مشکلات و معضلات صنعت گردشگری کشور در ۸۴ بند، از دیدگاه یک عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، فهرست شده است تا شاید به کار متولیان گردشگری کشور آید و سریعتر برای رفع آنها اقدام شود. آن هم در شرایطی که به اذعان مسوولان و فعالان گردشگری کشور، اوضاع گردشگری ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری و آغاز تعاملات بینالمللی، تا حدودی روبه بهبودی رفته است و پیشبینی میشود زیرساختها و نگرشهای موجود، چندان همسو با تغییرات ایجادشده نباشد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اکبر غمخوار در این فهرستبندیِ معضلات و مشکلات گردشگری، به هر آنچه که از نظرش، پای گردشگری را بسته و اجازهی توسعه به آن نمیدهد، اشاره کرده است. البته بیشتر مشکلات ذکرشده، به وضعیت نابسامان زیرساختها برمیگردد که همواره و در دورههای مختلف بارها به آنها پرداخته شده است.
این مشکلات و معضلات توسط غمخوار به این شرح، فهرست شدهاند:
۱- اصلاح تصور ذهنی گردشگران برای سفر به ایران (image building)
۲ - فقدان شعارمحوری برای گردشگری کشور (Slogan)
۳- فقدان نماد گردشگری کشور (Logo)
۴- نبود برنامهریزی مشخص برای حضور در نمایشگاههای بینالمللی گردشگری
۵- فقدان طرح جامع گردشگری کشور
۶- نداشتن تقسیمبندی و بازارهای هدف گردشگری و تمرکز روی این بازارها در اقدامات ترویجی (Promotion)
۷- حل نشدن موضوع لغو روادید برای گردشگران بازارهای هدف
۸- تسهیل نکردن شرایط صدور روادید برای گردشگران خارجی و کاهش قیمت روادید، بخصوص برای شیعیان
۹- حضور فعال نداشتن در رسانههای تصویری بینالمللی (شبکههای پربیننده)
۱۰- حضور غیرفعال در رسانههای شنیداری و نوشتاری بینالمللی
۱۱- نداشتن سایت چند زبانهی گردشگری برای معرفی ایران
۱۲- نبود اقلام تبلیغاتی مناسب (پوستر، بروشور، کاتالوگ و …)
۱۳- حضور غیرفعال در کنفراسهای بینالمللی گردشگری و اجلاسهای بینالمللی منطقهیی سازمان جهانی جهانگردی
۱۴- برگزار نکردن تورهای آشناسازی برای بازارهای هدف (Fam trip)
۱۵- بیتوجهی به گردشگری سلامت و درمانی در کشور
۱۶- بیتوجهی به گردشگری دریایی در کشور با توجه به سواحل شمال و جنوب کشور و جزایر زیبای ایران
۱۷- بیتوجهی به گردشگری طبیعت (اکوتوریسم) با توجه به اقلیمهای متفاوت و گونههای گیاهی و جانوری در کشور
۱۸- بیتوجهی به گردشگری مذهبی در کشور با توجه به وجود زیارتگاههای متعدد و مرقد (امام هشتم (ع)، حضرت معصومه (ع)، شاهچراغ) و سایر امامزادهها و نبود امکان زیارت سهل برای شیعیان جهان
۱۹- بیتوجهی به گردشگری ورزشی در کشور اعم از برگزاری مسابقات و تورهای مشوقان ورزشی
۲۰- بیتوجهی به گردشگری عشایری و روستایی با توجه به وجود اقوام و طوایف مختلف در کشور و عدم توسعهی روستاهای هدف گردشگری
۲۱- نبود منابع انسانی متخصص در بخش گردشگری کشور اعم از دستگاههای دولتی و بخش خصوصی (ستاد و صف)
۲۲- عدم استانداردسازی تأسیسات گردشگری اعم از هتلها، دفاتر خدمات مسافرتی و تأسیسات بین راهی، رستورانها و سایر بخشهای وابسته
۲۳- واگذار نکردن تسهیلات مناسب توسط بانکهای عامل برای تأسیسات گردشگری
۲۴- تعیین نکردن تکلیف بخشودگی مالیاتی برای تأسیسات گردشگری
۲۵- بلاتکلیفی نحوهی محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در تأسیسات گردشگری
۲۶- نداشتن نظارت بر تأسیسات گردشگری و پایین بودن کیفیت خدمات ارائهشده
۲۷- نظارت نکردن بر پروژههای سرمایهگذاری و بررسی درصد پیشرفت کارها براساس تسهیلات دریافتی
۲۸ – بوروکراسی شدید حاکم در رابطه با واگذاری مجوزهای تأسیسات گردشگری توسط سازمان میراث فرهنگی و سایر دستگاههای کشور (شهرداریها، وزارت مسکن و راه و شهرسازی، وزارت نیرو و…)
۲۹- واگذار نکردن تصدیگریهای دولتی در رابطه با صدور مجوزها و نظارتهای صنفی به بخش خصوصی
۳۰- نداشتن تشکلهای قوی صنفی و اتحادیههای مرتبط با صنعت گردشگری در بخش خصوصی
۳۱- اختصاص ندادن بستهی حمایتی از صنعت گردشگری در رابطه با هدفمند کردن یارانهها
۳۲ – تعیین نکردن تعرفههای ترجیحی در زمینه انشعابات و هزینههای آب، برق، گاز و فاضلاب تأسیسات و موسسات گردشگری
۳۳- کمبود هتل و اماکن اقامتی در محلهای مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی و نبود آمایش سرزمینی مناسب برای توسعه زیرساختها
۳۴- نداشتن تأسیسات بین راهی مناسب در بخش خدمات رفاهی گردشگران داخلی و خارجی
۳۵- معضل کمبود سرویسهای بهداشتی در مسیرهای بین راهی، شهرها و سایتهای گردشگری
۳۶- نصب نکردن علائم مناسب در جادههای کشور و خصوصا سایتهای گردشگری (به زبانهای خارجی)
۳۷- نبود علائم مناسب و راهنمایی گردشگران در شهرهای هدف بازار گردشگری (به زبانهای خارجی)
۳۸ – ضعف امکانات مناسب در سایتهای گردشگری، سرویسهای بهداشتی، رستوران، فضای مناسب و استراحتگاهها
۳۹- نبود تابلوهای اطلاعرسانی، بروشور، سیستمهای صوتی مناسب، راهنمایان محلی مناسب در سایتهای گردشگری و موزههای کشور
۴۰- نداشتن یادمانهای مناسب در سایتهای گردشگری برای گردشگران (مولاژ، پوستر، با داشتن ویژگی سایت تاریخی و میراثی)
۴۱- کمبود راهنمایان چند زبانه اعم از نیروی انسانی و یا سیستمهای مدرن برای توضیح ویژگیهای آثار تاریخی و موزهای (Multi Audio Facilities)
۴۲- عدم همکاری مقامات شهری و پلیس در بعضی از شهرها برای ورود اتوبوس به سایتهای گردشگری و هتلها
۴۳- اصلاح مسیرها و تعمیر و نگهداری جادهیی منتهی به سایتهای گردشگری
۴۴ – نامناسب بودن پایانههای مسافربری و ایستگاههای قطار، اتوبوس و هواپیما و نیاز به اصلاح پایانههای مسافری
۴۵- کمبود ناوگان هوایی و ریلی مناسب بین شهرهای کشور برای انتقال گردشگران داخلی و خارجی
۴۶- نبود پرواز مستقیم از شهرهای مبدأ هدف گردشگری به شهرهای مقصد گردشگری در ایران
۴۷- بیتوجهی به فرهنگ سفر گروهی در کشور
۴۸- بیتوجهی به آموزش سفر در سنین پایین «سفرهای گروهی دانشآموزی و دانشجویی» در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی
۴۹- کمبود محصولات متنوع توریستی برای گردشگران داخلی و خارجی
۵۰- بیتوجهی به همهزمانی، همهمکانی و همگانی کردن سفر در کشور
۵۱- بیتوجهی به ارزان کردن سفر گروهی در کشور و بالا بودن هزینههای سفر در کشور به علت عدم توجه به گردشگری انبوه (Mass tourism)
۵۲- ضعف در معرفی مناسب جاذبههای مختلف توریستی کشور اعم از تاریخی، فرهنگی و هنری، مذهبی و طبیعی
۵۳- بیتوجهی به گردشگری افراد بازنشسته با قیمت مناسب در کشور
۵۴- ساماندهی نکردن قیمت خدمات تأسیسات و موسسات گردشگری در فصول مختلف بسته به بازار، عرضه و تقاضا
۵۵- فرهنگسازی نکردن برای برخورد با گردشگران خارجی و بومیسازی صنعت در کشور
۵۶- نبود سیستم پذیرش کارتهای اعتباری بینالمللی در کشور اعم از هتلها، فروشگاهها، دفاتر خدمات مسافرت هوایی، مثل (…, MasterCard Visa)
۵۷- نداشتن کیفیت بعضی از صنایع دستی و هنرهای سنتی موجود و قیمتهای نامناسب این محصولات و بعضا کلاهبرداری از گردشگران خارجی
۵۸- نظارت نکردن بر تولید صنایع دستی و عدم ارائه گواهی کیفیت کالای تولیدی توسط معاونت صنایع دستی (Quality certificate)
۵۹- نداشتن مکانیزم مناسب برای انتقال ارز حاصل از برگزاری تورهای گردشگران خارجی
۶۰- نبود مکانیزم مناسب برای اهدا جایزهی صادراتی به دفاتر خدمات مسافرتی فعال در تورهای ورودی
۶۱- حضور نداشتن هیأت گردشگری اعم از دولتی و خصوصی در کمیسیونهای مشترک دو جانبه و چند جانبه برای معرفی محصولات گردشگری ایران
۶۲- دعوت نکردن از شخصیتهای مهم بینالمللی از جمله هنرمندان و ورزشکاران برای معرفی بیشتر ایران
۶۳- برگزار نشدن رویدادها و اتفاقهایهای بزرگ در ایران برای جذب گردشگران (Mice Meeting, incentive, conference, exhibition)
۶۴- بیتوجهی دولت به توسعهی گردشگری داخلی خصوصا تورهای انگیزشی برای کارکنان دولت و پرداخت یارانه توسط دولت و شرکتهای بزرگ به کارکنان برای سفر(incentive tour)
۶۵- ضعف شدید گردشگری الکترونیکی در ایران
۶۶- نبود امکانات مناسب برای بازدید مجازی از جاذبههای مختلف گردشگری در ایران اعم از سایتها، موزهها و…
۶۷- نبود تبلیغات مناسب برای توسعه گردشگری مناطق آزاد (کیش، قشم، چابهار و …)
۶۸- بهره نبردن از شرایط سیاسی برای جذب گردشگران خارجی
۶۹- نبود شرکتهای عمدهی فروش تور و ارائه تسهیلات به این شرکتها برای جذب گردشگران خارجی بهصورت انبوه
۷۰- برگزار نشدن فستیوالها و جشنوارههای مختلف در فصول و استانهای مختلف که این امر میتواند به جذب گردشگران داخلی و خارجی منجر شود (از جمله جشنوارهی غذا، لباس یا گل و گلاب)
۷۱- فعال نبودن فراکسیون گردشگری مجلس و استفاده از آنها برای کمک به تصویب طرحها و لوایح مربوط به بخش گردشگری کشور
۷۲- فعال نبودن ستاد تسهیلات سفرهای کشور و سایر دستگاههای مرتبط با صنعت گردشگری و بیتوجهی به موضوع فرابخشی بودن گردشگری در کشور
۷۳ – نبود سیستم آمارگیری در گردشگری کشور و لزوم اصلاح سیستم آمار در گردشگری و بازتعریف مفاهیم آماری با توجه به تعاریف سازمان جهانی جهانگردی اعم از گردشگری داخلی و خارجی
۷۴- بیتوجهی به نسل دوم و سوم ایرانیان خارج از کشور و نداشتن برنامه برای جذب ایرانیان مقیم خارج از کشور
۷۵- فعال نبودن روابط عمومی سازمان و تعامل نامناسب با رسانههای داخلی و خارجی
۷۶- فعال نبودن روابط بینالملل سازمان در تعامل با سازمانها و نهادهای بینالمللی و رسانههای بینالمللی
۷۷- قرار نگرفتن در پازلهای طراحیشده از قبل، توسط بعضی از رسانهها، مثل موضوع «قلیان» که واقعا موضوع اصلی گردشگری نیست
۷۸- اختصاص ندادن بودجهی مناسب توسط دولت و مجلس متناسب با هزینههای نگهداری و حفظ میراث فرهنگی توسعهی گردشگری و توسعه صنایع دستی
۷۹- واگذار نکردن موزهها و سایتهای گردشگری به هیأت امنای مردمی و بخش خصوصی برای حل مشکلات و معضلات موجود و تصمیم برای اداره کردن آنها بهصورت دولتی که موفق هم نبوده است
۸۰- نداشتن برخورد فعال برای مقابله با قاچاق آثار میراثی توسط مبادی ذیربط
۸۱- نگهداری نامناسب از میراث فرهنگی و ناتمام بودن پروژههای توسعهی موزههای کشور
۸۲- برخورد فعال نداشتن برای بازگرداندن آثار میراث فرهنگی به کشور
۸۳- معرفی نکردن آثار موزههای ایران در کشورهای علاقهمند و استفاده نکردن از این امکان مناسب برای جذب گردشگران خارجی
۸۴- نداشتن برنامههای مناسب برای مشارکت هرچه بیشتر مردم در حفظ، نگهداری و معرفی آثار میراث فرهنگی
نظر کاربران :
هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.