جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

محل دفن فتحعلی شاه قاجار قم

تاریخ بروزرسانی :
۳۱ شهریور ۱۳۹۸

محل دفن فتحعلی شاه قاجار در صحن عتیق حرم فاطمه معصومه است. فتحعلی شاه قاجار که به باباخان معروف است، در روز عید رمضان ۱۲۱۲ به سلطنت رسید و در عصر پنجشنبه ۱۹ جمادی الثانی سال ۱۲۵۰ در اصفهان فوت کرد. تولد فتحعلی شاه در سال ۱۱۸۵ واقع شد و سنش هنگام مرگ ۶۶ سال بود. مدت سلطنت او ۳۸ سال و پنج ماه بود. محل دفن فتحعلی شاه قاجار در قم در بقعه ای که خود او ساخته بود، است.فتحعلی‌شاه متولد شهر دامغان است، در کوچه‌ای که به موجب این تولد همچنان به‌نام کوچه مولودخانه مشهور عام می‌باشد. کریمخان زند پس از سرکوب شورش محمدحسن خان قاجار در شمال ایران دو پسر وی به نام‌های آقامحمدخان قاجار و حسینقلی خان جهانسوز را مورد لطف خویش قرار داد. وی محمدخان را با خود به شیراز برد و حکومت دامغان را نیز به برادر دیگر، حسینقلی خان جهانسوز سپرد.

فتحعلی‌شاه فرزند حسینقلی‌خان جهانسوز برادر جوان‌تر آقامحمدخان قاجار بود. فتحعلی شاه قاجار پس از کشته‌شدن عمویش آقامحمدخان قاجار به پادشاهی رسید. زیرا آقامحمدخان قاجار فرزندی نداشت.
نام اصلی فتحعلی‌شاه، خان بابا خان جهانبانی بود ولی به هنگام تاجگذاری نام فتحعلی را که نام نیای خود فتحعلی‌خان قاجار بود برای خود برگزید. فتحعلی‌شاه در سال‌های اول حکومت خود، به سرکوبی مخالفان مشغول شد. جنگ‌های ایران و روسیه در دوره قاجار که به جدا شدن سرزمین‌های قفقاز از ایران انجامید در زمان این پادشاه رخ داد. در زمان وی عهدنامه ترکمنچای و عهدنامه گلستان امضا گردید و به‌موجب آن ارمنستان، گرجستان، داغستان، جمهوری آذربایجان و نخجوان از ایران جدا شدند.

برخی اعمال فتحعلی شاه قاجار
از دست رفتن بخش‌های از آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، در عهدنامه‌های ترکمانچای و گلستان که به واسطه شکست در نبرد با روسیه به ایران تحمیل شد.
بخشیدن الماس شاه به امپراتور روسیه به عنوان خون‌ب‌های گریبایدوف برای عدم حمله دوباره امپراتوری روسیه به ایران
حکاکی عبارت «سلطان صاحبقران فتح‌علی‌شاه قاجار ۱۲۴۴» بر روی الماس دریای نور.
فتح کامل خراسان در آغاز سلطنت

فتحعلی شاه پس از فرستادن محمدمیرزا به آذربایجان از تهران به عزم جنوب حرکت کرد تا شهرتی را که سال قبل متعاقب فوت ولیعهد دایر بر مرگ شاه منتشر شده بود از میان ببرد و هم بقایای مالیاتی فارس را که فرماندار از پرداخت آن ابا داشت وصول نماید. به این دو قصد با سی هزار سوار و پیاده از تهران به کاشان رفت و فرماندار در فین کاشان به خدمت پدر رسید، ولی به جای تمام بدهی خود فقط سیزده هزار تومان تقدیم کرد و این مسئله مزاج شاه که علیل نیز بود بیش از پیش دچار انحراف نمود و امر داد تا فرماندار را محبوس کنند و مأمورین و مستوفیان مخصوصی برای وصول بقایا به فارس بروند و با این که حال مزاجی شاه شدت یافته بود در همان جمعی از خواجه سرایان و اعیان همراه خود را نیز به اطراف برای جمع مالیات مأموریت داد. یکی دو روز بعد از حرکت این جماعت از اصفهان فتحعلی شاه به سن ۶۸ سالگی و پس از ۳۷ سال سلطنت در اصفهان وفات یافت و جسد او را از آنجا برای دفن به قم بردند و در حرم فاطمه معصومه به خاک سپردند.

محل دفن فتحعلی شاه قاجار 1 محل دفن فتحعلی شاه قاجار قم
فتحعلی شاه قاجار محل دفن فتحعلی شاه قاجار قم

 

منابع:پارسینه-ویکیپدیا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • عجب

    وقتی حرف میزنی تحقیق کن لطفا جنگ هر زمانی بوده برو مساحت زندیه رو ببین اقا محمد خان افغانستان قفقاز اینا رو گرفت فرانسه که از روسیه ابر قدرت شکست میخورد میخواستی فتعلی شاه پیروز شه ؟ ممگه ولیعهد خودش عباس میرزا فرمانده جنگ نبود ؟ بهتره بدونی روسیه تبریزو گرفت نزدیک میشد به تهران که عباس میرزا پیشنهاد داد سازش کنن و گفت قفازو بدیم بهتر از اینه کل ایرانو بدیم از جنوب جزایر ایران رو انگلیسی ها اشغال کرده بودن از شرقم افغان ها یوروش میبردن از سه جهت فتعلی شاه رنج کشید اینکه هزا. تا زن گرفته دلیلش اینه که از هر قوم ایرانی یه زن گرفته تا اتحادو حفظ کنه

    ۱۳ خرداد, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *