر می‌رسد که بازدیدکنندگان در تاریخ قدم می‌زنند.

در تماشاگه پول علاوه بر سالن‌های نمایش، بخش‌های دیگری چون کتابخانه تخصصی، بانک اطلاعات نگارخانه، نمایشگاه‌های متفرقه تماشاگه پول و کتابفروشی وجود دارند.

موزه پول (تماشاگه پول) سومین موزه انتقالی به مجموعه پارک ارم است. مجموعه فرهنگی- تفریحی ارم در کیلومتر ۴ اتوبان تهران- کرج قرار دارد.

شماره تماس موزه پول  ۴۴۱۴۳۰۸۸ – ۴۴۱۴۳۰۸۹ می‌باشد.

موزه پول موزه پول ( تماشاگه پول )

موزه پول2 موزه پول ( تماشاگه پول )

موزه پول3 موزه پول ( تماشاگه پول )

موزه پول4 موزه پول ( تماشاگه پول )

موزه پول5 موزه پول ( تماشاگه پول )

موزه پول7 موزه پول ( تماشاگه پول )

موزه پول9 موزه پول ( تماشاگه پول )

موزه پول10 موزه پول ( تماشاگه پول )

1321790162 موزه پول ( تماشاگه پول )

635044632306314264 موزه پول ( تماشاگه پول )

e162605b9061f162b9c559171965149b موزه پول ( تماشاگه پول )

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    واقعا سكه و اسكناس ها ناياب و كمياب داره اگه مجموعه دار هستيدو علاقمند به سكه… واقعا موزه عالي است در اين زمينه

    ۲۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • محسن منوچهري

      اگر به سکه علاقمند هستيد از موزه سکه بانک سپه ديدن کنيد که منحصر به فرد است

      ۷ دی, ۱۴۰۰
  • کامران فاضلي

    علاوه بر سکه و اسکناس کشورها، پرچم و نقشه‌ی آن‌ها و اطلاعاتی در مورد ارزش پول و واحد پول آن کشورها نیز وجود داره.

    ۱۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    سلام سکه ای منحصربه فرد ناصر(یکطرف یکقران وطرف دیگریکهزاردینار)هنوز دومی ان پیدا نشده است مجموعه داران اصفهان هم میدانند… اگرتمایل به بررسی دارید میتوانم ارائه دهم سپاسگزارم

    ۲۷ بهمن, ۱۳۹۶ پاسخ دادن
  • روابط عمومی موزه پول ایران

    با عرض ادب و احترام
    بدینوسیله موزه پول ایران مراتب قدردانی خود را مبنی بر معرفی این موزه اعلام می دارد. بی شک اینگونه اقدامات فرهنگی قابل تقدیر است.
    احتراماً به استحضار می رساند که موزه پول ایران از سال ۱۳۸۵ به مکان جدید خود واقع در مجموعه ارم سبزانتقال یافته است.خواهشمند است کلمه الکترون به صورت «الکتروم» اصلاح گردد و همچنین شماره تلفن موزه به شرح زیر است:
    آدرس: کیلومتر ۴ اتوبان تهران، کرج- مجموعه ارم سبز- موزه پول ایران
    تلفن: ۴۴۱۴۳۰۸۸ – ۴۴۱۴۳۰۸۹
    ایمیل:moneymuseum@yahoo.com

    ۱۷ آبان, ۱۳۹۶ پاسخ دادن
    • نجاری

      باتشکر از شما که اطلاعات صحیح را ارائه دادید.

      ۱۷ آبان, ۱۳۹۶
    • مریم یوسف پور

      ببخشین من یه تعداد اسکناسهای قدیمی رپسی و ایرانی دارم با یه تعداد سکه می خواستم بدونم موزه خریداره

      ۳۰ تیر, ۱۳۹۹

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *