جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مسجد ملک بن عباس

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ خرداد ۱۳۹۵

مسجد ملک بن عباس واقع در شهر بندر عباس در بخش مرکزی از توابع شهرستان بندر عباس در استان هرمزگان و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است .
به دستور محمد بن عباس بحرینی برای سید محمد عالم ساخته شد . این مسجد به جای مسجدی قدیمی تر در همان مکان ساخته شده ، بنای مسجد از دوره ی صفویه و مسجد کنونی متعلق به دوره ی قاجار است . مناره این مسجد در سال ۱۲۳۷ شمسی ساخته شد مناره و مسجد این بنا توسط استاد محمد نامی ( کسی که یکی از مناره های بارگاه امام علی (ع) را ساخته است مناره بن عباس واقعا زیبا و دیدنی است و کاشیکاری های جالبی دارد و شبستانی بزرگ با طاق های کلیل و گچ بری های زیبا و یک مناره ی جالب و منحصر بنحصر به فرد ۳۲ متر ارتفاع دار دارد .
درحال حاضر از تمامی بنای مسجد ، یک شبستان بزرگ و نیمه ویران و یک مناره باقی مانده و مناره و شبستان این مسجد از نظر قدمت ساختمان با سایر بناهای تاریخی شهر یکسان نیست و سبک معماری آن ویژگی منحصر به فردی دارد. مناره مسجد که ۲۲ متر طول و ۵/۳ متر قطر دارد از لحاظ سبک ساختمان با دیگر مناره های ایرانی متفاوت است . طرح معماری بالای گل دسته آن ترکیبی از طرح های معماری هنری و ایرانی است و به شکل مارپیچ و ممانند مار حلقه شده ای سر برافراشته و در بالای گنبد و بر انتهای گلدسته قرار گرفته است . ساختمان این مناره و محوطه آن با پنجره های مشبک و کاملاً به سبک هندی چوب سازی شده است . کنده کاری های روی چوب به صورت قوس های تزیین و نماهای رواقی است . چتر سایبان روی مأذنه ، تقلیدی از مرغان پر گشاده هندی است . شبکه های چوبی تحتانی آن مشبک و منطبق بر ترکیب های کثیر الاضلاع هندی و از چوب است . سبک درب سازی آن ایرانی بوده و بقیه گل دسته یعنی ستون استوانه ای شکل و تزیینات آجرکاری و گچ بری و ستون سازی زیر مأذنه دارای نقش و سبک دوران قاجار و متأثر از سبک معماری و تزییناتی دوران صفوی است . گچ بری سقف شبستان و ایوان آن ، ترکیبی از قالب گیری و قطعات گل و بته است و نماسازی آن گچی است . در قسمت های برجای مانده داخل بنا ، به طور کاملاً آشکاری سبک نماسازی داخل معابد هندی به کار رفته است .

ملک بن عباس مسجد ملک بن عباس

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد