رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

مرمت شهر تاریخی بلقیس اسفراین از سر گرفته شد

لینک این مطلب کپی شد!

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس اسفراین روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این مرحله، بخش های از برج های ارگ که پیش از این هم بازسازی شده بود، مرمت می شود.علیرضا نجفی گفت: آثار کشف شده از کاوش های فصل گذشته در داخل ارگ و تپه منار هم به منظور خواناسازی مطلوب مرمت می شود.

 مرمت شهر تاریخی بلقیس اسفراین از سر گرفته شد

وی افزود: همچنین بخش های از پشت بام مقبره شیخ آذری در مجموعه شهر تاریخی بلقیس نیز که به علت تخریب از سوی افراد سودجو در سال های پیش موجب نفوذ رطوبت به سقف و دیوارها شده با استفاده از اعتبارات سال ۹۸ تعمیر و مرمت می شود.

شهر کهن اسفراین معروف به شهر بلقیس به عنوان دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران، پس از ارگ بم، شناخته می شود که در فاصله ۳ کیلومتری جنوب غربی شهر اسفراین قرار دارد.

این مجموعه تاریخی به شماره ۴۴۹۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده و با توجه به اهمیت و غنای تاریخی آن در سال ۱۳۸۸ به عنوان پایگاه میراث فرهنگی مصوب و فعالیت مطالعاتی، مرمتی و باستان شناسی آن آغاز شد و هم اکنون در حال طی مراحل تشکیل پرونده برای ثبت جهانی است.

شهر تاریخی بلقیس با گستره ای ۱۸۰ هکتاری، از لحاظ قدمت به استناد متون تاریخی، قبل از اسلام شکوفا بوده و در سال ۳۱ هجری توسط مسلمانان فتح شده است.

طبق یافته های باستان شناسی، قدیمی ترین آثار استقرار در این شهر به اواخر دوره ساسانی مربوط می شود و زندگی در آن تا پایان دوره صفویه ادامه داشته است.

معماری این شهر به شیوه دوره ساسانی است و مورخان و جغرافی دانان، اسفندیار، پسر گرشاسب را بنیانگذار این شهر خوانده اند.

مجموعه بلقیس شامل ارگ و خندق پیرامون آن، شارستان، ویرانه های معروف به تپه منار (مسجد جامع)، مقبره شیخ آذری، قسمت صنعتی شهر، آب انبار، کاروانسرا، مجموعه معروف به یخدان ها و یک گورستان وسیع در نزدیکی دروازه شرقی آن است.

اقبال گردشگران برای دیدن این بنای عظیم تاریخی در ایام نوروز، آن را به پربیننده ترین اثر تاریخی و گردشگری استان خراسان شمالی بدل کرده است.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری بجنورد قراردارد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *