جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه سنگی هفت تنان شیراز

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ آذر ۱۳۹۸

موزه سنگی هفت تنان شیراز یک اثر تاریخی است که متعلق به دوران زندیه می باشد. نام باغ هفت تنان با شکوه را از هفت پیکری که در آن وجود دارد گرفته اند، هفت مقبره که متعلق به عارفان آن زمان بوده که کریم خان زند بر روی هر کدام از آن ها سنگی بزرگ نصب کرده است. مشخصات کلی بنا ۱۲ متر ارتفاع آن در طول ۲۸ متر و عرض ۵.۵ متر می باشد.موزه هفت تنان شیراز که در دل باغی بزرگ قرار گرفته، دارای سنگ هایی عظیم و خاص می باشد که متعلق به دوران سوم تا یازدهم سده هجری قمری است.

موزه سنگی هفت تنان موزه سنگی هفت تنان شیراز

باغ هفت تنان در شمال مقبره حافظ و در بن کوه چهل مقام استقرار دارد. بقعه هفت تنان شیراز برای مردمان آن چهره ای مذهبی و پاک دارد، علاقه عموم مردم و توجه آنان به این باغ در حدیست که گاه برای استجابت دعا و بارش باران به این مکان می رفتند.عمارت هفت تنان شیراز که به دستور کریم خان زند و در دوران زندیه ساخته شده تا سال ها قبل محل حضور مرتاضان و دراویش بوده و بعد از گذشت سال ها اکنون تبدیل به موزه سنگ ها گردیده است. باغ این مجموعه دارای یک کوشک تالار مانند و حیاطیست با سرو های سر به فلک کشیده که ساختمان کوشک در شمال حیاط می باشد. این ساختمان دارای دو اتاق در سمت چپ و راست، یک ایوان مسقف دارای دو ستون پیکر تراش و زیر زمین می باشد.

موزه سنگی هفت تنان1 موزه سنگی هفت تنان شیراز

موزه سنگ هفت تنان که مملو از سنگ های قدیمی، ادوات سنگی جنگ، ظروف سنگی، پیکر ها و پایه های ستون سنگی و … می باشد، گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است که پس از بازدید از این مکان شرح حال های متعددی نوشته اند. سقف ایوان این بنا دارای تزئینات دیدنی می باشد که بر طاقچه های بالایی آن بر روی گچ نقاشی شده است. این نقاشی که شاهکار دوران زندیه محسوب می شود، بیانگر پنج مجلسی می باشد که به ترتیب به آن اشاره می شود : درویشی با تبر زین و کشکول، نقش موسی در حال شبانی، منظره شیخ صنعان و دختر ترسا، نقش ابراهیم و نقش درویش جوان.

موزه سنگی هفت تنان2 موزه سنگی هفت تنان شیراز

در وسط باغ هفت تنان، حوض بزرگی وجود دارد که در گذشته آب آن از رکن آباد تعبیه می شده است. در دیوار های باغ که حیاط با آن محصور شده، طاق هایی وجود دارد که دارای آجر گری و کاشی کاری منقوش می باشد. در سال های ۱۳۳۶ و ۱۳۳۷ شمسی این بنا توسط نقاش معروف و زبده ایران محمد باقر جهان میری تعمیر و مرمت شد. این بنا در تاریخ ۱۳۱۰ با شماره ۷۴ به ثبت آثار ملی رسیده است.

آدرس : شیراز -انتهای بلوار هفت تنان- روبروی چهل مقام

موزه سنگی هفت تنان4 موزه سنگی هفت تنان شیراز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 4.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد