جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه ملی ایران

تاریخ بروزرسانی :
۱۷ فروردین ۱۳۹۸

موزه ملی ایران با قدمتی بیش از ۷۰ سال، با دارا بودن سیصد هزار شیء و زیربنایی بیش از ۲۰ هزار مترمربع بزرگترین موزه باستان شناسی و جزء یکی از چند موزه معتبر جهان می باشد.
آدرس : تهران، خیابان امام خمینی، مجموعه تاریخی باغ ملی، نبش خیابان پروفسور رولن و خیابان سی تیر
این موزه در فرهنگ موزه داری ایران به عنوان موزه مادر به شمار می رود که هدف از برپایی آن، نگاهداری و پژوهش در آثار گذشتگان و انتقال آنها به آیندگان، ایجاد و تقویت تفاهم میان اقوام و ملل، شناخت و نمایش سهم ایرانیان در بالندگی فرهنگ و تمدن جهانی و تلاش در بهبود و افزایش میزان دانش عمومی مردم است.
این موزه با زیر بنایی در حدود بیست هزار متر مربع در زمینی به مساحت ۱۸۰۰۰ متر مربع و با حدود سیصد هزار شی باستانی مهمترین موزه کشور محسوب می شود.

موزه ملی ایران موزه ملی ایران

تاریخچه
این موزه شامل دو ساختمان مجزا به نامهای موزه ایران باستان با تاریخ گشایش ۱۳۱۶ و موزه دوران اسلامی با تاریخ گشایش ۱۳۷۵ می‌باشد که فضای داخلی موزه دوران اسلامی در سال ۱۳۸۷ توسط گروه معماران آرل بازسازی شد.
در سال ۱۳۷۵ با گشایش رسمی موزه دوران اسلامی، مجموعه موزه ایران باستان و موزه دوران اسلامی، تحت عنوان موزه ملی ایران رسمیت یافت.
ویژگی ها
موزه ملی ایران شامل دو ساختمان مجزا به نامهای موزه ایران باستان (تاریخ تاسیس ۱۳۱۶ هجری شمسی) و موزه دوره اسلامی (تاریخ تاسیس ۱۳۷۵ هجری شمسی) است هم اکنون موزه ملی ایران ۱۳ بخش مختلف شامل بخشهای پیش از تاریخ، تاریخی، اسلامی، مهر و سکه، مرمت، بخش کتیبه ها، کتابخانه و مرکز اسناد، پژوهشی تاریخ هنر ایران، پژوهشی تاریخ تمدن ملل، عکاسی، روابط عمومی و روابط بین الملل و پایگاه اطلاع رسانی و حفاظت فیزیکی را در برمی گیرد. که در طی سالیان متمادی در فضای داخلی موزه ملی ایران راه اندازی شده است.
سالن ایران باستان دارای مجموعه‌های غنی از آثار باستان شناسی است که کهنترین آنها مربوط به دوره پارینه سنگی (بین یک میلیون تا حدود ۱۲ هزار سال پیش) و جدید ترین آثار آن مربوط به دوره ساسانی با قدمت بیش از ۱۵۰۰ سال است. در این سالن از دوره‌های مختلف پیش از تاریخ و تاریخی آثار منحصر بفردی دیده می‌شود.

موزه ملی ایران 3 موزه ملی ایران
سیمای عمومی
کاسه‌‏های سفالین پرنقش سرزمین شوش و تمدن عیلام، خنجرها و زیورهای مفرغی لرستان با طرح‌‏های اساطیری، جام‌‏های زرین وسیمین تمدن هخامنشیان با نقش‌‏هایی از شیران و گل‌‏های نیلوفر آبی، کتیبه‌‏های خط میخی تمدن‌‏های بین‌‏النهرین، بشقاب‌‏های لعابی الوان عصر صفویان و صدها شی‌‏ء باستانی زیبا و ارزشمند، تو را می‌‏برند به اعصار دور گذشته، به روزگاران کهن ایران‌‏زمین.
در فضای این مکان که قدم می‌‏زنی، گویی سفر می‌‏کنی به تاریخ، به صدها و هزاران سال گذشته. اینجاست که درمی‌‏یابی مردمان دوران‌‏های پیش از تو– از عصر حجر گرفته تا سلطنت قاجار و صفوی– آداب و رسوم و فرهنگشان چگونه بود، چگونه امرار معاش می‌‏کردند و ساختار اجتماعی‌‏شان بر پایه‌‏ی چه اصولی بود؟
شرایط استفاده
بهار و تابستان ۹ صبح تا ۱۷ و ۴۵ دقیقه
پاییز و زمستان ۹ صبح تا ۱۶ و ۴۵ دقیقه
همه روزه به جزء روزهای دوشنبه و ایام تعطیل
امکانات ویژه
کارکنان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و کلیه بازنشستگان به همراه سه نفر از اعضای خانواده آنها با ارایه کارت شناسایی و با کارت منزلت و بازدید گروهی دانش آموزان به همراه معلمان و سرپرستان آنها با ارایه معرفی نامه به صورت رایگان انجام می پذیرد.
سایر اطلاعات
موزه ملی ایران دارای ده بخش پژوهشی و یک کتابخانه و مرکز اسناد است:
بخش پیش از تاریخ
بخش تاریخی و لرستان
بخش اسلامی
بخش مهر و سکه
بخش مرمت
بخش کتیبه‌ها
بخش پارینه سنگی
بخش سفال
کتابخانه و مرکز اسناد
عکاسی
روابط عمومی و روابط بین‌الملل
پایگاه اطلاع رسانی
حفاظت فیزیکی

موزه ملی ایران 4 موزه ملی ایران
قدیمی ترین ابزار و آثار فرهنگی بدست آمده از گروه های انسانی این دوره در ایران، مربوط به حدود ۲۵۰,۰۰۰ تا ۱,۰۰۰,۰۰۰ سال پیش است که از مناطق کشف: رود خراسان، گنچ پرگیلان، هلیلان لرستان، ماهی دشت کرمانشاه و… بدست آمده است.
مهمترین آثار فرهنگی بر جای مانده از این دوران در ایران و در تمامی نقاط جهان، ابزارهای سنگی است. این دوره، معرف فرهنگ هایی است که تقریباً بطور کامل وابسته به محیط زیست خود بوده اند. جوامع و گروه های انسانی که جهت تامین معیشت خود، از طریق جمع آوری خوراک و شکار، در محدود های مشخص جغرافیایی در تردد بوده اند. فرهنگ هائی که فاقد مساک دائمی و معماری بوده و فرمول معیشتی آنها، تهیه و مصرف بوده است.
تکنولوژی ابزار سازی این دوره، با تراش سنگ و ایجاد ساتورها ، قلوه ابزارها و همچنین کاربرد آنچه که طبیعت در اختیارشان قرار میداد، مثل چوب و… شناخته شده است.

امکانات

کارت خوان
سرپوشیده
مناسب برای کهنسالان
مناسب برای کودکان
رزرو

موزه ملی ایران 2 موزه ملی ایران

موزه ملی ایران 5 موزه ملی ایران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *