جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

منطقه گردشگری شالمال

تاریخ بروزرسانی :
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸

منطقه گردشگری شالمال در ۱۳ کیلومتری نیکشهر و در شرق روستای جلائی کلگ از توابع بخش مرکزی قرار دارد.از مزیت های شالمال وجود آبشارشالمال بسیار زیبایی است که آب آن سرتاسر منطقه را فرا گرفته و طبیعتی بسیار سرسبز و دلنشین را ایجاد کرده است.وجود حیواناتی نادر چون خرس سیاه سبب شده است که این منطقه جزء مناطق حفاظت شده در استان باشد.از نکات جالب توجه در این آبشار ایجاد شدن طبیعی نقشه ایران در دل صخره آبشار و حک شدن کلمه ‘الله’ در داخل این نقشه است که بسیار اهمیت دارد.

آبشار شالمال (شالمار) در استان سیستان و بلوچستان واقع است. منطقه شالمال(شالمار) در ۱۳ کیلومتری نیکشهر در شرق روستای جلائی کلگ از توابع بخش مرکزی واقع شده که زیبایی طبیعت آن جذاب و چشمگیر است. از مزیت های شالمال وجود آبشار بسیار زیبایی است که آب آن سرتاسر منطقه را فرا گرفته و طبیعتی بسیار سرسبز و دلنشین را ایجاد کرده است. وجود حیواناتی نادر چون خرس سیاه سبب شده است که این منطقه جزء مناطق حفاظت شده در استان باشد. مسیر دسترسی به آن از جاده نیکشهر به طرف چابهار بعد از طی ۹ کیلومتر، از روبروی روستای جلالی کلگ در سمت چپ نزدیک به پلی کوچک، جاده خاکی رودخانه سورآپ جدا می شود.

نیکشهر یکی از آبادیهای اولیه ای است که پس از دوران کوچ نشینی و دامداری ایجاد شده است. زمین های آن بیشتر پلکانی با شیب تند است و به سبب داشتن آب فراوان و وجود چشمه سارهایی که حتی در خشکسالی بعضی از آنها بی آب نشدند، مردمان اولیه در این محل سکونت دائمی اختیار کردند. توانمندیهای مختلف موجب شد که نیکشهر در برهه از زمان به عنوان یکی از مراکز مهم مکران به حساب آید حتی به نوعی مرکز مکران قرار گرفت. شهرستان نیکشهر از شمال به شهرستان ایرانشهر، از جنوب به چابهار و کنارک، از غرب به کرمان، از شرق به شهرستانهای سرباز و قصرقند محدود می شود.

منطقه گردشگری شالمال منطقه گردشگری شالمال

منطقه گردشگری شالمال1 منطقه گردشگری شالمال

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد