رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ آذر ۱۳۹۹

محله فرمانیه تهران

لینک این مطلب کپی شد!

محله فرمانیه تهران یکی از لوکس ترین و گرانقیمت ترین محله های پایتخت می باشد که علاوه بر درختان سر به فلک کشیده اش تعداد زیادی برج و سازه معروف دارد . برای مثال برج آسمان واقع در چهارراه فرمانیه که دومین برج بلند مسکونی در ایران است یا برج‌های دو قلوی فرمان از سازه‌های معروف تهران در این محله فرمانیه هستند. این محله گران و خوش آب‌و‌هوا همچنین میزبان تعدادی سفارت نیز می‌باشد. محله فرمانیه در منطقه ۱ شهرداری تهران و شمال شهر تهران واقع شده است و از شمال با خیابان شهید لواسانی (فرمانیه)، از جنوب با بزرگراه صدر، از شرق با خیابان پاسداران و از غرب با خیابان کامرانیه همسایه است.

محله فرمانیه تهران

بافت محله فرمانیه

با اینکه تراکم درخت‌های تنومند در خارج و داخل حیاط خانه‌ها، ساکنین فرمانیه را از فضای سبز بی‌نیاز کرده اما این محله، کم پارک و باغ و… ندارد. فرمانیه که پیش از این و در گذشته‌ای نه چندان دور، روستایی به نام رستم‌آباد بوده حالا محل سکونت بسیاری از اشخاص سرشناس کشور شده است.تقریبا ۹۰درصد ساختمان‌های این محله مدرن محسوب می‌شوند. شلختگی‌های معماری در سراسر ایران به فرمانیه هم سرایت کرده و برج‌ها و باغ‌ها و خانه‌های ویلایی الگوی مشخصی را دنبال نمی‌کنند. روبه‌روی بسیاری از خانه‌ها کیوسک پلیس و نگهبان‌ وجود دارد و بعضی کوچه‌ها هم تقریبا به بن‌بست اختصاصی خانه‌‌ای تبدیل شده‌اند.

محله فرمانیه تهران

علت نامگذاری محله فرمانیه

طبق مستندات موجود در سند هویت محله فرمانیه، در محل فعلی این محله ابتدا روستایی به نام رستم‌آباد وجود داشته است. به مرور این محله به دو بخش رستم‌آباد بالا (شمالی) و رستم‌آباد پایین (جنوبی) تقسیم گشته است که بعد از ساخته شدن و احداث بزرگراه صدر این منطقه به دو بخش تقسیم شده که بخش شمالی آن بالای بزرگراه صدر قرار گرفته و در منطقه یک واقع شده است، این بخش فرمانیه فعلی می‌باشد.در مورد داستان شکل‌گیری این منطقه باید بدانید که فرمانیه حدود در حدود ۲ قرن پیش و در دوره قاجار شکل گرفته است. در واقع این منطقه به دلیل آب و هوای خوبی که داشته و شرایط مناسبش برای کشاورزی مورد پسند سرمایه داران و همچنین افراد عادی واقع شده بود. در واقع بهتر است اینگونه بگوییم که افراد عادی و کشاورزان ابتدا وارد این محله شدند و با آباد کردن آن راه را برای سرمایه داران باز کردند. همچنین روند افزایش جمعیت در فرمانیه نشان میدهد که از ۵۰ سال گذشته تعداد مهاجران و ساکنان بیشتر شده اند.

محله فرمانیه تهران

آنطور که در منابع مختلف آمده است محله فرمانیه در گذشته به خانواده فرمانفرمائیان تعلق داشته است که از خانواده‌های بانفوذ و بسیار متمول ایرانی در دوران خود بوده‌اند. نام فرمانیه هم برگرفته از نام این خانواده می‌باشد. در ادامه بهتر است بدانید که زمین‌های فرمانیه به شاهزاده عبدالحسین میرزا فرمانفرما تعلق داشته که نخست وزیر ایران در سالهای پایانی سلطنت قاجار بوده است.شاهزاده دارای تعداد زیادی همسر و ده‌ها فرزند بوده است. وی در زمان حیات بخش زیادی از اموالش را به فرزندان همسر اولش بخشیده و محله فرمانیه هم به فرزند ارشدش، نصرت فیروز رسیده است. آنطور که در روایات آمده است فیروز به ولخرجی شهرت فراوان داشته است، بطوریکه پس از مدتی به دلیل بدهکاری مجبور به فروش بخشی از املاکش به سفارت ایتالیا شده است.

محله فرمانیه تهران

خيابان های مهم محله فرمانیه

نزدیکترین ایستگاه مترو به محله فرمانیه، ایستگاه متروی نوبنیاد است. همچنین ساکنان این محله می‌توانند از پایانه اتوبوسرانی شهید دستواره استفاده کنند. خطوط اتوبوسرانی ۱۰۶ (پایانه لاله- پایانه شهید افشار)، خط ۲۱۷ (شهرک صدف- متروی قیطریه)، خط ۲۲۰ (میدان ازگل- پایانه تجریش) همگی در فرمانیه ایستگاه دارند و روزانه تعداد زیادی مسافر را به مقصد می‌رسانند.همچنین نزدیکترین پایانه تاکسیرانی به این محله، ضلع شمالی میدان نوبنیاد می‌باشد. ناگفته نماند که ایستگاه متروی قیطریه هم می‌تواند یکی از راههای دسترسی به این محله باشد. خارج از ایستگاه مترو می‌توانید برای رسیدن به فرمانیه، تاکسی بگیرید.
محله فرمانیه واقع در ناحیه یک شهرداری منطقه یک، جمعیتی معادل ۱۶هزار و ۳۵۵ نفر دارد و مساحت آن ۱,۳۵۵۵۴۱ کیلومترمربع محاسبه شده است. فرمانیه در شمال شرق تهران واقع شده و نام کنونی این خیابان، دکتر لواسانی است. این محله از شمال به خیابان شهید لواسانی، از جنوب به بزرگراه صدر، از شرق به خیابان پاسداران و از غرب به خیابان کامرانیه محدود شده است.
خیابان دکتر لواسانی از چهارراه فرمانیه و تقاطع پاسداران شروع می‌شود و تا چهارراه کامرانیه و بلوار اندرزگو ادامه پیدا می‌کند. البته این انتهای راه نیست و بخشی از خیابان فرمانیه تا دزاشیب ادامه پیدا می‌کند. مهم‌‌ترین خیابان‌های فرمانیه، دیباجی شمالی، خیابان سنبل (سلمان پورظهیر)، خیابان آذرمینا، خیابان کوهستان هشتم، خیابان نارنجستان هفتم، خیابان نارنجستان یکم، خیابان تنگستان دوم، خیابان عسگریان و خیابان مهماندوست به شمار می‌روند.

محله فرمانیه تهران

 مراكز آموزشی و فرهنگی محله فرمانیه

در فرمانیه مدارس و مراکز آموزشی بسیاری وجود دارد که غالب آنها غیردولتی هستند. در ادامه نام تعدادی از آنها آورده شده است:

پیش‌دبستانی فرداي روشن
پیش‌دبستانی پويا
پیش‌دبستانی و دبستان آئين روشن نور
پیش‌دبستانی و دبستان دولتی جهان‌آرا
پیش‌دبستانی و دبستان غیردولتی پسرانه سهیل
مجتمع فرهنگی آموزشی غیردولتی دخترانه آیین روشن
دبستان غیردولتی دخترانه بهشت برین
متوسطه دوره دوم غیر دولتی سلام
متوسطه دوره دوم غیردولتی سپهر

همچنین دانشگاه صنایع و معادن ایران در فرمانیه قرار دارد و مدرسه ایتالیایی پیترودلاواله هم در خیابان شهید لواسانی واقع شده است. ضمنا در این محله آموزشگاه‌های زبان خارجی مانند ایرانمهر، آوامهر، خوارزمی، سروش صباو … مشغول به فعالیت هستند. آموزشگاه موسیقی ارف، فیروزگان و میلاد هم برای هنرجویان موسیقی وجود دارند. ناگفته نماند در سایر بخش‌های فرهنگی -هنری و علمی می‌توانید از آموزشگاه‌های مختلف محله فرمانید استفاده کنید.

محله فرمانیه تهران

مراکز خرید اصلی محله فرمانیه

اگر در مورد مراکز خرید محله فرمانیه دوست دارید بیشتر بدانید، ما در ادامه چند مورد را معرفی خواهیم کرد؛ مورد اول مرکز خرید کوهستان نرسیده به چهارراه فرمانیه، مورد دوم مرکز خرید آرتمیس فرمانیه پایینتر از چهارراه فرمانیه، مرکز خرید فرمانیه در خیابان شهید لواسانی و مرکز خرید کوه نور واقع در تقاطع کامرانیه و خیابان فرمانیه است. ضمن اینکه این محله مغازه‌ها و بوتیک‌های محلی هم در این محله وجود دارند اما انتظاردیدن تراکم زیادی از مغازه و فروشگاه را در این محله نداشته باشید.ضمنا برای خرید روزانه ساکنین می‌توانند از بازار میوه و تره‌بار شهید لواسانی و فروشگاه شهروند فرمانیه استفاده کنند. فروشگاه شهروند فرمانیه یکی از مراکز شاخص در فرمانیه محسوب می‌شود، بطوریکه برای آدرس دادن از آن یاد می‌کنند. شیرینی کانتینر در خیابان دیباجی شمالی هم یکی از شیرینی‌فروشی‌های مطرح در تهران است که طرفدران بسیاری دارد.

بیشتر سوپرمارکت‌ها در فرمانیه، هایپر مارکت‌اند. فضای داخل آنها پر شده از اجناس خارجی که سوپرمارکت‌های نیمه مرکزی و جنوبی پایتخت آنها را از ترس مامورین تعزیرات در هزار سوراخ پنهان می‌کنند. قیمت‌ کالاهای متداول با سایر نقاط شهر تفاوتی ندارد اما محصولات خارجی با نرخ‌های عجیبی در فرمانیه به فروش می‌رسند. در یکی از این واحدها، شکلات صبحانه خارجی معروف در برخی از سوپرمارکت‌ها ۲۰هزار تومان گران‌تر از قیمت کنونی آن است. فروشنده این واحد تفاوت‌ قیمت‌ها را قبول نداشته و در توجیه آن می‌گوید: عموما مردم این محدوده خود برای خرید به فروشگاه مراجعه نمی‌کنند. کارگرهای من جنس را برای‌شان می‌برند و اینجا باید حداقل ۵نفر نیرو آماده داشته باشیم.

یکی از این هایپرمارکت‌ها هم ویژه این محله است که تنها در۳ نقطه خاص تهران تاسیس شده و این مناطق را به شکل تبلیغی در کنار نام خود آورده است؛ فقط در الهیه، فرشته و فرمانیه.

محله فرمانیه تهران

مساجد و حسینیه های شاخص محله فرمانیه

مسجد امام موسی کاظم یکی از قدیمی‌ترین مسجدهای تهران است که در سال ۱۳۴۵ ساخته شده است. این مسجد در ضلع شمالی میدان نوبنیاد قرار دارد. مسجد الرضا هم یکی از دیگر از مسجدهای محله فرمانیه است که در خیابان دیباجی شمالی واقع شده است. دو حسینیه در محله فرمانیه وجود دارد. اولی حسینیه رستم‌آباد بالا واقع در دیباجی شمالی و مورد بعدی حسینیه سیدالشهدا واقع در خیابان شهید لواسانی است.

مراکز درمانی محله فرمانیه

مهم‌ترین مرکز درمانی در این محله بیمارستان فرمانیه نرسیده به چهارراه فرمانیه است. همچنین نام تعدادی دیگر از مراکز درمانی محله فرمانیه در ادامه آمده است:کلینیک زیبایی فرمانیه واقع در خیابان شهید لواسانی، مرکز جراحی کیان فرمانیه مقابل برج‌های دوقلوی فرمانیه، ساختمان پزشکان فرمانیه واقع در چهارراه فرمانیه.از داروخانه‌های این منطقه می‌توان داروخانه فرمانیه واقع در ابتدای خیابان شهید لواسانی، داروخانه دکتر الهام فتحی واقع در چهارراه فرمانیه، داروخانه نادر وهاب پور و داروخانه دکتر فاضلپور در خیابان دیباجی شمالی را نام برد.

محله فرمانیه

مراکز مهم دولتی محله فرمانیه

از مراکز دولتی شاخص و مهم فرمانیه می‌توان به باغ و سفارت ایتالیا در خیابان فرمانیه، سفارت پادشاهی هلند در خیابان سنبل، سفارت نروژ واقع در نبش خیابان سنبل اشاره کرد. همچنین ساختمان آموزش سازمان بنادر و دریانوردی در خیابان شهید لواسانی ، کوچه ثروتی قرار دارد. دو بانک سپه و ملی شعبه فرمانیه از قدیمی‌ترین شعبه های بانک هستند، بانک سپه واقع در خیابان کامرانیه تقاطع خیابان فرمانیه تاسیس سال ۱۳۶۷ است و بانک ملی تاسیس شده در سال ۱۳۵۷ می‌باشد. مجتمع آموزشی فرهنگی بانک مسکن هم یکی از مراکز شاخص در این محله است.
بسیاری از اماکن مهم کشور امروز در فرمانیه هستند. دانشگاه صنایع و معادن ایران در این محله واقع شده است. مدرسه ایتالیایی پیترودلاواله هم که یکی از معروف‌ترین مدارس کشور است در خیابان اصلی (لواسانی) قرار دارد. آموزشگاه‌های زبان خارجه ایرانمهر، آوامهر، خوارزمی و سروش صبا در این محله قرار گرفته‌اند. از مراکز فرهنگی واقع در محله فرمانیه می‌توان به آموزشگاه موسیقی ارف، فیروزگان و میلاد اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین مراکز دیپلماتیک واقع در محله فرمانیه، باغ و سفارت ایتالیاست. از دیگر مراکز دیپلماتیک واقع در این محله می‌توان به سفارت پادشاهی هلند و سفارت نروژ اشاره کرد. ساختمان آموزش سازمان بنادر و دریانوردی یکی دیگر از مراکز دولتی مهم است که در محله فرمانیه قرار گرفته‌است. مرکز توانبخشی جانبازان امام خمینی و پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله هم از اماکن مهم دیگر این محله به شمار می‌روند. باغ نظر هم در فرمانیه است؛ باغی که روزگاری به حسین‌قلی‌خان تعلق داشت و اکنون به محل گشت و‌گذار تهرانی‌ها تبدیل شده است؛ باغی از تیغ برج‌سازان جان سالم به در برده و در دل خود، درختان چنار، بربریس، یاس هلندی، گلدان‌های نسترن، گلدان‌های هفت‌رنگ، اسپیره، ژونی پروس، شیرخشت، پامپاس گراس و گیاهان متنوع‌تری را جای داده است.

محله فرمانیه تهران

اماکن تفریحی و ورزشی محله فرمانیه

از بوستان‌هایی که در نزدیکی این محله قرار دارند می‌توان به بوستان صدر، بوستان دیباجی، بوستان پگاه، بوستان نارنجستان یکم و چهارم، بوستان رز و بوستان شهید دستواره اشاره کرد. همچنین استخر الغدیر، مجموعه ورزشی فدک و باشگاه اسکواش دیباجی،مجموعه ورزشی فرمانیه، مرکز تندرستی و ورزشی نارنجستان از دیگر مناطق تفریحی-ورزشی در این محله هستند. ضمنا کافه‌های بسیاری در این محله وجود دارند که برای کافه گردان گزینه خوبی به شمار می‌روند.

فرمانیه

بسیاری از سلبریتی‌ها و چهره‌های سرشناس در فرمانیه زندگی می‌کنند. یکی از این چهره‌های سرشناس محمدجواد ظریف است که برخی رسانه‌ها آن را ساکن فرمانیه دانسته‌اند. علیرضا خمسه هم بازیگر کهنه‌کاری است که سال‌هاست در یکی از خیابان‌های فرمانیه زندگی می‌کند. پنت‌هاوس‌های خیره‌کننده برج رولکس میزبان علی دایی و کریم باقری، فوتبالیست‌های مشهور کشورمان هستند.

 

 

 

 

محله فرمانیه تهران

محله فرمانیه تهران

محله فرمانیه تهران

 

 

 

 

           
 

نظر کاربران :

  • ممد

    اونوقت بیچاره من در سرآسیاب مارلیک ساکن هستم!!؟؟

    ۲۲ فروردین, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *