رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ شهریور ۱۴۰۰

موزه مردم‌شناسی اشکذر

اشتراک گذاری

موزه مردم‌شناسی اشکذر یکی از جاهای دیدنی شهر اشکذر (صدوق ) می باشد .شهر اشکذر در بیست کیلومتری شمال غربی شهرستان یزد در دشت یزد- اردکان واقع شده است ‌و مرکز شهرستانی به همین نام می‌باشد محله باغستان از اصلی‌ترین محله‌های این شهر می‌باشد که در مرکز اشکذر واقع شده است. موزه مردم شناسی شهرستان اشکذر یزد در محل حمام باغستان شهر اشکذر قرار دارد که با شماره ۲۶۱۴۵ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است. موزه مردم شناسی اشکذر یزد با هزینه میراث فرهنگی در سال ۱۳۹۰تغییر کار بری پیدا کرد و به موزه مردم شناسی اشکذر تبدیل شد.

موزه مردم‌شناسی اشکذر

موزه اشکذر در حمام قاجاری و زیرزمینی این شهر واقع است. این موزه در حمام قدیمی واقع در محله باغستان اشکذر قرار دارد و مانند اکثر حمام‌های قدیمی به‌صورت زیرزمینی طراحی و اجراشده که با مساحتی حدود ۴۵۰ مترمربع و سقف‌های گنبدی شکل و دارای دو حمام کوچک و بزرگ ساخته‌شده است.حمام بزرگ (اصلی) معمولا دو روز در هفته مختص مردان بوده و اگر سایر روز‌های هفته احتیاج به حمام داشتند از حمام کوچک استفاده می‌کردند و این برنامه برای زنان بلعکس بوده است. ابزار و ادوات کشاورزی، خورجین بافی، نخ‌ریسی، گیوه‌چینی، حلاجی، اندازه‌گیری و چندین مولاژ مربوط به مشاغل سنتی مانند چرخ ریسی، حجامت، دلاکی اشیای این موزه را تشکیل می‌دهند.

موزه مردم‌شناسی اشکدز موزه مردم‌شناسی اشکذر

مرحوم میرزاعلی اکبر دهدوار، مرحوم عباس باقر، حسین رحمانیان، آقا حسین میردهقان ازجمله کسانی بوده اند که در این حمام کار می‌کردند.حکایت‌های حمام، صبح زود حمام رفتن تازه داماد‌ها، نوجوانان تازه به تکلیف رسیده وپیرمرد‌ها اسباب شوخی و خنده مردمان قدیم اشکذر بوده است.در حال حاضر سه قسمت هست یکی قسمت خورجین بافی با ابزارو وسایل آن ابزار ووسایل کشاورز ی وزندگی مردم می باشد . وانواع بولونی و آسیاب ،ظروف چینی قوری البسه سماور قوری کوزه های سفالی چرخ های ریسندگی انواع دیگ های سنگی ،ابریق ظروف مسی خشت قدیمی آسیاب سنگی ابزار حجامت با تندیس های آنان که مشغول کار هستند.این موزه با هدف معرفی و همچنین شناخت آداب و رسوم و اعتقادات مردم منطقه راه اندازی شده است .

موزه مردم‌شناسی اشکدز موزه مردم‌شناسی اشکذر

نحوه دسترسی

آدرس :اشکذر – خیابان امام – خیابان طالقانی -کوچه حمام باغستان
ساعت کاری :۸-۱۹
روزهای تعطیلی : شنبه

موزه مردم‌شناسی اشکدز موزه مردم‌شناسی اشکذر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *