جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مقبره سید صلاح الدین محمد آبدانان

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ مهر ۱۴۰۰

مقبره سید صلاح الدین محمد در جنوب شرقی شهر آبدانان بر روی تپه‌ای در محل قبرستان عمومی شهر آبدانان واقع شده است. در این قبرستان سنگ قبرهای قدیمی دیده می‌شوند که دارای نقوشی همچون بزکوهی، تفنگ، شانه، مهر و تسبیح، قلیان، ابریق و … می‌باشند. قدمت آن‌ها تا حدود ۲۰۰ سال پیش می‌رسد.

معماری بنا

بنای امامزاده سید صلاح‌الدین محمد به صورت مستطیل شکل ساخته شده و دارای گنبد دوپوش و مُضَرَّس (درچین) بیرونی و گنبد نیم‌کروی داخلی است. بدنه بنا از دو قسمت بدنه قدیمی و الحاقات جدید تشکیل شده است. بدنه قدیمی شامل اتاق ورودی و اتاق مقبره (گنبدخانه) است و قسمت الحاقی شامل یک شبستان که سه طرف بنا را در قسمت‌های غربی، شرقی و جنوبی احاطه کرده است . همچنین دو اتاق در گوشه‌های شمال شرقی و شمال غربی بنا و یک ایوان ورودی با دو رواق در طرفین آن در ضلع شمالی بنا می‌باشد. مصالح به کار برده شده در این بنا در قسمت‌های مختلف متفاوت است. در قسمت قدیمی بنا بدنه با قلوه سنگ و گنبد بیرونی آن با آجر و پوشش خارجی بنا از گچ بوده است. قسمت الحاقی بنا نیز از مصالح امروزی مانند آجر، ماسه، سیمان و آهن ساخته شده است.

مقبره سید صلاح الدین محمد مقبره سید صلاح الدین محمد آبدانان

اصل و نسب امام زاده سید صلاح الدین محمد(ع)

نام نامیش سید صلاح الدین محمد(ع) (البته بنا به فرموده اقای زرباطی سید صالح الدین محمد «ع» درست است. تولد آن بزرگوار جایی دیده نشده است اما چون عمر گرامی آن جناب مطابق با شجره پیرمحمد (ع) مقارن با حیات طیبه حضرت شمس الشموس علی بن الموسی الرضا (ع) بوده است. دوران حیاتش احتمالا بین سده های ۲۰۰الی ۳۰۰هجری قمری بوده است.

اسناد موجود در صفحات ۱۶۲و ۱۶۴کتاب «بغیه الحائر فی احوال اولاد امام محمد باقر(ع)» نوشته عالم نساب سید حسین حسینی الزرباطی که تالیفاتی در تاریخ و انساب دارد . امام زاده واجب التعظیم سید صلاح الدین محمد (ع)را از نوادگان امام محمد باقر معرفی نموده است .
ایشان می فرماید : امام محمد باقر (ع) دارای ۹فرزند که شامل ۴فرزند ذکور به نامهای ابوعبد الله جعفر بن محمد الصادق (ع) . عبد الله ،ابراهیم و علی و همچنین دارای ۵فرزند دختر به نامهای ام سلمه ، زینب ، خدیجه ، ام جعفر و آمنه میباشد .
امام زاده سید صلاح الدین محمد(ع) از اعقاب و اولاد سید ابراهیم(سوراهم) بن امام محمد باقر (ع) می باشد که شجره ایشان چنین بیان شده است. (روضه الشریفه السید صلاح الدین محمدبن السید ناصر الصغیربن السید المهدی بن السید الهادی بن السید. الغلام بن السید عیسی بن السیدیعقوب بن السید ابراهیم بن الامام محمد الباقر(ع))

مقبره سید صلاح الدین محمد2 مقبره سید صلاح الدین محمد آبدانان

مقبره سید صلاح الدین محمد3 مقبره سید صلاح الدین محمد آبدانان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    معماري به اين زيبايي و كم لطفي زياد. شايد خيلي از اهالي ايلام حتي چنين مقبره و مكان گردشگري تاريخي را نشناسند

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    واقعا معماري بسيار زيبايي دارد كل بنا ديدني و زيباست و البته با حال هوايي معنوي و مذهبي

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    امام زاده ای مظلوم که در سایه ی بیکفایتی هیئت امنا و مسئولان روز به روز در حال ویرانی بیشتر است
    دارای سرویس بهداشتی نامناسب، و کثیف بدون سطل آشغال و زباله در محوطه، فاقد سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسب است

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *