رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ مهر ۱۳۹۴

مرز کاپی کوی – رازی ترکیه با ایران بازگشایی شد

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۷/۲۸-به گزارش ایرنا، مرز اسن دره که نقطه مقابل مرز سرو جمهوری اسلامی ایران می باشد، همچنان بسته است؛ دو ماه پیش پل ارتباطی بین یوکسک اوا – اسن دره منفجر شد و ارتباط با مرز قطع گردید؛ مرز اسن دره ترکیه در حال بازسازی است و گزارش شده که بخش عمده ای از ساختمان آن به پایان رسیده، اما گفته می شود که بازگشایی این مرز چند ماه به طول می انجامد.
ابراهیم تاشیاپان استاندار وان در گفت و گو با خبرگزاری آناتولی با تاکید بر اینکه مرز کاپی کوی یکی از مهمترین مرزهای بین ترکیه و جمهوری اسلامی ایران می باشد، گفت: این مرز هم برای عبور مسافر و هم برای عبور وسائط نقلیه سبک مناسب است و همچنین دارای بازارچه مرزی است که در تجارت مرزی دو کشور حایز اهمیت می باشد.
وی با اشاره به اینکه مرز ریلی بین دو کشور نیز از طریق این مرز صورت می گیرد، خاطر نشان کرد: مرز ریلی بین دو کشور فعال بود و فقط برای عبور مسافر و وسائط نقلیه به طور موقت بسته شده بود که دوباره باز شده است.
استاندار وان با اشاره به اینکه مرز کاپی کوی به دنبال ربوده شدن کارکنان گمرک توسط تروریست ها، به دلایل امنیتی تعطیل شده بود، گفت: اقداماتی برای بهینه سازی شرایط کارکرد مرز به ویژه از نظر امنیتی صورت گرفته و تدابیر لازم اتخاذ شده است.
وی افزود: بسته شدن موقتی مرز موجب ضرر و نگرانی اصناف و کسبه شده بود و به اقتصاد وان ضربه زد. لذا مسوولان تلاش کردند که در اسرع وقت با آماده سازی شرایط لازم، هرچه زودتر مرز را دوباره فعال کنند؛ مرز کاپی کوی هم از نظر تجارت مرزی و هم از نظر گردشگری و روابط با ایران اهمیت دارد.
آناتولی به نقل از نجاتی پلاتین رئیس تعاوتی حمل و نقل جاده ای کاپی کوی نیز نوشته است: بازگشایی مرز تحولی بسیار خوشحال کننده است؛ ۸۰ عضو این تعاونی ماههاست که بیکار مانده اند. ۴۰۰ دستگاه وسیله نقلیه نیز در طرف ایران در انتظار فعال شدن دوباره مرز هستند.
وی با تاکید بر اینکه مرز کاپی کوی – رازی مهمترین منبع درآمد بخش مهمی از مرزنشینان می باشد، گفت: خوشبختانه مسوولان مرز رازی جمهوری اسلامی ایران نیز همزمان با فعال شدن دوباره مرز کاپی کوی، شروع به پذیرش کردند و مرز بعد از ماهها رکود، جان تازه ای یافت.
مرز کاپی کوی ترکیه در ۲۱ اوت گذشته به دنبال ربوده شدن کارکنان گمرک توسط پ.ک.ک با ملاحظات امنیتی بسته شده بود.
حدود دو هفته پیش بشیر آتالای معاون نخست وزیر و وزیر کشور پیشین ترکیه در شهر وان مژده بازگشایی مرز را به اصناف منطقه داده بود.
آتالای که در وان با نمایندگان کسب و کار این شهر گفت و گو می کرد با اشاره به ادامه فعالیتها برای بازگشایی مرز کاپی کوی نقطه مقابل مرز رازی جمهوری اسلامی ایران، گفت: با بهینه سازی امنیت و حمل و نقل بین وان و کاپی کوی، ظرف چند روز آینده مژده خوبی به اصناف خواهند داد.
او با اشاره به اینکه مرز کاپی کوی که در حیات تجاری وان و تجارت با ایران از ظرفیت بالایی برخوردار است، گفت: تروریست ها ۱۱ نفر از کارکنان گمرک این منطقه را ربودند و ۲۰ روز این کارکنان را زندانی کردند که در چنین شرایطی مرز بسته شد.
اصناف و کسبه و فعالان اقتصادی و تجاری شهر وان ترکیه اواخر شهر ماه گذشته در نشستی در اتاق بازرگانی این شهر با اشاره به بسته بودن مرز کاپی کوی – رازی در دو ماه گذشته و کاهش جدی سفر گردشگران ایرانی به این شهر و رکود شدید اقتصادی در بازار کسب و کار، خواهان بازگشایی این مرز شدند.
نجدت تقوا رئیس اتاق بازرگانی وان تصریح کرد: در دو ماه گذشته که فصل گردشگری محسوب می شود، بسته بودن مرز و نیامدن گردشگران ایرانی به شهر به خاطر مشکلات امنیتی ناشی از سرگیری درگیری ها در منطقه، اقتصاد وان به شدت ضربه دیده و در دو ماه نسبت استفاده از ظرفیت هتل ها به زیر ۱۵ درصد افت کرده است.
در دوره یادشده تنها مرز زمینی فعال بین دو کشور، پایانه بازرگان نقطه مقابل مرز گوربولاغ ترکیه بود. انتظار می رود با فعال شدن این مرز، بخش کوچکی از بار این مرز کاسته شود.
بیش از سه ماه است که با نقض آتش بس، مناطق کردنشین شرق و جنوب شرق ترکیه، شاهد درگیری ها و حملات خونین و عملیات گسترده ارتش ترکیه علیه پ.ک.ک می باشد.

2602 مرز کاپی کوی – رازی ترکیه با ایران بازگشایی شد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *