رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ تیر ۱۳۹۸

منطقه شکار ممنوع دربند مشکول اردبیل

اشتراک گذاری

منطقه شکار ممنوع دربند مشکول درجنوب استان اردبیل و در مرز شهرستان گیوی در اطراف رودخانه بزرگ و دایمی قزل اوزن واقع شده و به دلیل داشتن گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی تحت حفاظت قرار گرفته‌ است. طی مطالعه اولیه و پیشنهادی منطقه شکار ممنوع دربند مشکول که طبق آن، آگهی رسمی سال ۱۳۹۱ در روزنامه رسمی جموری اسلامی ایران با شرح حدود اربعه منطقه مذکور منتشر شد، مساحت منطقه شکار ممنوع دربند مشکول ۲۳۰۷۶ هکتار بود که از این مساحت ۱۴۷۵۸ هکتار در حوزه سیاسی بخش فیروز از توابع شهرستان کوثر و ۸۳۱۸ هکتار در حوزه سیاسی بخش هشتجین از توابع شهرستان خلخال قرار داشت.

با مطالعه تکمیلی منطقه شکار ممنوع دربند مشکول در فصول پاییز سال ۱۳۹۴ و زمستان ۱۳۹۵ که جهت تعریف حدود و ثغور جدید و تدقیق محدوده منطقه و رفع و اصلاح برخی نواقصات مطالعه اولیه از جمله (از قلم افتادن برخی از زیستگاه های اصلی گونه های کل و بز و پلنگ ایرانی) (رویشگاه های اصلی درختان ارس و بنه) (چشم اندازهای منحصر بفرد)صورت گرفت و زیستگاه های اصلی گونه آسیب پذیر کل و بز و گونه در معرض خطر انقراض پلنگ ایرانی واقع در اراضی روستاهای خلفه چای ، دوگر ، گلیجان ، ناطور ، علاالدین و خط پرست و بعبارتی زیستگاه های صخره ای حاشیه رودخانه خلفه چای تا محل تلاقی این رودخانه با رودخانه قزل اوزن در محل پل معلق پیرتقی به محدوده جدید منطقه شکار ممنوع دربند مشکول و حذف درصد بالایی از اراضی روستاهای زرج آباد ، شرج آباد ، زاویه زرج آباد ، ناوند و دولت آباد که از نظر نوع پوشش گیاهی ، توپوگرافی و اقلیم روستاهای مذکور متفاوت از بقیه مناطق شکار ممنوع دربند مشکول و فاقد پتانسیل و ظرفیت لازم از نظر وجود و حفظ گونه های جانوری و گیاهی بودند و همواره اراضی آنان به‌صورت گسترده زیرکشت غلات و باغات میوه بود از محدوده جدید منطقه شکار ممنوع دربند مشکول که در سال ۱۳۹۶ در روزنامه جمهوری اسلامی ایران آگهی رسمی گردید حذف شده اند.بااین حساب مساحت منطقه شکار ممنوع دربند مشکول نسبت به مساحت قبلی آن بعد از افزودن مناطق و زیستگاه های جدید و حذف برخی از مناطق ۶۵۷۱ هکتار افزایش یافت.

در حال حاضر برابر مطالعه تکمیلی منطقه شکار ممنوع دربند مشکول که طبق آن، آگهی رسمی سال ۱۳۹۶ در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران با شرح حدود اربعه منطقه مذکور منتشر شده است، مساحت منطقه شکار ممنوع دربند مشکول ۲۹۶۴۷ هکتار می باشد که از این مساحت ۱۹۵۹۵ هکتار در حوزه سیاسی بخش فیروز از توابع شهرستان کوثر و ۱۰۰۵۲ هکتار در حوزه سیاسی بخش هشتجین از توابع شهرستان خلخال قرار دارد.
منطقه شکار ممنوع دربند مشکول در قسمت جنوب استان اردبیل و در مرز شهرستان گیوی در اطراف رودخانه بزرگ و دایمی قزل اوزن قرار گرفته‌است. این منطقه به دلیل داشتن گونه‌های مختلف جانوری تحت حفاظت قرار گرفته‌است. این منطقه با وسعت تقریبی ۱۲۴۵ کیلومتر مربع و حدود ۱۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این منطقه از شمال با شهرستان اردبیل، از شرق با شهرستان خلخال، از غرب و جنوب با شهرستان‌های نیر و میانه همسایه‌است. هم‌مرزی این زیستگاه با دو زیستگاه، منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال و منطقه شکار ممنوع کاغذ کنان میانه و شمال و زمین طبیعی و وجود رودخانه دایمی قزل اوزن، غذای حیات وحش و پوشش گیاهی خوبی به منطقه بخشیده است. منطقه دربند مشکول در ۵۰ کیلومتری شهر گیوی مرکز شهرستان کوثر قرار دارد و وسعت آن در حدود ۲۳۰۰۰ هکتار است. از جاذبه‌های طبیعی منططقه می‌توان به برون زدهای زیبای زمین شناختی (ژئو پارک)، جنگل زیبای گونه درختی ارس حیات وحش نادر نظیر (گل وبز، خرس قهوه‌ای گربه وحشی، عقاب شاهی و … و گونه‌های درختان جنگلی نظیر (ارس، افدرا، سیاه تلو، زرشک و …) و دره و دربند زیبای مشکول اشاره کرد. پوشش گیاهی این منطقه استیپی و در ارتفاعات، به صورت مرتع و چمنزار است. از جمله گیاهان شاخص منطقه می‌توان به زالزالک، پسته وحشی، گلابی وحشی و انواع گون اشاره کرد. پوشش جانوری منطقه شامل خوک و گراز وحشی، گرگ، روباه، شغال، خرگوش، جوجه تیغی، گورگن (پرسوخ) و … است.

منطقه شکار ممنوع دربند مشکول اردبیل

منابع:
ویکیپدیا
خبرگزاری جمهوری اسلامی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *