رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ اردیبهشت ۱۳۹۹

موزه دکتر علی اکبر صالحی

اشتراک گذاری

موزه دکتر علی اکبر صالحی ، یکی از موزه های جذاب و دیدنی شهر قزوین است. به شما پیشنهاد می کنیم اگر به این شهر سفر کردید و یا اگر ساکن شهر قزوین هستید ولی هنوز از این موزه بازدید نکرده اید، حتما سری به آن بزنید.این موزه یکی از مهم‌ترین موزه های قزوین است که در دفتر وزارت امور خارجه قزوین در خیابان هلال‌احمر قرار دارد. این عمارت زمانی خانه فرهنگ امیرکبیر بوده است.

در این موزه آثار اهدایی از ۵۰ کشور دنیا که بیش از ۱۵۴ اثر هنری است نگهداری می‌شود. در این موزه می‌توانید آثار اهدایی به وزیر امور خارجه وقت سال‌های ۸۹ تا ۹۲ را که به ایشان اهدا شده است را مشاهده کنید. این موزه در واقع همان خانه قدیمی سردار مفخم است. مدت زمان تقریبی بازدید ۳۰ دقیقه است.
در این موزه ۱۵۶ قطعه نفیس از هدایای دریافتی توسط دکتر صالحی در دوران وزارت امور خارجه از سوی روسای جمهور، نخست وزیر، سفرا، شخصیت های جهانی در غرفه هایی زیبا به نمایش درآمده است.

موزه دکتر علی اکبر صالحی

در این موزه ۱۵۶ قطعه شامل شمشیر ذوالفقار، صنایع دستی، نشان و مدال های ارزشمند، تابلوهای نقاشی و تابلو فرش، ساعت، لوازم زینتی از ۵۰ کشور جهان در ۲۵ ویترین متحرک و هشت ویترین ثابت در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است. همچنین ۲۳ تابلوی نفیس در این موزه به نمایش درآمده که زیبایی خاصی به این مکان داده است در موزه دکتر صالحی هدایایی از کشورهای هندوستان، عربستان، سوریه، عراق، ترکیه، اندونزی، ارمنستان، چین، افغانستان، سنگاپور، آرژانتین، تایلند، بولیوی، غنا، امارات متحده عربی؛ اکوادور، نیجر، قراقستان، روسیه، قطر و کویت دیده می شود.

موزه در محل دفتر فعلی وزارت خارجه در قزوین واقع در خیایان هلال احمر قرار دارد این موزه شامل یکصد و شصت و پنج قطعه شیء نفیس و هدایای فرمانروایان و وزرای کشورهای مختلف به دکتر صالحی وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی است که با موافقت وزارت خارجه به قزوین انتقال یافته و برای بازدید عموم در طبقه همکف این عمارت تاریخی که هم اکنون به عنوان دفتر نمایندگی وزارت خارجه بهره برداری می شود، آماده شده است .این موزه در عمارت سردار مفخم قزوین برپاست که یکی از ساختمان های تاریخی دوره قاجار است و تزیینات آجری و گچ‌بری زیبایی دارد.

موزه دکتر علی اکبر صالحی موزه دکتر علی اکبر صالحی

دکتر علی اکبر صالحی متولد ۱۳۲۸ از نوادگان حاج ملا صالح قزوینی برادر شهید ثالث ملا محمد تقی برغانی قزوینی است که در خانواده‌ای اهل علم و تقوی پرورش یافته است.
دکتر صالحی دوران کودکی خود را تا سن ۹ سالگی در کربلا و کاظمین سپری نمود. سپس دوران تحصیل دبستانی و دوره اول دبیرستان خود را تا سن ۱۶ سالگی در تهران گذراند. وی برای ادامه تحصیلات دوره دوم دبیرستان و دانشگاه، راهی بیروت ( لبنان ) شد و به مدت ۷ سال در آن کشور اقامت نمود و ودر آن برهه از زمان افتخار آشنایی با آیت الله موسی صدر را پیدا کرد.بعد از اخذ مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته فیزیک از دانشگاه آمریکایی بیروت، برای ادامه تحصیل به موسسه فن آوری ماساچوست (MIT ) در بوستون آمریکا – که یکی از بهترین دانشگاههای دنیا در علوم مهندسی می باشد – عازم شد و در سال ۱۳۵۵ موفق به اخذ درجه دکترای مهندسی هسته ای از دانشگاه فوق گردید. وی از سال ۱۳۵۶ تا کنون عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در زمینه مهندسی هسته ای می باشد.علاقه وافر او به زبان ها و فرهنگ ملل دنیا باعث شده که به پنج زبان زنده دنیا نظیر انگلیسی ، عربی ، اسپانیولی ، فرانسوی و ترکی تسلط یابد .

از خاندان پدری دکتر صالحی نیز آثار خیر فراوانی در قزوین و کربلا برجای مانده که مسجد مدرسه صالحیه از آن جمله است. این مدرسه که بزرگترین دانشگاه علمی شیعه در دوره قاجار به شمار می آمده هم اکنون توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در دست مرمت و بازسازی است.

نحوه دسترسی به موزه دکتر علی اکبر صالحی

آدرس : قزوین، خیابان هلال‌احمر روبروی هلال‌احمر

موزه دکتر علی اکبر صالحی موزه دکتر علی اکبر صالحی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *