جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

منطقه شکار ممنوع تالاب آبشینه

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ آذر ۱۴۰۰

منطقه شکار ممنوع تالاب آبشینه با وسعت ۸۵ هکتار در ۱۵ کیلومتری شهر همدان قرار دارد. تالاب آبشینه واقع در استان همدان از تاریخ پانزدهم بهمن ماه سال یکهزار و سیصد و نود ( ۱۵/۱۱/۹۰) به مدت ۵ سال بعنوان منطقه شکار ممنوع اعلام گردید. آبشینه در مرکز دهستان سنگستان در ۱۰ کیلومتری بخش مرکزی شهرستان همدان در استان همدان قرار دارد. تالاب آبشینه دریاچه پشت سد آبشینه است که بر روی روخانه آبشینه نصب شده است. سد آبشینه خاکی و دارای هسته رسی است. آبشینه دارای باغات و جنگل های فراوانی است و در ارتفاع (میانگین) ۱۹۰۰ متری قرار گرفته است.

360 منطقه شکار ممنوع تالاب آبشینه

رود آبشینه

رود آبشینه یا رود یلفان همچون‌ بسیاری از رودخانه‌هایی همدان‌، از چشمه‌سارهای الوند کوه در ۲ کیلومتری جنوب‌ شرقی‌ شهر همدان‌ سرچشمه‌ می‌گیرد. حوضهٔ آبگیر کوچکی‌ متشکل‌ از چندین‌ جریان‌ سطحی‌ کوچک‌ را در طول‌ دامنهٔ شرقی‌ این‌ کوه‌ شامل‌ می‌گردد. این‌ رود با مسیر عمومی‌ شمالی‌ و گذشتن‌ از غرب‌ آبادی آبشینه. برخی‌ روستاهای دهستان سنگستان از بخش‌ مرکزی شهرستان همدان، از جمله‌ آبشینه، سنگستان، شورین، کنجینه، یگانه و یلفان را آبیاری می‌کند. این‌ رودخانه‌ را ضمناً شاخه‌ای فرعی‌ از رود قره‌چای که‌ قره‌سو، قره‌رود، قوری‌چای و سیاه‌رود نیز خوانده‌ می‌شود، دانسته‌اند. پیش‌ از احداث‌ سد یلفان‌، پساب‌ این‌ رودخانه‌، به‌ ویژه‌ به‌ هنگام‌ ترسالی‌، به‌ حوضهٔ دریاچه نمک قم می‌ریخت‌.

361 منطقه شکار ممنوع تالاب آبشینه

گونه های جانوری

چنگر ، پلیکان ، درنا ، کشین بزرگ و کوچک ، فلامینگو ، چوبپا ، نوک خنجری ، اگرت بزرگ ، حواصیل های خاکستری و ارغوانی ، سنقر تالابی ، گلاریول و پرستو دریایی نوک کاکایی از پیشقراولان از پرندگانی هستند که در فصل بهار به این تالاب مهاجرت میکنند. این پرندگان که از کشورهای آفریقایی به استان همدان وارد می شوند. تا اواخر مهر در تالاب آبشینه زمستان گذرانی می کنند . مراقبت ویژه زیست محیطی و آبزی بودن این پرندگان ، تالاب آبشینه را به بهترین زیستگاه برای برخی پرندگان و جانداران تبدیل کرده است .
362 منطقه شکار ممنوع تالاب آبشینه

363 منطقه شکار ممنوع تالاب آبشینه

364 منطقه شکار ممنوع تالاب آبشینه

365 منطقه شکار ممنوع تالاب آبشینه

366 منطقه شکار ممنوع تالاب آبشینه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    منطقه زيبايي وديدني و عالي براي سكونت پرندگان كمياب و مهاجر كه واقعا زيبايي بخش اين منطقه است

    ۳۰ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *