جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه عروسک های ملل

تاریخ بروزرسانی :
۳۱ فروردین ۱۳۹۹

موزه عروسکهای ملل یک موزه غیر دولتی است که تعدادی از هنرمندان کشورمان آرشیو وسیعی از عروسک کشورها و فرهنگهای مختلف جهان را در کنار هم جمع آوری کرده اند .رفتن به این موزه برای کلیه کودکان و بزرگسالان آزاد است و محیطی بسیار جذاب و آموزنده ای دارد .بخصوص که راهنمایان موزه , تاریخچه و توضیح کاملی از هر کدام از عروسکها را به شما می گویند و شما را داخل موزه تنها نمی گذارند .

موزه عروسک‌های ملل تهران موزه عروسک های ملل

عروسک‌ها فقط به‌عنوان اسباب‌بازی شناخته نمی‌شوند، بلکه آن‌ها امکان انتقال فرهنگ‌های ما از گذشته به آینده را دارند. عروسک‌ها وسیله‌ای قدرتمند‌ هستند که می‌توانند آداب‌ورسوم و فرهنگ هر کشوری را به نقاط دور جهان برده و جوامع مختلف را با آن آشنا کنند. آن‌ها همچنین با داستان‌ها، روایت‌ها، افسانه‌ها و قصه‌های شیرینی که همراه دارند، می‌توانند سفیران فرهنگی نیز به‌شمار آیند.

موزه عروسک‌های ملل در سال ۱۳۹۳ با تلاش‌های دو کلکسیونر به‌نام‌های علی گلشن و مسعود ناصری‌دریایی با حمایت فریده ناصری‌دریایی و جمع‌آوری چندین‌وچند ساله‌ تک‌تک عروسک‌ها از سرتاسر جهان احداث شد.و همزمان با روز جهانی صلح آغازبه کار کرد. مجموعه موزه شامل ۵۴۰ عروسک فرهنگی از ۵۳ کشور دنیا می‌شود.

همچنین این موزه دو سال پی‌درپی از طرف شورای بین‌المللی موزه‌ها، به‌عنوان موزه برتر از گروه خصوصی با شاخصه‌های پژوهش، آموزش، بازدید و کودک‌ونوجوان نشان «ایکوم» را دریافت کرد. این موزه به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش اول این موزه مربوط به عروسک‌های ملل مختلف جهان است که مجموعه‌ای بیش از ۲۰۰۰ نوع عروسک از ۸۰ کشور جهان با نوع پوشش، فرهنگ‌ها و آداب‌ورسوم مختلف‌شان را نشان می‌دهد. هریک از عروسک‌ها با پیشینه، روایت‌ها و افسانه‌های شیرینی که دارند، کنار هم گردآوری شده‌اند.

ماتریوشکا، نمادی از روسیه موزه عروسک های ملل
بخش دوم این موزه مجسمه‌هایی هم‌اندازه‌ پیکر اصلی از زنان مناطق مختلف ایران با صورت‌هایی ترسیم شده از اهالی خود منطقه دارد. در این بخش با نحوه‌ زندگی، آداب‌ورسوم، عروسک‌های قومی‌وقبیله‌ای و با عقیده‌ها، قصه‌ها، افسانه‌ها، پوشاک خاص و زیبای هر منطقه و نقاشی‌هایی که روی دست، پا و گردن خود می‌کشند، آشنا می‌شوید

این موزه دارای بیش از ۲۰۰۰ قطعه عروسک از نوع عروسک های فرهنگی ملل از ۸۰ کشور جهان است که به تفکیک قاره در بخش های مختلف موزه به نمایش گذاشته شده اند. در موزه عروسک های ملل می توانید با آیین‌، آداب و رسوم، هنر، پوشاک، موسیقی، صنایع دستی و میراث طبیعی ایران و جهان آشنا شوید. رفتن به این موزه برای کلیه کودکان و بزرگسالان آزاد است و محیطی جذاب و آموزنده دارد. . همچنین موزه عروسک های ملل قصد ترویج و اشاعه‌ فرهنگ ایران از دوره‌ عیلامی تا قاجار را با نمایش پوشاک مردان و زنان آن دوره‌ها و مجسمه‌هایی از زنان با پوشش‌هایی زیبا، سنتی و اصیل دارد.

49 2 موزه عروسک های ملل

موزه عروسک های ملل موزه‌ای خصوصی با مجوز رسمی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به‌شمار می‌آید که بعد از دو بار جا‌به‌جایی با حمایت و پشتیبانی «موسسه فرهنگی خانه دوستان آشنا»، «برنامه کمک‌های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی» و «گروه حامیان موزه عروسک‌های ملل» ابتدای خیابان سعدی شمالی، در ساختمانی با قدمت بیش‌از ۸۰ سال واقع شده است،که آرشیو وسیعی از عروسک کشورها و فرهنگهای مختلف جهان را شامل می شد، سپس بخش عروسکهای فرهنگ ایران نیز به این مجموعه افزوده شد.

لازم به ذکر است که این موزه با برگزاری کارگاه های آموزشی، برپایی نمایشگاه های ادواری و ارائه خدمات موزه سیار، امکان آشنایی هر چه بیشتر با فرهنگ و عروسک های جهان را برای علاقمندان فراهم می کند.کارگاه‌های آموزشی متنوعی ازجمله اجرای موسیقی‌های زنده‌ محلی، کارگاه‌های ساخت بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های سنتی ملل برای سنین مختلف، کارگاه‌ آشنایی با ادبیات کودک و شیوه‌های ترویج آن، برپایی شب‌های فرهنگی، کارگاه آشنایی با اقوام ایران و کارگاه‌های آموزشی دیگر برگزار می‌شود.

46 3 موزه عروسک های ملل

همچنین صاحبان موزه نمایشگاه‌ها و گالری‌های مختلف، موزه‌های سیار، تورهای گروهی و تخصصی برای همه سنین، کلاس پخت انواع غذاهای سنتی اقوام مختلف ایران و شیوه‌های مختلف برای ترویج فرهنگ ایرانی برپا می‌کنند.

وارد ساختمان که می‌شوید، در طبقه اول مسئولین موزه ابتدا در سالن نمایش کوچکی، ازطریق ویدیو پروژکتور روی پرده‌ نمایش، ویدیویی ۱۰ دقیقه‌ای را برای شما نمایش می‌دهند.در این ویدیو با چند عروسک بسیار قدیمی و داستا‌ن‌های شیرین آن‌ها که از مناطق مختلف جهان و از اعتقاداتشان سرچشمه می‌گیرد، آشنا می‌شوید. عروسک‌هایی چون داروما (عروسک آرزوهای ژاپنی)، ماتریوشکا (نمادی از کشور روسیه)، لایکونیک (قهرمان لهستان)، فندق‌شکن (از آلمان) و… توجه شما را جلب خواهند کرد.

44 4 موزه عروسک های ملل

سپس مسئول موزه کنار شما است تا اطلاعات لازم و داستان‌های شیرین عروسک‌ها را برایتان بازگو کند. در همان اتاق، عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی‌ وجود دارد که می‌توانید حرکتشان دهید. در ویترین‌های متعدد موزه عروسک های ملل مختلف جهان دیده می‌شوند که به‌سبب موقعیت‌شان در بخش‌های مشخصی قرار داده شده‌اند. عروسک‌های رنگارنگی که با پوست بلال، سیب، پارچه، نخ، چوب و… درست شده‌اند. هر عروسک از فرسنگ‌ها فاصله به اینجا آورده شده است و با خود رازورمزی همراه دارد. عروسک‌هایی از کشور‌هایی چون آلمان، آفریقا، مکزیک، ژاپن، چین، گرجستان، نپال، افغان، عربستان، ارمنستان، اتریش و بسیاری از کشورهای دیگر که با فرهنگ و زندگی مردمان خود، گره خورده‌اند.
در قسمت مربوط به عروسکهای ایرانی، فرهنگ ایران از مناطق مختلف کشور به نمایش گذاشته شده است که هر کدام از عروسکها دارای پوشاک، طرح و نقش، صنایع دستی، حتی تفاوت‌ های طبیعی قومی در آناتومی صورت و بدن هستند.

همچنین عروسک‌های خدایان هندی، عروسک‌های تاجیکی بدون چهره و عروسک‌های باران‌خواهی مازنی را می‌بینید. کوچک‌ترین عروسک موزه داستانی شنیدنی دارد. این عروسک را از کشور گواتمالا آورده‌اند. پدر و مادر، عروسک را به کودکان خود می‌دادند و به او می‌گفتند که هر غم‌وغصه‌ای که داری هنگام خواب به عروسک بگو و آن را زیر بالش خود بگذار. صبح پدر یا مادر آن عروسک را از زیر بالش کودک برمی‌داشتند و هنگامی که کودک از خواب برمی‌خواست والدین به او می‌گفتند که عروسک همه‌ غم‌وغصه‌های تو را با خود برده است.
از پله‌ها که به طبقه‌ دوم می‌روید، ابتدای در ورودی سمت چپ به‌وسیله چند پله وارد یک اتاق خیلی کوچک ولی رنگارنگ و پر رمزوراز می‌شوید. این اتاق به‌شکل سنتی با وسایل بی‌شمار خود تزیین شده و بسیار زیبا است. طبقه دوم شامل مجسمه‌هایی از پیکرهای زنان با قومیت‌های گوناگون کشور می‌شود. چهره‌ مجسمه‌ها الهام گرفته از اهالی همان منطقه است.

48 3 موزه عروسک های ملل

لباس‌ها و پارچه‌ها تماما از خود منطقه به اینجا آورده شده‌اند و بسیار ارزشمند تلقی می‌شوند. عروسک‌های متعددی نیز از هر منطقه وجود دارد که باتوجه به اعتقاد هر قومی، داستان‌های کهن ایرانی را بازگو می‌کنند. به‌علاوه سازهای هر منطقه، صنایع‌دستی، مجسمه‌ها و تزییناتی که برای مراسم‌های مختلف استفاده می‌شود، در آن‌جا وجود دارد. کتاب‌هایی با موضوع فرهنگ هر قوم توسط موسس مجموعه جمع‌آوری و نوشته شده است که شما با مطالعه‌ آن‌ها بیش‌ازپیش با اقوام ایرانی آشنا می‌شوید.
قصه‌ های شنیدنی از ملتهای مختلف:
در این موزه هر عروسک قصه‌ ای دارد و هر قصه نیز از فرهنگ و تاریخ ملت خود ریشه می ‌گیرد. جنگ‌ ها، پیروزی‌ ها، آرزوها، رنج و احساسات هر ملت در این قصه ها نهفته است.

47 3 موزه عروسک های ملل

لایکونیک، قهرمان لهستان

وقتی مغول‌ ها به لهستان حمله کردند دو سرباز شجاع شبانه به چادر فرمانده لشکر رفته و او را کشتند. صبح آن روز با لباس و اسب فرمانده مغول ‌ها در شهر گشت می زدند تا این شکست نابهنگام مغول ‌ها را به همه نشان دهند. «لایکونیک» نماد آن دو سرباز شجاع است که در جشن‌ و پایکوبی ‌های مردم لهستان حضور دارد؛ همانطور که لهستان پایکوبی آن پیروزی را مدیون لایکونیک است.
ماتریوشکا، نمادی از روسیه
یک روز که «اکسانا» کوچکترین عروسک «ماتریوشکا» مشغول بازی بود باد شالش را با خود ‌برد و روی تپه ‌ای انداخت. دست اکسانا به شالش نرسید. برای رسیدن به آن از خواهر بزرگترش کمک گرفت او هم از خواهر بزرگتر از خود و به همین ‌ترتیب تا بزرگترین خواهر دست به کار شدند تا شال اکسانا را به او برگردانند. ماتریوشکا نماد همدلی و کمک به یکدیگر در روسیه است.

لایکونیک، قهرمان لهستان موزه عروسک های ملل
فندق‌ شکن از آلمان

نخستین بار عروسک‌ های فندق ‌شکن را مردم روستایی در آلمان ساختند؛ معدنچی ‌هایی که بعد از تعطیلی معدن کار خود را از دست داده بودند و برای گذران وقت و زندگی شروع به ساخت عروسک‌ های ساده چوبی کردند. روی سر این عروسک‌ ها در دوره جنگ جهانی دوم به جای کلاه معدنچی، کلاه سربازی نشست. هر سرباز امریکایی که از جنگ جهانی به خانه برمی ‌گشت یکی از این عروسک ‌ها را به یادگار با خود به آمریکا برد و این موضوع باعث شهرت بیشتر عروسک فندق‌ شکن شد.

فندق‌ شکن از آلمان موزه عروسک های ملل
غم و غصه، عروسکی از گواتمالا

وقتی کودکی در گواتمالا غمگین و ناراحت است این عروسک را می ‌سازد و غم و غصه ‌های خود را برای او تعریف کرده، شب عروسک را زیر بالش خود می‌ گذارد. وقتی کودک به خواب فرو رفت، پدر و مادر عروسک را از زیر بالش برمی‌ دارند و پنهان می ‌کنند. صبح وقتی کودک از خواب بیدار می‌ شود می ‌بیند عروسک رفته و غم و غصه ‌های او را با خود برده است.

غم و غصه، عروسکی از گواتمالا موزه عروسک های ملل
داروما، عروسک آرزوهای ژاپنی

عروسک «داروما» چشم ندارد. بچه‌ های ژاپنی وقتی آرزویی دارند خودشان برای این عروسک یک چشم می‌ کشند و جای خالی چشم دیگر همچنان باقی می‌ ماند. بچه ‌ها آرزوی خود را روی تن این عروسک می‌ نویسند و تا زمانی که به آرزویشان نرسند چشم دوم عروسک را نمی‌ کشند. با این کار ژاپنی‌ ها هرگز آرزوهای خود را فراموش نمی ‌کنند و یادشان نمی ‌رود که زمانی برای رسیدن به آنچه امروز دارند چقدر تلاش کرده و منتظر بوده ‌اند.

داروما، عروسک آرزوهای ژاپنی موزه عروسک های ملل
فروشگاه
موزه عروسک ها محصولات فرهنگی خود را در قالب عروسک، بازیچه ها و بسته های آموزشی-فرهنگی-هنری در فروشگاه موزه عرضه می کند.

نحوه دسترسی به موزه عروسک های ملل

آدرس موزه: مترو دروازه دولت، ابتدای خیابان سعدی شمالی، بن‌بست فیات، پلاک دو

 

42 3 موزه عروسک های ملل

43 4 موزه عروسک های ملل

 

45 5 موزه عروسک های ملل

 

 

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    موزه ديدني براي كودكان و البته بزرگسالان براي هر گروه سني ميتونه ديدن اين موزه لذت بخش باشه بخصوص كودكان

    ۳۰ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • علی طاهرخانچی

    برای کودکان یک موزه ی جذاب و خوب بود.

    ۵ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد