رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ آبان ۱۳۹۹

موزه خط و کتابت کرمانشاه

لینک این مطلب کپی شد!

موزه خط و کتابت کرمانشاه،در تکیه خان بیگلر بیگی واقع شده است .این بنای زیبا در محله قدیمی فیش آباد کرمانشاه واقع شده است. این تکیه در دوره قاجار توسط عبدالله خان بیگلربیگی ساخته شده و یکی از جاذبه های آن آینه کار ایوان اصلی بناست. در این بنا علاوه بر جذابیت معماری خاص دوره قاجاریه می توان از موزه هایی که در داخل آن ایجاد شده بهره برد. موزه خط و کتابت که از کم نظیرترین آثار در آن استفاده شده است و موزه پارینه سنگی و انسان شناسی کرمانشاه که آثار پیش از تاریخ آن را در کمتر جایی از موزه های دنیا می توان دید در این مجموعه قرار دارد.

موزه خط و کتابت کرمانشاه

تاریخچه تکیه بیگلربیگی

در سال ۱۳۰۹ هجری قمری بود که مرحوم عبدالله‌خان فراش‌باشی ملقب به بیگلربیگی، از مقامات با نفوذ کرمانشاه در دوره‌ قاجار، ساخت تکیه‌ای را در کرمانشاه آغاز کرد. ساخت این تکیه ۶ سال بعد یعنی ۱۳۱۵ هجری قمری به پایان رسید و به تکیه بیگلربیگی شهرت یافت. بنای تکیه ساده بود تا اینکه در سال ۱۳۲۶ هجری قمری، گچ‌بری‌ها و آینه‌کاری‌های دیدنی زینت‌بخش آن شدند و چهره‌ای متفاوت به این سازه دادند. اینجا برای مدت‌ها میزبان مراسم مذهبی بود و محل دارالحکومه عبدلله‌خان و نیز محل زندگی برادران و پسرهای وی نیز به شمار می‌آمد.

در گذشته مساحت تکیه بیگلربیگی به ۴۰۰۰ مترمربع می‌رسید. در چپ و راست درب ورودی فضاهای متعددی وجود داشت؛ از بنای سمت چپ یا مهمانخانه برای مهمانان غریبه استفاده میشد و فضاهای سمت راست مخصوص احشام و دام بودند. امروزه به دلیل واگذاری قسمت‌هایی همچون مهمانخانه و محل چراگاه‌ و … این بنا ۲۰۰۰ مترمربع وسعت دارد.

این تکیه در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۷۵ با شماره ۱۷۹۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و میراث فرهنگی پس از خرید ملک در سال ۱۳۸۰، مرمتهایی را در سال‌های ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ انجام داد. در سال ۱۳۸۳ موزه‌ خط و کتابت در این مجموعه برپا شد و در سال ۱۳۸۷ در ضلع جنوبی، موزه پارینه‌سنگی زاگرس آغاز به کار کرد.

موزه خط و کتابت کرمانشاه

اشیای موزه

در این موزه اسناد، مدارک و مستندات تاریخی و نسخ خطی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است. نزدیک به ۳۰۰ سند و نیز نسخهٔ خطی قدیمی در موزهٔ خط و کتابت کرمانشاه نگهداری می‌شود.با توجه به قدمت اسناد و زبان متکلف و کهنهٔ استفاده‌شده در آن‌ها، مسئولان موزه برخی از این نسخ را به فارسی رسمی امروزی ترجمه کرده و در کنار اسناد قرار داده‌اند.

تکیه بیگلربیگی بنایی قاجاری در بافت تاریخی کرمانشاه و محله فیض آباد است که قدمتش به دوران قاجار باز می‌گردد و ترکیبی از معماری دوره زندیه و قاجاری را به نمایش میگذارد. این اثر با تلاشهای عبدالله‌خان ملقب به بیگلربیگی ساخته شد و به همین دلیل به این نام خوانده میشود. آنچه که این بنا را از دیگر بناهای هم‌دوره و مشابهش، متمایز میسازد، آینه کاریهایی است که نظیرش را در کمتر جایی می‌توان دید. به جز ارزش تاریخی، معماری و هنری بنا، وجود موزه پارینه‌سنگی زاگرس، نخستین موزه پارینه‌سنگی خاورمیانه، و موزه خط و کتابت بر اهمیت این اثر میافزاید و بازدید از آن را در سفر به کرمانشاه اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

موزه خط و کتابت کرمانشاه

نحوه دسترسی به موزه خط و کتابت

 

آدرس :کرمانشاه – خیابان مدرس – روبروی مسجد جامع- تکیه بیگلربیگی

موزه خط و کتابت کرمانشاه

موزه خط و کتابت کرمانشاه

موزه خط و کتابت کرمانشاه

موزه خط و کتابت کرمانشاه

موزه خط و کتابت کرمانشاه

موزه خط و کتابت کرمانشاه

موزه خط و کتابت کرمانشاه

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *