جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مسجد جامع بوکان

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ مهر ۱۴۰۱

مسجد جامع بوکان در بخش مرکزی و قدیمی شهرستان بوکان و در کنار تپه قدیمی مشهور به تپه قلعه سردار قرار دارد.این مسجد شانزده گنبدی با طول و عرض ۲۵*۳۰ متر بر روی نه ستون احداث شده است. شش ستون اولیه ان از سنگ های آهکی تراش دار است. معمار این مسجد مرحوم (علی اصفهانی)از معماران ماهر و چیره دست ان زمان است.مسجد جامع بوکان که از جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی به حساب می‌آید، در طول بیش از یک قرن مکان برگزاری نماز جمعه شهر بوکان بوده است. بر اساس اسناد تاریخی ساخت مسجد در دوره قاجار توسط فردی با نام علی اصفهانی به سبک معماری اسلامی و بسیار ساده انجام شد. مسجد جامع بوکان در سال ۱۳۷۹ هجری شمسی به شماره ۳۴۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مسجد جامع بوکان در حال حاضر برای برگزاری نماز جمعه مردم شهر بوکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محل یکی از بناهای تاریخی و مذهبی به حساب می‌آید که محبوبیت زیادی بین مردم دارد.حاکم وقت بوکان که فردی با نام محمد حسین خان سردار مکری بود و با مظفرالدین شاه نسبت فامیلی داشت، دستور ساخت مسجد را صادر و زمینی را نیز وقف این کار کرد.مسجد جامع بوکان به‌ دست علی اصفهانی از معماران ماهر و چیره‌دست در سال ١٢۶٨ هجری شمسی ساخته شد.

مسجد جامع بوکان 2 800x533 مسجد جامع بوکان

معماری مسجد

مسجد جامع بوکان با مساحتی بالغ بر ۱,۸۷۱ متر مربع، معماری سنتی اسلامی دارد که معماری اولیه آن در دوره قاجار انجام شد. شبستان اصلی مسجد پلانی مستطیلی شکل دارد که ۴۲ ستون سنگی در هفت ردیف ۶تایی، پلان را به هشت ناو تقسیم کرده‌اند. محراب مسجد در ضلع جنوبی شبستان بزرگ (بخش مردانه) داخل طاق‌نمایی با قوس جناغی ساخته شده است. یک نیم‌طبقه نیز در ضلع شمالی مسجد جامع دیده می‌شود که به‌عنوان شبستان زنانه به کار می‌رود. روی تابلوی سردر مسجد توضیحاتی درباره وسعت مسجد، تزیینات و طاق‌ها به چشم می‌خورد.
در سال ۱۳۴۵ هجری شمسی بنای مسجد گسترش یافت و چهار گنبد آجری و سه ستون به آن اضافه شد. در سال ۱۳۷۵ هجری شمسی نیز شبستانی به بزرگی ۲۰ در ۳۰ متر به بنا افزده شد که به مانند شبستان نخستین مسجد دارای ستون‌های متعدد به‌همراه طاق‌های چشم‌نواز است و به شبستان اولیه متصل شده است. مسجد هم‌اکنون بدون مناره است و ظاهر بسیار ساده‌ای دارد؛ با این حال، در سال‌های نخستین دارای یک مناره بوده است که امروزه اثری از آن به چشم نمی‌خورد.

مسجد جامع بوکان 1 800x533 مسجد جامع بوکان

نکات بازدید از مسجد جامع بوکان

از آنجا که همچنان در این مسجد، نماز برگزار می‌شود، امکان بازدید از آن در ساعات نماز وجود دارد.
برای بازدید از مسجد باید پوشش مناسب داشته باشید.

نحوه دسترسی

آدرس: استان آذربایجان غربی، بوکان، نبش خیابان انقلاب، ابتدای خیابان سردار (تپه قلعه سردار )

مسجد جامع بوکان 800x533 مسجد جامع بوکان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد