رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ مرداد ۱۳۹۳

منطقه حفاظت شده ملوسان

لینک این مطلب کپی شد!

منطقه حفاظت شده ملوسان در ۲۴ کیلومتری شمال غربی شهرستان نهاوند در استان همدان قرار دارد. این منطقه با مساحتی در حدود ۹۵۰۰ هکتار، دارای سیمای کوهستانی است. کمترین ارتفاع موجود در منطقه در جنوب غربی آن واقع شده و حدود ۱۶۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. مرتفع‌ترین نقطه آن نیز دارای ارتفاع ۲۹۱۰ متر از سطح دریا می‌باشد که قله کوه شادمانه بوده و در مرکز این منطقه واقع شده است.

این منطقه از سال ۱۳۸۹ خورشیدی به دلیل وجود قوچ و میش، به عنوان «منطقه شکار ممنوع» و «منطقه حفاظت شده» شناخته شده است. در منطقه ملوسان تعداد ۲۵۳ گونه از ۵ رده جانوران شامل ۳۴ گونه پستاندار، ۱۶۴ گونه پرنده، ۳۴ گونه خزنده، ۴ گونه دوزیست و ۱۷ گونه ماهی گزارش شده است. از بین گونه‌های پرندگان، لک لک سفید، عقاب دریایی دم سفید، سارگپه، سارگپه پا بلند، پیغو، قرقی، عقاب دو برادر، عقاب تالابی، عقاب شاهی، عقاب طلایی، کرکس، هما، دال، عقاب مارخور، بحری، بالابان، شاهین، لیل و دلیجه جزو گونه‌های ارزشمند محسوب می‌شوند. از بین خزندگان، لاک‌پشت مهمیزدار و کورمار و از بین پستانداران، قوچ و میش، شنگ، کفتار، گرگ و خفاش نعل اسبی بزرگ، گونه‌های در معرض تهدید منطقه می‌باشند.

منطقه حفاظت شده ملوسان دارای ۱۵۲ گونه گیاهی است که از این میان تعداد ۱۳۸ گونه علفی، ۳ گونه درختی، ۹ گونه درختچه‌ای و ۱۲ گونه بوته‌ای است.

در منطقه ملوسان تعداد ۱۲ دهانه چشمه دائمی و فصلی با دبی‌های گوناگون موجود است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به چشمه‌های دوزخ دره، لیساب، اسماعیل خانی، دره بید و موناک اشاره نمود.

منطقه-حفاظت-شده-ملوسان منطقه حفاظت شده ملوسان

منطقه-حفاظت-شده-ملوسان2 منطقه حفاظت شده ملوسان

منطقه-حفاظت-شده-ملوسان3 منطقه حفاظت شده ملوسان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *