جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مسجد حظیره یزد

تاریخ بروزرسانی :
۶ بهمن ۱۳۹۷

بنای اولیه مسجد حظیره یزد یاروضه محمدیه درسال ۸۴۳ق. ازاموال «حاج شمس الدین میبدی» ساخته شده است که جز سنگ مرمر محراب، سایر قسمت های بنا نسبتاً نوساز است.آرامگاه سومین شهید محراب آیت ا… صدوقی (ره) دراین مکان است.این مسجد در خیابان امام خمینی واقع شده است .مسجد حظیره یا روضه محمدیه در شهر یزد، ضلع شرقی خیابان امام خمینی (محله ابر و مبارکه)واقع شده‌است. بنای کنونی حظیره ( روضه محمدیه ) وکلیه کاشیکاری‌های آن به جز سنگ مرمر منصوب در محراب از آثار جدید و تازه ساز است که ساخت آن قبل از انقلاب ایران (۱۳۵۷) آغاز شده وتا کنون ادامه دارد . مسجد مذکور دارای ۳ درب ورودی است که درب اصلی آن درب بزرگ فلزی است که به خطوط هندسی تزئین یافته‌است . اسپر و پیشخوان ودو مناره قطور وزیبای مسجد مزین به کاشی معرق با نقوش گل وبوته اسلیمی ـ ختایی ـ ترنجی، کتیبه ثلث، فتیله پیچ شیاری یکپارچه، گلدان وطاق نما( نغول ) گلچین با رگ چین آجری، خطوط کوفی بنایی ( معقلی ) ولوز می‌باشد .

بر ترنجی‌ها ی آن اسماء خدا و پنج تن آل عبا (ع ) حک شده‌است . نمای بیرونی مسجدآجری است . کف مسجد وصحن آن با سیمان(بتن) مفروش شده‌است . مسجد صحن ( میانسرا ) وسیع وزیبایی دارد که در میان آن حوضی ( آب نما ) دیده می‌شود . مسجد جدید و نوساز ضلع غربی دارای سکویی سنگ فرش، ستونهای بلند وچهار گوش یکپارچه، دربهای بزرگ چوبی( مشبک رنگین)می باشد. داخل مسجد ( تابستانخانه ) مزین به ستونهای بلند وقطور با کاشی معرق، نقوش اسلیمی ـ ختایی، ترنجی و سقفی پوشیده با شیشه‌های رنگین وسنگ است . اضلاع جنوب شرق وشمال غربی این فضا دو اشکوبه‌است، طاق نماها درقسمت فوقانی مزین به خطوط ثلث می‌باشد . درغرفه‌های فوقانی وتحتانی درضلع غربی ۱۲ پنجره فلزی وسه طاق نما با قوس جناقی دیده می‌شود و حدوداً یک متر ازاره مسجد از سنگ می‌باشد . درضلع جنوبی بنا محراب قرار گرفته که مزین به کاشی معرق با نقوش گل وبوته اسلیمی ـ ختایی ـ ترنجی می‌باشدکه درکنار این محراب آرامگاه سومین شهید محراب آیت‌الله محمد صدوقی قرار دارد .

بخش دیگر تابستانخانه دو اشکوبه، درضلع شرقی آن در دوردیف فوقانی وتحتانی پنجره‌های فلزی مشاهده می‌شود . این بخش دارای ستونهای قطور وسقف آن مزین به خطوط کوفی بنایی ( معقلی ) و لوزی و گلچین و رگ چین آجری می‌باشد . گنبد ومقصوره که به خطوط کوفی بنایی ( معقلی ) و رسمی بندی تزئین یافته استوار بر ستونهایی مزین به نقوش هندسی و با قوسهای جناقی می‌باشد . پوشش خارجی گنبد آجری دارای قوس شبدری کند می‌باشد . نمای خارجی مزین به خطوط کوفی بنایی ( معقلی ) و لوز دو اشکوبه وپنجره فلزی مشبک رنگین وخط ثلث می‌باشد . ۵ مناره کوچک در قسمت بدنه مسجد واقع شده‌است . مناره‌ها با خطوط کوفی بنایی ولوز وگل چین آجر مزین شده‌است که پایه‌های آن سنگی است . دو سنگ قبر در کنار یکدیگر در داخل مسجد وجود دارد . که بر پیشانی یکی ازآنها لا اله الالله ومحمد رسول الله ودو بیت شعر نوشته شده‌است . مسجد حظیره در شهر یزد قرار دارد. بنای اولیه روضه محمدیه یا حظیره، بقعه‌ای برای عبادت و سکونت فقرا بود و در سال ۸۴۳ قمری از اموال حاج شمس الدین میبدی ساخته شد. این بنا به مسجد حظیره شهرت دارد و جز سنگ مرمر محراب آن، سایر قسمت‌های بنا نسبتاً نوساز است.

مسجد حظیره دارای ۳ درب ورودی است که درب اصلی آن درب بزرگ فلزی است که به خطوط هندسی تزئین یافته‌است. پیشخوان و ۲ مناره قطور و زیبای مسجد مزین به کاشی معرق با نقوش گل وبوته اسلیمی ـ ختایی ـ ترنجی، کتیبه ثلث، فتیله پیچ شیاری یکپارچه، گلدان وطاق نما(نغول) گلچین با رگ چین آجری، خطوط کوفی بنایی ( معقلی ) ولوز می‌باشد. روی ترنجی‌های آن اسماء خدا و ۵ تن آل عبا (ع) حک شده‌است. نمای بیرونی مسجد آجری است .کف مسجد و صحن آن با سیمان(بتن) مفروش شده‌است. مسجد، صحن وسیع وزیبایی دارد که در میان آن حوضی دیده می‌شود . بخش دیگر تابستانخانه دو اشکوبه، در ضلع شرقی آن در دوردیف فوقانی و تحتانی پنجره‌های فلزی مشاهده می شود. این بخش دارای ستون‌های قطور وسقف آن مزین به خطوط کوفی بنایی و لوزی و گلچین و رگ چین آجری می‌باشد. گنبد و مقصوره که به خطوط کوفی بنایی و رسمی بندی تزئین یافته استوار بر ستون‌هایی مزین به نقوش هندسی و با قوس‌های جناقی می‌باشد.

پوشش خارجی گنبد آجری دارای قوس شبدری کند می باشد . نمای خارجی مزین به خطوط کوفی بنایی و لوز دو اشکوبه و پنجره فلزی مشبک رنگین وخط ثلث می‌باشد. ۵ مناره کوچک در قسمت بدنه مسجد واقع شده است. مناره‌ها با خطوط کوفی بنایی ولوز وگل چین آجر مزین شده است که پایه‌های آن سنگی است. دو سنگ قبر در کنار یکدیگر در داخل مسجد وجود دارد . که بر پیشانی یکی ازآنها لا اله الالله ومحمد رسول الله ودو بیت شعر نوشته شده است. همچنین آرامگاه سومین شهید محراب حضرت آیت الله صدوقی در کنار این مسجد قرار دارد. بنای اولیه حظیره یاروضه محمدیه درسال ۸۴۳ق. ازاموال «حاج شمس الدین میبدی» ساخته شده است که جز سنگ مرمر محراب، سایر قسمت های بنا نسبتاً نوساز است.آرامگاه سومین شهید محراب آیت ا… صدوقی (ره) دراین مکان است. این مسجد در خیابان امام خمینی واقع شده است .

مسجد حظیره یزد 1 مسجد حظیره یزد

مسجد حظیره یزد 2 مسجد حظیره یزد

مسجد حظیره یزد مسجد حظیره یزد

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد

    خوبه واسه استراحت و سخنرانی های بزرگ

    ۹ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    معماري زيبايي دارد نكته جالبي كه مسجد دارد فرق كردن شكل ظاهري مسجد با ديگر مسجد ها است كه واقعا ديدني است

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفيع

    مسجد حظيره سردری بلند دارد که با کاشیکاری های آبی و نقوش مختلف ترنج و خطوط کوفی تزيين شده و دو مناره با طرحهای زیبا و کاشی های آبی رنگ به آن جلوه ای خاص داده اند. كه بر روی ترنجی های آن نامهای خداوند و پنج تن آل عبا حک شده است

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    درب های ورودی قشنگي داره البته زیباییش از داخل مسجد معلوم میشه

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    معماری و گلدسته هاش شبیه گلدسته های امیر چخماق هست

    ۶ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد