رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ بهمن ۱۳۹۳

مرمت بخشی از مدرسه آقا از آثار زندیه دامغان

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۱/۲۲- رئیس اداره‌ی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دامغان از مرمت بخش‌هایی از مدرسه موسویه(آقا) دامغان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی سمنان، «معصومه داودیان» اظهار کرد: تراشیدن کاهگل فرسوده و اجرای پایه‌ها با آجر و بندکشی آنها، اجرای سیم‌گل دیوارها، برداشتن حدود ۱۲۰ مترمربع از آسفالت کف پیاده‌رو و اجرای زیرسازی این قسمت با شفت آهک آجرخطایی و تبدیل به پیاده‌رو فرش، از فعالیت‌های انجام شده و در دست اقدام برای مرمت این مدرسه تاریخی است.

وی گفت: مرمت مسجد قدیمی واقع در جوار این مدرسه، اجرای سیمگل در نما، داخل حیاط ، دالان ورودی و مرمت سردر این اثر از جمله برنامه‌های در دست اقدام برای مرمت مدرسه موسویه است.

داودیان با بیان اینکه مدرسه موسویه در محله «بالا محله» دامغان واقع شده است، گفت: در این مدرسه طلبه‌ها مستقر و در حال یادگیری دروس حوزوی هستند و بر این اساس این مدرسه هنور قداست و معنویت خود را حفظ کرده است.

وی با بیان اینکه مدرسه موسویه به صورت چهار ایوانی ساخته شده و دارای تالاربزرگ، اتاق‌های زیبا و حجره‌های اختصاصی برای طلاب است، خاطرنشان کرد: ساخت این اثربه دوره زندیه و قاجاریه برمی‌گردد که مصالح آن خشت خام و با نمای آجری ساخته شده است.

مدرسه موسویه به شماره ۲۷۴۹ در مورخ ۲۲/۴/۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

617 مرمت بخشی از مدرسه آقا از آثار زندیه دامغان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *