جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مسجد جامع جورشر لشت نشاء

تاریخ بروزرسانی :
۸ مهر ۱۳۹۸

مسجد جامع جورشر لشت نشاء مربوط به دوره قاجار است و در رشت، مرکز شهر لشت نشاء واقع شده است. مسجد جامع جورشر لشت نشاء در تاریخ ۱۲ آذر ۱۳۷۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مسجد جامع جورشر لشت نشاء در جورشر لشت نشا واقع شده و بانیان آن « محمدخان » و « میر اسماعیل » در دوره قاجار بوده اند. بر اساس کتیبه موجود ، مسجد جامع جورشر لشت نشاء در سال ۱۳۱۸ هـ . ق مرمت شده است.
لَشتِ نِشا (به گیلکی: لٚشتˇنشاٰ) یکی از شهرهای استان گیلان در شمال ایران است. این منطقه به عنوان «بهشت گمشده گیلان» شناخته می‌شود. این شهر با جمعیت ۱۰٬۶۲۲ نفر (برآورد ۱۳۹۰خ) در بخش لشت نشا شهرستان رشت قرار دارد. مساحت بخش لشت نشا ۱۶۲ کیلومتر مربع و مساحت مرکز شهر لشت نشا ۵/۲۳ کیلومترمربع است. بخش لشت نشا یکی از بخشهای حاصلخیز شهرستان رشت می‌باشد که ارتفاع آن از دریا ۱۸-الی متر است. لشت نشا در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی رشت قرار دارد. مردم لشت نشا گیلک هستند و به زبان گیلکی با لهجه بیه‌پس سخن می‌گویند.

مسجد جامع جورشر لشت نشاء مسجد جامع جورشر لشت نشاء

سرزمین لشت نشا از مناطق قدیمی گیلان است که سابقهٔ تاریخی آن را بنا به آثار باستانی خرابه‌های موجود در آن به قبل از اسلام می‌رسانند. لشت نشا از نظر موقعیت جغرافیایی در منطقه بیه پس، یعنی در غرب گیلان (غرب سفیدرود)، قرار دارد، جزء اولین مناطقی بود که مذهب شیعه زیدی را پذیرفت و به همین علت بیش از دیگر مناطق صحنهٔ درگیری‌ها و پیکارهای خونبار و خونین بود.
مسجد جامع جورشر دارای پلان مستطیل شکل و چهار ستون چوبی در داخل شبستان ، دردو طبقه است. طبقه اول مخصوص مردان و طبقه بالا مربوط به زنان است. کاشی کاری ازاره ، هفت رنگ با نوشته های آیات قرانی به خط ثلث است. سنگ مرمر کنار محراب دارای ۶ بیت شعر به تاریخ ۱۲۰۶ هـ . ق است. اُرسی ( پنجره هایی که در آنها با بالا و پایین رفتن باز و بسته می شد) های قدیمی با شیشه های رنگارنگ و دستک حاشیه طبقه بالا ، جالب توجه است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *