جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه موزه شهید چمران تهران

تاریخ بروزرسانی :
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

خانه موزه شهید چمران یکی از منازل تاریخی شهر تهران و منزل پدری شهید دکتر مصطفی چمران است که در محله سرپولک واقع شده و پس از بازسازی از آن به عنوان موزه آثار شهید چمران استفاده می شود.خانه موزه شهید دکتر چمران ، منزل پدری دکتر چمران بوده که دکتر در آن خانه بزرگ شده اند. این خانه قدیمی زیبا ، حال و هوای بسیار خوبی دارد که در آن بسیاری از وسایل شخصی دکتر به همراه تصاویر زیبایی از ایشان و تعدادی از نقاشی های کشیده شده توسط دکتر نگهداری می شود.
مصطفی چمران در اسفند ۱۳۱۱ در شهر قم دیده به جهان گشود اما از یک سالگی در تهران بزرگ شد. دکتر چمران در کنار تحصیل علم ودانش در مبارزلت سیاسی دکتر مصدق از مجلس چهاردهم تا ملی شدن صنعت نفت شرکت داشت و از عناصر پر تلاش در پاسداری از نهضت ملی ایران در کشمکش های این دوره بود. دکتر چمران در هیچ مقطع زمانی از تحصیل دور نماند و همیشه در کنار همه فعالیت ها تحصیل علم را از مهمترین کارهای خود میدانست. وی در اوایل پیروزی انقلاب به تربیت اولین گروه از پاسداران انقلاب در سعد آباد پرداخت. چمران در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی از تهران به نمایندگی انتخاب شد.
با آغاز جنگ تحمیلی ایران وعراق به جبهه جنگ عزیمت نمود. در سال ۱۳۵۹ چمران در اثنای نبردی متهورانه که برای آزادی سوسنگرد در گرفته بود مجروح گردید .وی مجددا در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ هنگام معرفی و توجیه فر مانده جدید محور دهلاویه بر اثر اصابت ترکش خمپاره ۶۰ دشمن از ناحیه سر زخمی شد و به شهادت رسید.
خانه پدری شهید چمران پس از بازسازی در تیرماه ۱۳۸۷ با فراهم آوردن امکانات بازدید عمومی ، افتتاح و تبدیل به موزه شهید دکتر چمران شد این بنا با مساحتی بالغ بر ۲۴۴ مترمربع ، به عنوان نمونه‌ای از معماری اواخر دوره قاجار ، در محله چاله‌ میدان قرار دارد که پس از خریداری توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران از ورثه مرحوم حسن چمران (پدر دکتر چمران)، به خانه‌موزه تبدیل شده است .
هم اکنون خانه موزه دکتر چمران به عنوان خانه پدری و محل پرورش آن شهید بزرگوار توسط شهرداری تهران باز سازی شده و چند سالی است در راستای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت فعالیت می کند. منزل پدری شهید چمران از حدود سال ۱۳۳۰ محل سکونت خانواده ی پدری اش بوده و از سال ۱۳۳۲ تا ۱۳۳۷ که وی برای تحصیل به خارج از کشور عزیمت کرد، محل سکونت خانواده اش بود.
تلفن تماس : ۵۵۶۳۴۱۵۸

آدرس : تهران، خیابان پانزده خرداد، سرپولک، کوچه شهید کمال بشیری، پلاک هفت

خانه موزه شهید چمران 1 خانه موزه شهید چمران تهران
خانه موزه شهید چمران 2 خانه موزه شهید چمران تهران
خانه موزه شهید چمران 3 خانه موزه شهید چمران تهران
خانه موزه شهید چمران 4 خانه موزه شهید چمران تهران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *