رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ خرداد ۱۳۹۳

منطقه حفاظت شده میان جنگل

اشتراک گذاری

منطقه حفاظت شده میان جنگل در شمال غربی شهرستان فسا در ۹۰ کیلومتری جاده شیراز- فسا قرار دارد. این منطقه در سال ۱۳۶۷ خورشیدی جزو مناطق «شکار ممنوع» قرار گرفت و پس از آن به لحاظ اهمیت زیستگاهی منطقه به ویژه تنوع گونه‌های گیاهی موجود در آن، در سال ۱۳۷۵ خورشیدی با مساحت ۵۶۵۲۸ هکتار، به عنوان «منطقه حفاظت شده» به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوست.

این منطقه عرصه‌ای کوهستانی است و چهره زمین در بخش‌های وسیعی از این پهنه به طور کامل، کوهستانی است. این منطقه به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌شود. در بخش غربی اغلب کوه‌ها و کوهپایه‌ها و در قسمت شرقی تپه‌ها، تپه ماهورها و دشت‌های نسبتاً کوچک قرار گرفته است. پوشش گیاهی این منطقه بسیار غنی بوده و بالغ بر ۳۲۵ گونه گیاهی در این منطقه می‌روید که بیش از همه گیاهان دائمی و اغلب بوته‌ای، درختی و درختچه‌ای جلب نظر می‌کنند.

این منطقه از نظر تنوع زیستی نیز حائز اهمیت است. گونه‌هایی از رده‌های پستانداران همچون کل و بز، قوچ و میش، گرگ، روباه و گراز، پرندگانی همچون انواع بازهای شکاری، کلاغ نوک سرخ، باقرقره شکم سیاه و هوبره و خزندگانی مانند لاک‌پشت‌های مهمیزدار و خزری، انواع مارمولک، سوسمار و مارها و دوزیستان در این منطقه زندگی می‌کنند. به دلیل عدم وجود رودخانه‌های دائمی و تالاب‌ها و برکه‌ها، در این منطقه هیچ گونه‌ای از رده ماهیان وجود ندارد.

اقلیم منطقه حفاظت شده میان جنگل از نوع نیمه خشک و سرد می‌باشد. متوسط بارندگی کل منطقه حدود ۳۵۲ میلی‌متر برآورد گردیده که بیشترین بارندگی‌ها در ماه‌های دی و اسفند اتفاق می‌افتد.

متأسفانه به دلیل ورود دام‌های عشایر، درصد زیادی از این منطقه تخریب شده است.

منطقه-حفاظت-شده-میان-جنگل2 منطقه حفاظت شده میان جنگل

منطقه-حفاظت-شده-میان-جنگل3 منطقه حفاظت شده میان جنگل

منطقه-حفاظت-شده-میان-جنگل4 منطقه حفاظت شده میان جنگل

           
 

نظر کاربران :

  • الهام حاجی زاده

    میان جنگل فصا با اینکه هیچ‌گونه آب و آبادی نداره ولی بخاطر اب و هوای مطبوعش روزای تعطیل خیلی شلوغ میشه

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    پارسال متاصفانه سر سهل انگاری بعضی مردم قسمت زیادیش سوخت. تفریحگاه مردم فساست.. گونه درختی خیلی خاصی داره در مقابل بی ابی مقاومه

    ۳۰ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *