رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ شهریور ۱۴۰۱

موزه های کرمانشاه

لینک این مطلب کپی شد!

موزه های کرمانشاه میتواند برای علاقمندان به موزه گردی بسیار جذاب باشد. موزه گردی که از زیر شاخه های گردشگری است برای همه نه ولی برای خیلی ها یکی از هیجان انگیز ترین بخش سفر می باشد .سفر به زمان را می توان با موزه ها تجربه کرد .اگر شما هم علاقمند هستید پیشنهاد می کنیم در سفر به کرمانشاه از موزه های کرمانشاه دیدن کنید.

موزه پارینه سنگی کرمانشاه؛ تنها موزه پارینه سنگی خاورمیانه

موزه پارینه سنگی کرمانشاه نخستین موزه تخصصی در این زمینه است که تا کنون در خاورمیانه افتتاح شده و حاوی کهن ترین مدارک کشف شده از سکونت انسان در ایران شامل ابزارهای سنگی و سنگواره جانوران شکار شده است.کرمانشاه به عنوان یکی از تاریخی ترین و قدیمی ترین شهرهای کشور که ماوای نخستین سکونتگاه های بشر نیز بوده است، همواره در ایام تعطیلات نوروزی میزبان صد ها هزار نفر از گردشگران داخلی و خارجی است که در این میان آشنایی گردشگران و مسافرین نوروزی با نقاط تاریخی، طبیعی، گردشگری، مذهبی و موزه منحصر به فردی هم چون نخستین موزه پارینه سنگی خاورمیانه در این استان بسیار حائز اهمیت است.

وجود محوطه های پارینه سنگی متعدد در منطقه زاگرس و نیز شرایط مساعد این منطقه در اثر شکار را می توان از دلایل احداث تنها موزه پارینه سنگی خاورمیانه در کرمانشاه دانست.از آنجایی که این موزه، یکی از موزه های مادر محسوب می شود، در آن ابزارهایی هم چون، سنگ های مادر، تبردستی، سنگ ها و تیغه های اکسیدنی، مولاژ جمجمه های انسان از عصر حجر ( تقریبا ۱۰۰ هزار سال پیش ) تا به امروز قرار گرفته است.آثاری از دوران پارینه سنگی در سراسر کشور، از جمله آثار کشف شده در غار شکارچیان، غار مرتاریک، غار وزمه ( در اسلام آباد غرب)، بقایای استخوان های جانوران منقرض شده در خراسان و لرستان و … از دیگر آثاری است که در موزه پارینه سنگی کرمانشاه به نمایش در آمده است.

-پارینه-سنگی موزه های کرمانشاه

موزه پارینه سنگی کرمانشاه موزه تخصصی پیش از تاریخ جهان

همچنین با نمایش انسان نئاندرتال در موزه پارینه سنگی کرمانشاه، این موزه در ردیف موزه های تخصصی پیش از تاریخ جهان جای گرفته است.در این موزه، مولاژ مردی نئاندرتال در حال حمل لاشه یک شکار و دو نمونه دیگر که نشانگر دیگر فعالیت های این شکارگران عصر سنگ می باشد، به نمایش درآمده است.این مولاژ که در ابعاد واقعی ساخته شده، توسط گروهی از هنرمندان پیکره ساز و تحت نظر دکتر فریدون بیگلری ( باستان شناس و متخصص پارینه سنگی ) ساخته شده است.با توجه به اینکه ساخت اینگونه مولاژها بسیار فنی و حساس است، تنها تعداد معدودی از موزه های مشهور دنیا موفق شدند نمونه های قابل قبولی از این انسانهای منقرض شده را به نمایش بگذارند.

نقشه موقعیت غارها، پناهگاهها و دیگر زیستگاههای دوره پارینه سنگی ایران، تصاویر این مکانهای باستانی و پخش فیلمهای مستند درباره پارینه سنگی ایران و جهان از دیگر جذابیت های این موزه می باشد که علاوه بر اطلاع رسانی به مردم، قابل استفاده متخصصین این دوره نیز هست.موزه پارینه سنگی کرمانشاه نخستین موزه تخصصی در این زمینه است که تا کنون در خاورمیانه افتتاح شده و حاوی کهن ترین مدارک کشف شده از سکونت انسان در ایران شامل ابزارهای سنگی و سنگواره جانوران شکار شده است.موزه پارینه سنگی (زاگرس) کرمانشاه در مجموعه تکیه بیگلربیگی که از آثار برجسته معماری عصر قاجار در کرمانشاه است، قرار دارد و همه روزه پذیرای گردشگران، میهمانان و دوستدار تاریخ است.

موزه سنگ طاق‌بستان

نام موزه ای در محوطه تاریخی طاق بستان در شهر کرمانشاه است. که در حدود ۴۵ اثر سنگی مربوط به دوره های اسلامی و ساسانیان در آن نگهداری می شود.همچنین این موزه شامل ۱۴ سرستون مربوط به دوران ساسانیان است که برای ساخت کاخی تدارک دیده شده اند ولی هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفته اند. بر روی سرستون‌ها نقش ایزد بانو آناهیتا، ایزد بهرام، اهورامزدا، درخت زندگی و نیلوفر کنده کاری شده است و در بخشی دیگر از موزه نیم تنه خسرو پرویز نگهداری می شود همچنین تابوت دوره ساسانی و در بخش هایی از موزه کوزه هایی مربوط به همین دوران قرار دارد که در محیط باز موزه نگهداری می شوند. قسمت دیگری از موزه نیز بقایای کاخی مربوط به دوران قاجار و در حدود ۱۲۸۰ تا ۱۲۹۰ هجری شمسی در شهر قصرشیرین وجود دارد که در جنگ ایران و عراق نابود شده و آثار این قسمت از موزه به صورت باز هستند.

-سنگ-طاق-بستان موزه های کرمانشاه

 موزه های کرمانشاه

(ایزد بهرام بر روی یک سر ستون)

 موزه های کرمانشاه

(تندیس خسرو پرویز)

-ساسانی موزه های کرمانشاه

(یک تابوت مربوط به دوره ساسانی)
kr-moze8 موزه های کرمانشاه

(اثر به جا ماندهاز بنای تاریخی

مربوط به ۱۱۰تا۱۲۰سال پیش
در شهر قصر شیرین)

موزه پوشاک و زیور آلات

موزه پوشاک و زیور آلات استان کرمانشاه نام موزه ای در شهر کرمانشاه است  که در عباسیه تکیه معاون الملک قرار دارد.

-پوشاک موزه های کرمانشاه

موزه جانوری

موزه جانوری کرمانشاه را از آن جهت در لیست موزه های کرمانشاه قرار داده‌ایم که بتوانید انواع حیوانات کمیاب تاکسیدرمی‌شده را ببینید. این موزه با نام موزه تاریخ طبیعی کرمانشاه هم شناخته می‌شود. در این موزه علاوه انواع خزنده،‌ پرنده و پستاندار، گونه‌های گیاهی، سنگواره‌ها و جنین دام و انسان به نمایش گذاشته شده است.به نظر می‌رسد بازدید از این موزه، علاوه بر اینکه برای بزرگسالان مناسب است، برای کودکان و نوجوانان نیز هیجان‌انگیز است. بنابراین اگر می‌خواهید برای بازدید این موزه وقت بگذارید، به سمت دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه بروید.
آدرس: کرمانشاه، دانشکده کشاورزی کرمانشاه.

-جانوری موزه های کرمانشاه

موزه خط و کتابت

همانگونه که از نام موزه خط و کتابت بر می‌آید، با موزه‌ای طرف هستیم که اسناد و کتب تاریخی را در خود نگهداری می‌کند. این موزه از موزه های کرمانشاه در تکیه بیگلر بیگی و در همسایگی موزه پارینه سنگی قرار دارد. با اینکه قدمت تکیه بیگلر بیگی به سال‌های ابتدایی قرن سیزدهم هجری شمسی برمی‌گردد؛ اما موزه خط و کتابت کرمانشاه در سال ۱۳۸۳، در این تکیه افتتاح شد. بنابراین بنای موزه، یک بنای قاجاری است.

-خط-و-کتابت موزه های کرمانشاه

موزه مردم شناسی

موزه مردم شناسی کرمانشاه بعد از انقلاب، یعنی در سال ۱۳۶۹ افتتاح شد. این موزه از آن دسته از موزه های کرمانشاه است که در یک نگاه می توانید به شیوه زندگی مردمان این خطه پی ببرید. موزه مردم شناسی در یکی از سالن‌های تکیه معاون‌الملک واقع شده است.در فضای ۲۰۰ مترمربعی این موزه می‌توانید اشیای مردم شناسی مانند ابزار آلات موسیقی، وسایل دامداری، کشاورزی، روشنایی و… را به نظاره بنشینید. جالب است که بدانید در موزه مردم شناسی کرمانشاه می‌توانید نمونه‌هایی از پوشاک و لباس‌های بومیان کرمانشاه را هم ببینید.

-مردم-شناسی موزه های کرمانشاه

           
 

نظر کاربران :

  • نازنین سادات. موسوی

    خیلی خوبه ولی از همه ی موزه ها نگفته اگه بگه خیلی خوب میشه
    عالیه

    ۵ آذر, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    همه موزه ها کرمانشاه ديدني هستن كه براي علاقه و نظر هاي مختلف و انواع موزه ها با موضوع هايي جذاب و ديدني داره

    ۱ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *