جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مسجد جامع دزفول

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ دی ۱۳۹۶

سبک معماری مسجد جامع دزفول به قرن سوم یا چهارم هجری (۹۸۱- ۱۰۶۱ میلادی) خورشیدی تعمیر و مرمت شده است. ایوان شرقی مسجد از بناهای دوره ی صفویه است که به سال ۱۱۱۰ قمری بنا گردید. سر در و گلدسته های این مسجد مربوط به سده ۱۲ هجری قمری است. معماری این بنا از اصول معماری کاخ ایوان و کرخه تقلید شده است.
۱-اولین مسجد اهواز جدید درمحله عامری و نزدیک بقعه علی بن مهزیار توسط آقای شیخ نبهان عامری ساخته شد.
۲-دومین مسجد به نام مسجد حاج رضا در سال ۱۳۱۴ ه-ق توسط فردی به نام آقای حاج رضا شوشتری درخیابان کیوان شرقی ساخته شد. مسجد مذکور به شماره ۷۹۲۸ درفهرست آثارملی کشور به ثبت رسیده است.
۳- سومین مسجد به نام مسجد حاج رییس در سال ۱۳۲۰ ه.ق توسط آقای معین التجار بوشهری (حاج رییس) در محل تلاقی راه آهن معین التجار با خط آهن شرکت نفت ساخته شد و به همین دلیل به آن مسجد سر سچه نیزمی گفتند. مسجد دردهه گذشته توسط آیت ا… شفیعی و جمعی از افراد خیر بازسازی شده و به مسجد شفیعی تغییر نام داد.
۴- مسجد آیت ا… بیگدلی معروف به مسجد توحید واقع درتقاطع خیابان رضوی وخیابان آزادگان چهارمین مسجدی است که درسال ۱۳۲۵ ه.ق احداث شده است.
۵- مسجد جامع پنجمین مسجدی است که در سال ۱۳۳۱ ه.ق ساخته شد و درسالهای اخیر بخش عمده آن ترمیم و بازسازی شده است.
۶- مسجد شیخ صدوق در کنار رودخانه کارون جنب بانک ملی شعبه ی مرکزی قرار دارد ششمین مسجد ساخته شده در اهواز جدید است که توسط فردی به نام حاج سید احمد مرتضوی با همکاری مردم خیر بناگردید. مسجد مذکور در سال ۱۳۸۱ ه.ق بازسازی شد.
۷-هفتمین مسجد را آیت ا… انصاری در سال ۱۳۳۸ ه.ق بنا نمود.
۸-هشتمین مسجد را آیت ا… حاج سید جعفر جزایری در سال ۱۳۴۱ ه.ق احداث و بین خیابان های امام خمینی (ره) و شهید صدر السادات (سیروس سابق)واقع شده است.
مسجد مذکور اخیرا به همت آیت ا… حاج سید محمد علی موسوی جزایری امام جمعه موقت اهواز توسعه یافته است.
۹-نهمین مسجد مسجد چیت ساز می باشد که در سال ۱۳۴۱ ه.ق ساخته شد.
۱۰-دهمین مسجد توسط آقای احمد حمادی در کوچه علوی واقع در انتهای بازار عامری به سال ۱۳۵۰ ه.ق احداث شده است.

 

 

 

Dezful Masjed jame Azarkish 1 مسجد جامع دزفول

Dezful Masjed jame Azarkish 2 مسجد جامع دزفول

عکس : محمد آذرکیش

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد

    ساخت این مسجد که به سبک معماری دوره ساسانی است ٬بین قرن های سوم و چهارم هجری قمری صورت گرفته‌است. البته اختلاف نظراتی وجود دارد و برخی مأخذها تاریخ ساخت مسجد جامع دزفول را سده هفتم هجری قمری می‌دانند.

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    اخت این مسجد که به سبک معماری دوره ساسانی است ٬بین قرن های سوم و چهارم هجری قمری صورت گرفته‌است. البته اختلاف نظراتی وجود دارد و برخی مأخذها تاریخ ساخت مسجد جامع دزفول را سده هفتم هجری قمری می‌دانند.

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفیع

    این مسجد بعد از پل قدیم دزفول ، دومین اثر مهم تاریخی این شهر به حساب می یاد و از لحاظ معماری و دارابودن شبستان و ستون های سنگی از اولین مسجدهای ایرانی ساخته شده در دوره ی اسلامیه. آجرهای آبی حاشیه تاق در کنار معماری دیدنی نمای قشنگ رو به نمایش میزاره.

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد