رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳

منطقه حفاظت شده قیصری

لینک این مطلب کپی شد!

منطقه حفاظت شده قیصری یکی از مناطق حفاظت شده استان چهارمحال و بختیاری است که ۲۰ درصد از مساحت ۱۰ هزار هکتاری آن در شهرستان اردل و ۸۰ درصد آن در شهرستان کوهرنگ واقع شده است.

منطقه حفاظت شده قیصری در سال ۱۳۸۰ خورشیدی به مدت ۵ سال به عنوان «منطقه شکار ممنوع» اعلام گردید و سپس در سال ۱۳۸۶ خورشیدی با مساحت ۹۸۲۹ هکتار، به عنوان «منطقه حفاظت شده» معرفی شد.

منطقه حفاظت شده قیصری از نظر توپوگرافی کاملاً کوهستانی است به نحوی که حداکثر ارتفاع منطقه در قله تومن (احمد لیوه) به ۳۵۵۳ متر و حداقل آن در محل پل دشتک به ۱۸۰۰ متر از سطح دریا می‌رسد.

از آنجا که بخش اعظم این منطقه در شهرستان کوهرنگ واقع شده است، از نظر اقلیمی دارای تابستان‌های معتدل و خشک و زمستان‌های بسیار سرد می‌باشد. میانگین دمای سالانه منطقه کوهرنگ ۹/۵ درجه سانتی‌گراد و میانگین بارش سالانه ۱۲۲۲ میلی‌متر است.

منطقه حفاظت شده قیصری از نظر پوشش گیاهی دارای گونه‌های درختی و درختچه‌ای قابل توجهی است که برخی حالت نیمه جنگلی داشته و در نوع خود کم‌نظیر می‌باشد. این منطقه به دلیل وجود ارتفاعات بلند و دره‌های نیمه عمیق، دارای تنوع گیاهی بالایی می‌باشد. گونه‌های گیاهی مهم منطقه حفاظت شده قیصری عبارتند از گون، کنگر، گل حسرت و گل ماهور. گونه‌های درختی و درختچه‌ای این منطقه نیز عبارتند از شیرخشت، ارژن، گز، نسترن، کیکم، آلبالوی وحشی، ریا، تمشک، ارس، بنه، زالزالک و دافنه.

منطقه حفاظت شده قیصری زیستگاه جانوری همچون کل و بز، پلنگ، گرگ، خرس قهوه‌ای، شغال، روباه معمولی، تشی، عقاب طلایی، سارگپه، کبک معمولی، کبک دری، افعی، مار آبی، آگامای سفید، سیاه ماهی و قزل‌آلای رنگین کمان می‌باشد.

منطقه-حفاظت-شده-قیصری4 منطقه حفاظت شده قیصری

           
 

نظر کاربران :

  • محمد

    سلام ، نوروز ۹۴ قصد سفر به منطقه کوهرنگ دارم البته با خانواده ، آیا به منطقه حفاظت شده کوهرنگ اجازه ورود داده میشه ؟ برای تفریح و گشت وگذار ..

    ۲۶ اسفند, ۱۳۹۳ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *