رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ مرداد ۱۳۹۳

دره گزندر و سرابی

لینک این مطلب کپی شد!

دره گزندر و سرابی در شرق شهر تویسرکان و در حاشیه جاده ارتباطی تویسرکان به جوکار قرار گرفته که در ادامه شیب‌های تند قلل کلاه قاضی و شاه‌نشین بزرگ در سمت جنوب واقع شده‌اند. این دره با حدود ۵۰۰ هکتار مساحت، به دلیل فراوانی آب و وجود خاک مناسب و نسبتاً عمیق، دارای استعداد بالایی در زراعت و باغداری دارد و به همین جهت تراس‌های دو سوی رودخانه عمدتاً به باغات گردو اختصاص دارد. در این میان درختان دیگری همچون سیب، زردآلو، گیلاس و آلبالو نیز دیده می‌شوند.

در ارتفاعات مشرف به دره، بقایای سنگرهای سپاهیان نادر شاه به شکل سنگ‌چینی دیده می‌شود که اهالی منطقه به آن «طر نادری» می‌گویند. این سنگرها در جنگ با عثمانی‌ها مورد استفاده توپخانه پیاده نظام سپاه نادری بوده است.

از کوه کلاه قاضی رود سرابی سرچشمه می‌گیرد و در ایمن دره جاری می‌شود که پس از پیمودن مسیری پرپیچ و خم وارد دره گزندر می‌شود. در این مسیر چشمه‌هایی نیز به آن متصل می‌گردد. آب این رود در ادامه از مجاورت کوه قلندر سیاه، روستای شاه زید و قلعه قاضی می‌گذرد و به قلقل رود می‌ریزد.

دره گزندر و سرابی دارای مناظری زیبا و چشم‌نواز و آب و هوایی دلپذیر است و از گذشته‌های دور از تفریحگاه‌های اهالی منطقه بوده است.

-گزندر-و-سرابی دره گزندر و سرابی

-گزندر-و-سرابی2 دره گزندر و سرابی

-گزندر-و-سرابی3 دره گزندر و سرابی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *