جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

معماری به عنوان هنر و صنایع دستی حفظ شود

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ مهر ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۷/۱۵ – تهران – ایرنا – رییس بنیاد علمی پژوهشی معماری و شهرسازی با صدور پبامی به مناسبت روز جهانی معماری نوشت: معماری علاوه بر کارکرد اصلی خود که بهبود کیفیت زندگی است، بایستی به عنوان هنر و صنایع دستی برای عموم مردم حفظ شود.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا، در پیام «فریدون رضوی کیا» آمده است: نخستین دوشنبه ماه اکتبر هر سال که مصادف با روز جهانی اسکان بشر است، از سوی اتحادیه بین المللی معماران (UIA)، به عنوان روز جهانی معماری نام گذاری شده است. اتحادیه بین المللی معماران برای امسال شعار «شهر سالم، شهر شاد» را انتخاب کرده است.

این پیام می افزاید: در طول قرن های گذشته، رشد سریع شهرها در جهان باعث ازدحام بیش از حد و فشار زیاد جمعیت در مناطق شهری شده است. مطابق آمار سازمان ملل متحد ۵۴ درصد جمعیت جهان در شهرها ساکن هستند که این آمار در سال ۲۰۵۰ میلادی به بیش از ۶۰ درصد خواهد رسید.

این پیام ادامه می دهد: رشد جمعیت در مناطق مختلف شهری تأثیر منفی بر محیط زیست و سلامت شهروندان داشته و توسعه و مدیریت شهرها را از جنبه های گوناگون از جمله زیرساخت ها، تجهیزات، حمل و نقل، مسکن و نیازهای اولیه ساکنان دشوار و پیچیده کرده است.

در این پیام همچنین آمده است: معماران وظیفه دارند با استفاده از اصول پایداری در طراحی های خود، به رفاه شهروندان و ارتقای بهداشت عمومی کمک کرده و طراحی پایدار را به عنوان یکی از اصول اساسی در برنامه ریزی معماری و شهرسازی مدنظر قرار دهند به نحوی که تأثیر منفی ساخت و سازها بر محیط زیست را به حداقل ممکن کاهش دهند.

‘ما برای طراحی به استفاده از تمام عناصر مربوط به معماری سبز و پایدار مانند استفاده از انرژی پاک، استفاده از مصالح تجدیدپذیر یا قابل بازیافت، توجه به ارتقای کیفیت محیط داخلی ساختمان، تصفیه آب و نوآوری نیاز داشته و به آن متعهد هستیم.’

این پیام اضافه می کند: هم اکنون مناطق شهری بیش از ۷۰ درصد انرژی جهان را مصرف و به همین نسبت مسئول تولید دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای هستند. لذا معماران وظیفه دارند با این تهدید زیست محیطی مقابله کنند به نحوی که با استفاده از اصول پایداری و مدیریت صحیح زیست محیطی، آلودگی های ناشی از مداخلات معماری در محیط زیست را به حداقل ممکن و آلودگی های ناشی از ساخت و سازها را به صفر برسانند.

در پیام رییس بنیاد علمی پژوهشی معماری و شهرسازی همچنین آمده است: سلامت جسمی و سلامت روانی مکمل یکدیگر هستند. ارتقای فرهنگ و هنر اساس توسعه شهرها به شمار می رود. در همین راستا مدیران شهری بایستی با ساخت و راه اندازی موزه ها، گالری ها، مراکز نمایشگاهی و تماشاخانه ها محیطی شاد و سرزنده برای شهروندان فراهم کنند.

این پیام می افزاید: معماران نیز باید نقاط قوت شهرها مانند رودخانه ها، جنگل ها و اماکن عمومی و تفریحی را در طراحی ها برجسته نموده و در جهت حفاظت و احیای آنها کوشش کنند. همچنین امکان استفاده از این منابع خدادادی را برای تفریح، رفاه، شادابی و سرگرمی شهروندان فراهم کنند.

این پیام ادامه می دهد: حفاظت از میراث فرهنگی یعنی از حفاظت از بناها و محوطه های تاریخی غرور ملّی و هویت فرهنگی و احساس تعلق به شهرها را تقویت می کند. در همین راستا معماری علاوه بر کارکرد اصلی خود که بهبود کیفیت زندگی است، بایستی به عنوان هنر و صنایع دستی برای عموم مردم حفظ شود.

81339366 5996929 معماری به عنوان هنر و صنایع دستی حفظ شود

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *