رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ آذر ۱۴۰۰

موزه مردم شناسی بوشهر

لینک این مطلب کپی شد!

موزه مردم شناسی بوشهر ( عمارت امیریه ) از مکان‌های دیدنی بندر بوشهر می باشد. موزه مردم شناسی بوشهر در سال ۱۳۸۴ در خیابان ساحلی در محل عمارت قدیمی امیریه تاسیس شده است. عمارت امیریه بوشهر، ساختمانی دو طبقه و از بناهای تاریخی مربوط به دوران قاجاریه است که در ابتدا به عنوان ساختمان بلدیه یا شهرداری احداث شده بود. بعدها این عمارت به موزه مردم‌شناسی بوشهر تغییر کاربری داد و و توسط شهردار بوشهر بازسازی و مرمت شد.قدمت موزه مردم‌شناسی بوشهر که در خیابان ساحلی بوشهر قرار دارد به دوره قاجاریه می ‌رسد.

moze-boshehr1 موزه مردم شناسی بوشهر

دوران قاجار

بوشهر در دوره قاجار مهمترین شهر بندری خلیج فارس بود که به دلیل غنای اقتصادی، موقعیت استراتژیک، وجود دفاتر سیاسی کشورهای خارجی و حضور تجار سرشناس،ابنیه تاریخی‏ ارزشمند در آن احداث گردیده است. یکی از زیباترین بناهای تاریخی بوشهر،عمارت امیریه‏ می‏باشد که در سال ۱۳۱۷ ه.ق.به همت احمد خان دریا بیگی‏ حکمران کل بنادر و جزایر خلیج فارس احداث گردید. این عمارت، دار الحکومه بوشهر بوده که بعد از تخریب بنای«چهار برج»که‏ امروزه اداره گمرک بوشهر در آنجا مستقر است،زمین آن از تاجر بوشهری به نام جمشیدیان خریداری شده و تا سال ۱۳۱۹ ه.ق.تکمیل‏ گردیده است.

مرحوم سدید السلطنه کبابی در کتاب پیرامون خلیج فارس و دریای عمان درباره موقعیت آن چنین نوشته است:

«مغرب آن محله‏ای نیست و دریاست و مشرق آن محله عرب‏ها و شمال محله یهودی‏ها و جنوب محله کوتی است».

عمارت امیریه در اوایل حکومت رضا شاه به عنوان ساختمان بلدیه‏ (شهرداری) منظور گردید. شهردار وقت بوشهر سید حسین سعادت‏ که به سید حسین بلدیه مشهور شده،در آن انجام وظیفه می‏کرد.

moze-boshehr2 موزه مردم شناسی بوشهر

دوران پهلوی

در دوران پهلوی دوم و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از این‏ عمارت همچون گذشته به عنوان ساختمان شهرداری استفاده‏ می ‏شد. تا اینکه از سال ۱۳۷۶ ه.ش.مسئولین استانداری بوشهر به پیشنهاد اداره میراث فرهنگی و بنیاد ایران‏شناسی در صدد برآمدند از آن بنا به عنوان « موزه مردم ‏شناسی بوشهر» استفاده‏ نمایند. عمده مصالح تشکیل دهنده این بنا سنگ‏های مرجانی، گچ،چوب ساج می‏باشد. که به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت‏ به دلیل نزدیکی به دریا و موریانه نخست اطراف ستونها را با بند کمال(کنبال)که از الیاف درخت نارگیل درست‏ می‏شود. می‏ پیچانده ‏اند و سپس روی پوست مزبور با گچ‏ تزئین داده ‏اند. این ساختمان دارای دو طبقه می‏باشد و در سفر اخیر وزیر محترم ارشاد اسلامی جناب اقای دکتر عطاءالله مهاجرانی‏ که روز نهم شهریور ۱۳۴۸ به بوشهر انجام گرفت،افتتاح گردید.

این اقدام ارزنده در یکی از نقاط مرزی کشور که منعکس‏ کننده‏ فرهنگ اصیل ایرانی و بومی استان بوشهر است .در کنار خلیج فارس‏ گامی ارزنده در جهت اعتلای فرهنگ به شمار می‏اید و در پیشرفت علمی و فرهنگی آن سامان کمک بسیار خواهد نمود.

moze-boshehr3 موزه مردم شناسی بوشهر

moze-boshehr4 موزه مردم شناسی بوشهر

moze-boshehr8 موزه مردم شناسی بوشهر

(زن و شوهری در استان بوشهر)

moze-boshehr9 موزه مردم شناسی بوشهر

(حجله عروس و داماد)

moze-boshehr10 موزه مردم شناسی بوشهر

(پوشش زمان قاجار استان بوشهر)

moze-boshehr11 موزه مردم شناسی بوشهر

(وسایل پخت نان در بوشهر قدیم)

           
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    موزه هاي مردم شناسي نشان دهنده نحوه زندگي سنت ها و ايين هاي يك منطقه و شهر است موزه بوشهر ديدني و جذابه

    ۱ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کامران فاضلي

    خانه بوشهری، بازار، وسایل کشاورزی، ابزارهای موسیقی، وسایل پخت و پز، روش تامین آب و نحوه برگزاری مراسم ازدواج از مواردی است که در این موزه در معرض دید عمومی قرار دارد.

    ۱۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *