رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ اسفند ۱۴۰۲

منطقه گردشگری میاندار گیلانغرب

اشتراک گذاری

منطقه گردشگری میاندار گیلانغرب ، که به آن پارک طبیعی ناودار نیز گفته می شود. این پارک طبیعی با مناظر و چشم انداز دل انگیز در جنوب شرق گیلانغرب قرار دارد که همه ساله پذیرای خیل عظیمی از شهروندان است. طبیعت میاندار از مراکز و نقاطی است که می توان آن را در ردیف مکانهای باستانی با توجه به آثار قلعه مهرنگار و گورهای موجود در آن قرار داد.

منطقه گردشگری میاندار گیلانغرب

در این خطه کوه ها و آبشاران و طبیعت زیبا دست به دست هم داده و لحظاتی سرشار از آرامش را برای مردم به ارمغان می آورد. در این میان شهرستان گیلانغرب نیز با آثار تاریخی و طبیعت زیبا از مناطق دیدنی کرمانشاه است. خرابه هایی که در روستاهای این منطقه پیدا شده قدمت آنرا به دوران باستان پیوند می دهد. مناطق طبیعی شهرستان گیلانغرب از بکرترین مناطق طبیعی ایران است که جاذبه های گردشگری بسیاری را در خود جای داده است.

پوشش گیاهی

تفرجگاه طبيعی مياندار از مناطق گردشگری گیلان غرب است که دارای فضای جنگلی در طرفین جاده برای تفرج است و با داشتن آب و هوای مناسب و دامنه پر شیب جنگلی و پوشیده از درختان با ارزش مانند بلوط و داشتن آب و هوای مناسب و دل انگيز در فصل بهار موجب گرديده كه درایام نوروز بویژه سیزده بدر مردم این منطقه را برای گذراندن اوقاتی خوش انتخاب کنند. آسفالت كردن مياندار و اتصال آن به ايلام باعث شده در ايام بهار عده ای از مردم استان ايلام نيز جذب این منطقه شوند.

منطقه گردشگری میاندار گیلانغرب

قلعه مهرنگار

قلعه‌ مهرنگار بر ستیغ رشته ارتفاعات ناودار در این منطقه‌ از جاذبه های تاریخی منطقه است. قدمت مهرنگار متعلق به دوره‌ ساسانی است و در حال حاضر دو آب ‌انبار و چند اتاق در آن شناسایی شده است. این قلعه از مهمترین آثار باستانی منطقه‌ زیبای گیلان ‌غرب است و متاسفانه با وجود اهمیت خاص هنوز در فهرست آثار ملی ثبت نشده است. قلعه مهرنگار که در جاده دهستان ویژنان قرار دارد مربوط به دوران خسرو انوشیروان ساسانی است و در جوار شمال شرقی روستای «نیان» و «قیلان» شهرستان گیلانغرب و بر روی رشته ارتفاعات انارک، بر فراز کوهی بلند ساخته شده ‌است.

منطقه گردشگری میاندار گیلانغرب

بسیاری تاریخ‌ دانان و باستان‌ شناسان این قلعه را به دختر خسرو انوشیروان نسبت می ‌دهند. هنرمندی خاصی در کندن این آثار بر روی صخره بلند بکار برده شده، ولی به سبب صعب العبور بودن آن، اغلب کوهنوردان می ‌توانند به تماشای آن بروند. متأسفانه بعلت حفاریهای قاچاقچیان آثار باستانی، آسیب ‌های فراوانی به قلعه وارد شده ‌است. این قلعه از نظر تاریخی و همچنین سبک معماری به کار رفته در آن دارای اهمیت خاصی از نظر باستان ‌شناسی و تاریخی است. در نزدیکی قلعه گورهایی مشاهده می شود که احتمالا مربوط به همین مکان می باشد. جالب است بدانید در شهر دامغان استان سمنان نیز قلعه‌ ای تاریخی به همین نام (مهرنگار) وجود دارد.

منطقه گردشگری میاندار گیلانغرب

تهدیدات منطقه

آنچه كه طبيعت مياندار را تهديد می كند قطع بی رويه درختان اين منطقه جنگلی توسط كسانی است كه به دامن اين طبيعت روی می آورند. از چوب درختان برای پخت و پز استفاده می نمايند.

منطقه گردشگری میاندار گیلانغرب

نحوه دسترسی

تفرجگاه مياندار در چهار كیلومتری جنوب شهرگيلانغرب واقع شده است. راه دسترسی به تفرجگاه مناسب است . قسمتی از آن اخیرا آسفالت شده که همين امر فاصله استان ايلام به گيلانغرب را حدود چهل كيلومتركاهش داد.

منطقه گردشگری میاندار گیلانغرب

منطقه گردشگری میاندار گیلانغرب

منطقه گردشگری میاندار گیلانغرب

منطقه گردشگری میاندار گیلانغرب

           
نویسنده :
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *