جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مسجد جامع دامغان

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ شهریور ۱۳۹۲

مسجد جامع دامغان در شمال شرقی شهر دامغان و روبروی مدرسه حاج فتحعلی بیگ که به آن مدرسه پامنار نیز می‌گویند، قرار دارد. این مسجد دارای ۳۵ متر طول، ۱۸ متر عرض و دو ردیف ستون است که روی ستون‌ها سقف‌های مدور آجری کار شده و در فاصله بین آجرها با گچ بندکشی شده است. در ضلع جنوبی صحن مسجد سه ایوان وجود دارد که ایوان وسط مرتفع‌تر و عریض‌تر از ایوان‌های طرفین است و محراب نیز در همین ایوان واقع شده است. در ضلع غربی و شرقی نیز شبستان‌های مسجد قرار دارند.

تاریخ بنای این مسجد به درستی معلوم نیست. به طور کلی تاریخ بنای این مسجد به قبل از دوره سلجوقیان یا اوایل تشکیل این سلسله نسبت داده می‌شود. بر اساس نوشته محمدحسن‌ خان صنیع‌الدوله در کتاب مطلع‌الشمس، مسجد جامع دامغان را مرحوم میرزا محمدخان؛ سپهسالار اعظم در دوره قاجار بر روی ویرانه‌های قدیم مسجد بنا کرده است. به عبارت دیگر ایشان مسجد را تجدید بنا نمود. تنها یادگار مسجد از دوران قدیم، منار آن می‌باشد.

منار مسجد جامع دامغان در قسمت شمال شرقی مسجد واقع شده است و تاریخ بنای آن سال ۵۰۰ هجری قمری می‌باشد. بر اساس نوشته صنیع‌الدوله، منار مذکور دارای ۱۰۵ پله و ارتفاع آن بیش از ۳۲ متر است. قاعده منار به شکل مربع و هر ضلع آن بیش از ۵ متر می‌باشد ولی اکنون به سبب این که قاعده منار زیر خاک پنهان است، شکل آن مشخص نیست. ارتفاع منار در حال حاضر ۲۶/۷۵ متر و محیط پایین آن ۱۴/۰۵ متر و محیط بالای آن ۶/۸۵ متر می‌باشد. روی منار با آجرهای نازک کوچک تزئین شده و در وسط منار قدری متمایل به پایین کتیبه‌ای از آجر وجود دارد که آیه‌ نور بر روی آن نوشته شده است. بر روی منار کتیبه دیگری نیز از کاشی وجود داشته که اکنون موجود نیست.

مسجد جامع دامغان مسجد جامع دامغان

مسجد جامع دامغان31 مسجد جامع دامغان

مسجد جامع دامغان4 مسجد جامع دامغان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد

    حتما بروید و ببینید مخصوصا زیر زمین مسجد

    ۹ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • علی مهدیخانپور

    با سلام وخسته نباشید وتشکر از سایت مفید
    نکته ای رو در رابطه با مسجد جامع دامغان میخواستم خدمتتون بیان کنم مسجد جامع قدیم دامغان که با مناره هم قدمت است خراب نشده بلکه در زیر مسجد جدید قرار داره یعنی زیر زمین این مسجد که برای دیدن ان باید از خادم مسجد راهنمایی بخواید چون در زیر زمین قفل است ودر ضمن این مسجد قدیمی دارای شگفتیهای صوتی فوق العاده ای است که خادم به شما حتمن توضیح خواهد داد از اکوی فوق العاده صدا زیر گنبدها تا پچ پچ کردن در گوشه ای از ستون مسجد وشنیده شدن صدا در گوشه مقابل .مکانی فوق العاده زیبا وجالب
    با تشکر ..یا حق

    ۱۱ فروردین, ۱۳۹۶ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد