رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ مهر ۱۴۰۰

مقبره شیخ شهاب الدین اهری

لینک این مطلب کپی شد!

مقبره شیخ شهاب الدین اهری ،در شهر اهر در استان آذربایجان شرقی ، محل خانقاه و مقبره شیخ شهاب الدین اهری می باشد. این مجموعه شامل ساختمان های خود خانقاه ، مسجد ، ایوانی بلند ، مناره ها و تعدادی غرفه است. این خانقاه از سال ۱۳۷۴ به موزه ادب و عرفان تبدیل شده است که تنها موزه ی عرفان در ایران است. این بقعه در دوره صفویه به احتمال زیاد در روزگار شاه عباس اول بر مزار شیخ شهاب الدین اهری ، در شهر اهر ساخته شده است اما آثاری از دوره های قبل (دوره ایلخانی) در آن وجود دارد.

مقبره شیخ شهاب الدین اهری

مسجد شیخ شهاب الدین اهری در ضلع شرقی صحن این بقعه ساخته شده است و دارای گچبری ها و تزئینات نقاشی است. دور تا دور دیوار مسجد دستخط هایی وجود دارد که بین آنها دست نوشته هایی را از شیخ بهایی ، شاه عباس سوم و ابوالقاسم نباتی تشخیص داده اند.

خانقاه و مدفن شیخ شهاب‌الدین، عارف قرن هفتم هجری قمری است و موزه عرفان و ادب در تالار اصلی آن دایر شده است. مقبره و موزه ادب و عرفان در داخل بوستانی با همین نام قرار دارند. با قدمتی که به دوره صفویه بازمی‌گردد. این بقعه احتمالا در زمان حکومت شاه عباس اول روی مزار شیخ شهاب‌الدین اهری ساخته شده است. البته آثاری از دوره‌های قبل، مانند دوره ایلخانی را نیز می‌توان در آن مشاهده کرد. بخش‌های مختلف مجموعه شامل خانقاه، چینی‌خانه‌ها، صحن، ایوانی بلند، مناره‌ها و غرفه‌های متعدد می‌شود. این اثر در تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۱۱، با شماره‌ی ثبت ۱۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. موزه ادب و عرفان در این محل، به‌عنوان یکی از موزه‌های تخصصی ایران، میزبان آثار ادبی و عرفانی جالبی از دوره‌های تاریخی صفوی تا قاجار است.

مقبره شیخ شهاب الدین اهری

مقبره شیخ شهاب الدین اهری

مقبره شیخ شهاب الدین اهری

مقبره شیخ شهاب الدین اهری

مقبره شیخ شهاب الدین اهری

مقبره شیخ شهاب الدین اهری

           
 

نظر کاربران :

  • محمدرضا

    جنگلهای ارسباران واقعا دیدن داره. طبیعت بکر و دست نخورده

    ۷ فروردین, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    زيبا و ديدني امكانات رفاهي خوبي هم داره البته كاشي كاري مناره ها كامل بود زيباتر مي شد

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *