جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه محرم تبریز

تاریخ بروزرسانی :
۳۰ دی ۱۳۹۸

خانه دکتر صحتی یکی از خانه های تاریخی شهر تبریز است که در اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی در خیابان راسته کوچه ساخته شده و سازمان میراث فرهنگی آن را تبدیل به موزه محرم کرده است.مساحت خانه حدود ۴۰۹ متر مربع و زیربنای آن ۸۴۴ متر مربع می باشد و در ۳ طبقه بنا شده و دکتر ابولقاسم صحتی در زمان حیات آن را به حسینیه تبدیل کرد و هم اکنون آثار و اشیای مربوط به عزاداری امام حسین (ع) در ماه محرم در آن نگهداری می شود.خانه دکتر صحتی در ۸ خرداد ماه ۱۳۷۸ به شماره ۲۳۳۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
سر در این بنا دارای تزئینات آجری است. در خانه‏ غربی پس از سر در ورودی از طریق یک هشتی با چند پله گرد وارد حیاط می شویم.

موزه محرم 1 موزه محرم تبریز

بنا در قسمت شمال حیاط از سه طبقه تشکیل شده است؛ طبقه‏ زیرزمین دارای طاق‏بندی و پوشش طاقی بوده و یک حوضخانه در قسمت مرکزی قرار گرفته و از اتاق های همجوار آن به صورت انباری و سردابه استفاده می ‏شده است.یک راه‏ پله‏ داخلی از پشت حوضخانه ارتباط طبقه‏ زیرزمین را با طبقه‏ همکف برقرار می سازد.در طبقه‏ همکف چند اتاق قرار دارد که محل زندگی افراد خانواده بوده است.

موزه محرم 3 موزه محرم تبریز

ارتباط طبقه‏ همکف با طبقه اول از طریق یک راه پله‏ بزرگ مرکزی صورت می گیرد. و در طبقه اول یک تالار بزرگ در مرکز به همراه دو اتاق در دو طرف تالار مشاهده می گردد.

بخش‌ها و آثار موزه

در ورودی حیاط موزه، مجسمه ذوالجناح، اسب امام حسین (ع) قرار گرفته و در داخل موزه، طبقه اول، انواع طوق، پرچم، گهواره‌های کوچک نذری، چراغ و شمع و در طبقه دوم، ابزار و نوشته‌های مربوط به سوگواری و تعزیه خوانی و نقاشی‌های قدیمی مورد استفاده در آئین سنتی پرده خوانی به نمایش درآمده است.
از جمله آثار موزه می‌توان به کاسه مسی با قلمزنی نام چهارده معصوم (ع)، تبر زین و کشکول مورد استفاده در مراسم پرده‌خوانی، بیرق با شمائل حضرت علی (ع) و…اشاره کرد.در این موزه انواع طوق‌های مراسم عزاداری نیز به نمایش گذاشته شده‌اند. «طوق» واژه‌ای ترکی و به معنای بیرق است که از یک تیغه به نام سرتوغ و زبانه فولادی بلندی تشکیل شده که روی صندوقچه فلزی کوچک ضریح مانندی بر پایه چوب یا فلز به شکل چلیپا استوار می‌شود.

ده طوق و علم از روستاهای مختلف استان در موزه محرم نگهداری می‌شود که نوع و مراسم مربوط به آن‌ها، نشانگر گوناگونی و تنوع آئین عزاداری در آذربایجان شرقی است. قدمت هیچ یک از علم‌های موجود در موزه محرم کمتر از ۵۰ سال نیست و قدیمی‌ترین علم موجود در این موزه که از محله بازار اهر به اینجا منتقل شده مربوط به سال ۱۲۴۳ هجری قمری است.

موزه محرم 5 موزه محرم تبریز

نحوه دسترسی به موزه محرم تبریز

آدرس :تبریز ،انتهای خیابان (راسته کوچه) شهید مطهری، نبش ایستگاه آتش‌نشانی، داخل کوچه شهید احمد گوگانی ، پلاک ۲۲

موزه محرم موزه محرم تبریز

موزه محرم 2 موزه محرم تبریز

موزه محرم 4 موزه محرم تبریز

موزه محرم 6 موزه محرم تبریز

موزه محرم 7 موزه محرم تبریز

موزه محرم 8 موزه محرم تبریز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *