جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

محله یافت آباد تهران

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ تیر ۱۳۹۹

با شنیدن محله یافت آباد تهران ناخودآگاه به یاد بازار مبل یافت آباد می افتیم . محله یافت آباد نام یکی از محله های جنوب غربی تهران که در منطقه ۱۸ واقع شده است دارای بافت قدیمی است و قالب ملک های موجود در این محله اوقافی هستند.این محله نیز مانند سایر محله های تهران این اواخر دستخوش تغییرات عمده ای شده است و بافت های جدید را در کنار بافت قدیمی و با اصالت، به راحتی می توان مشاهده کرد.

محله یافت آباد تهران 1 محله یافت آباد تهران

تاریخچه محله یافت آباد

در گذشته یافت آباد یکی از توابع شهرستان ری بوده است که بخش مرکزی آن را غار می‌نامیده‌اند . غار دارای دو بخش شرقی و غربی بوده است که بخش غربی آن همان یافت آباد است که به تهرانیه هم معروف بود؛ اما سوال اینجاست که چرا اسم این محله را یافت آباد گذاشته‌اند؟در دوران قاجار و پس از فوت محمد شاه قاجار، حکومت به ناصرالدین‌شاه رسید. یک روز که او در حال گذر از این محله بود از آنجا خوشش آمد و زمین‌های آنجا را که خالی از سکنه بودند یکجا تصاحب کرد و فریاد زد: یااااااافتم! یافتن او همان شد و آبادی آن محل همان.

هنوز هم که هنوز است آثاری از دوران ناصرالدین‌شاه در یافت آباد به چشم می‌خورد؛ مثلا بنای حمامی که در جنوب شرقی یافت آباد وجود دارد.شاید برایتان جالب باشد که چرا اکثر محله‌های یافت آباد به «آباد» ختم می‌شوند؟ زیرا در آن محل آبادی وجود نداشت و مردم برای ماندگار شدنِ آبادی تأکید داشتند خود کلمه آبادی در اسم محله‌ها بیاید. به عنوان مثال، عرب آباد محله‌ای دیگری است که با بزرگراه آزادگان هم‌جوار است. این محله ابتدا محل زندگی عشایر عرب بود و آنان بودند که رونق و آبادانی را با خود به آنجا آوردند بنابراین برای آن محل عنوان عرب آباد را انتخاب کردند.

همسایه های محلی یافت آباد از جنوب خیابان های زمزم و بهاران ، از شمال خیابان امام زاه حسن و دو راهی قپان ، از غرب شهرک ولیعصر ، از شرق خیابان ابوذر را می توان نام برد . همچنین این محله به بزرگراه فتح و آذری از شمال ، جاده ساوه ( آیت الله سعیدی) از شرق و جنوب ، بزرگراه آزادگان از غرب دسترسی دارد .

در اواخر سال ۱۳۳۰ با ساخت کارخانه شیر پاستوریزه محله یافت آباد موقعیت اقتصادی مناسب تری را تجربه کرد، که بعد از تاسیس این کارخانه در مجاورت آن کارخانه های دیگری، نظیر کارخانه لبنیات پاک نیز شروع به فعالیت کردند و همین موضوع باعث رونق و محبوبیت بیشتر این محله ی تهران شد. این محله را می توان به چندین شهرک و کوی کوچکتر تقسیم کرد که شهرک امام خمینی، ابراهیم آباد، ترک آباد، سعید آباد، عرب آباد، ارشد آباد، کوی نسترن، شهرک مسلمین و … از جمله مهمترین آن هاست.

بافت محله یافت آباد

اگر مسیر حرکت خود را از سمت بزرگراه آزادگان به سمت محله ادامه دهید، گذر زمان و تغییرا ت به وجود آمده در بافت محله را لمس خواهید کرد، چرا که بافت کلی محله از بافت نوساز محله به سمت بافت قدیمی در حرکت است و کوچه و پس کوچه هایی که رنگ خاطرات گذشتگان هنوز در آن ها جریان دارد به خوبی دوران اصالت تهران را به شما یادآور می شود.

دلیل نامگذاری محله یافت آباد

پس از فوت محمد شاه و پناهنده شدن حاجی میرزا آقاسی به شاه عبدالعظیم ، چهارمین پادشاه قاجار زمین‌ های بکر و خالی از سکنه این محله را تصاحب و نام آن را یافت آباد (به معنی من یافتم) نامگذاری نمود که تا امروز این محله با همین نام خوانده می شود.

خیابانهای مهم محله یافت آباد

از جمله راحت ترین مسیرهای دسترسی به این محله بزرگراه آزادی است که از سمت غرب ما را به سمت محله هدایت می کند و به عنوان مسیر جایگزین مناسب می توان بزرگراه فتح را یاد کرد. در این محله هیچ اثری از ایستگاه مترو نیست اما برای اتصال به این شبکه شهری می توان از ایستگاه مترو واقع در محله کناری یعنی محله عبدل آباد و ایستگاه مترو آزادگان استفاده کرد.

مسیر اتوبوس های تندرو تنها در یک نقطه (در مجاورت نمایشگاه های دائمی بازار مبل ایران) از این محله وجود دارد. ایستگاه معلم واقع در خط ۱۰ سامانه اتوبوس های تندرو، که از پایانه آزادگان آغاز و تا ایستگاه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد منتهی می شود نیز از سایر مسیرهای دسترسی عمومی این محله است.

یافت آباد 4 محله یافت آباد تهران

مراکز آموزشی و فرهنگی محله یافت آباد

این محله با توجه به تراکم جمعیت بالا هیچ گونه مشکل در مورد کمبود مدرسه در تمامی مقاطع تحصیلی برای هر دو جنس دختر و پسر ندارد. از جمله مدارس این محله می توان به مدرسه های آزادی، قدس، شهید فهمیده، فدک و هنرستان حضرت مریم اشاره کرد. دانشکده فنی انقلاب اسلامی شماره ۴ (برادران شهید بهرامی) یکی دیگر از مراکز مهم آموزشی این منطقه است.

یافت آباد 5 محله یافت آباد تهران

مراکز خرید یافت آباد

در حال حاضر از بازار مبل و محل نمایشگاه دائمی مبلمان ایران به عنوان شاخص ترین و مهم ترین مرکز خرید محله یاد می شود. در کنار این ۳ مجموعه و سازه عظیم بازار مبل، ساختمان بازار موبایل شماره دو جا خوش کرده است، همچنین این محله دارای انواع مراکز مورد نیاز مردم مثل: نانوایی، سوپرمارکت، فست فود و … نیز هست.

مراکز مهم دولتی محله یافت آباد

خوشبختانه محله یافت آباد دارای مراکز مهم دولتی از جمله بانک، مخابرات و ادارات مهم دولتی است که سکنه این محله برای انجام امور مربوطه به محله های اطراف خود وابسطه نیستند و به سادگی امور روزانه خود را انجام می دهند که از جمله ی آن ها می توان به بیمارستان شهدای یافت آباد،دادسرای عمومی، مرکز معاینه فنی الغدیر( خودرو های سبک) و مرکز تعویض پلاک الغدیر اشاره کرد.

 

مساجد و حسینیه های شاخص محله یافت آباد

محله یافت آباد جزو مناطقی از استان تهران است که حضور پررنگی در برگزاری مراسم مذهبی دارد. مسجد الغدیر واقع در میدان الغدیر جزو بزرگترین و معروف ترین مساجد این محله است، مسجد ۱۴معصوم و مسجد المهدی از جمله دیگر مساجد معتبر این محله است که تمامی امور مذهبی از قبیل برگزاری اعیاد، مراسم عزاداری، برپایی نمازهای یومیه در این مساجد انجام می‌شود.

مراکز درمانی محله یافت آباد

بیمارستان شهدای یافت آباد واقع در بلوار الغدیر از سال ۱۳۴۰ تا به امروزه همچنان در حال ارائه خدمات درمانی در محله است، همچنین مجتمع توانبخشی رعد الغدیر نیز جزو مراکز توانبخش مهم در این محله است که در کنار آن می توان به درمانگاه های فرمافرمانیان و امیرکبیر نیز اشاره کرد.

محله یافت آباد تهران محله یافت آباد تهران

اماکن تفریحی و ورزشی محله یافت آباد

از جمله فضاهای تفریحی موجود در محله یافت آباد می توان به بوستان قائم، بوستان مینا، بوستان شهدای یافت آباد اشاره کرد، همچنین در این محله بیش از ۲۰ سالن ورزشی و ورزشگاه وجود دارد که از نقاط قوت این محله محسوب می شود، برای مثال می توان به سالن ورزشی برادران شهید اسماعیلی و سالن ورزشی شهید ناطق نوری و زورخانه مسلم ابن عقیل اشاره کرد.

نام یافت آباد اکثر ما را به یاد بازار مبل می‌اندازد.در اینجا جا دارد در کنار معرفی محله یافت آباد به معرفی بازار مبل یافت آباد هم بپردازیم .

معرفی بازار مبل يافت آباد و مسيرهای دسترسی به آن:

بازار مبل يافت آباد اسم خياباني است كه تا چند سال پيش فقط خيابان يافت آباد شرقي بود؛اين خيابان از پايان امامزاده حسن شروع شده و تا چهارراه يافت آباد ادامه دارد.

نحوه دسترسی

ميدان آزادی – بزرگراه آيت اله سعيدی – چهارراه يافت آباد – يافت آباد شرقی – بازار مبل يافت آباد

ميدان آزادی – بزرگراه آيت اله سعيدی – سه راه آذری( ميدان شمشيری)- خيابان شهيد قدرت پاكی – خيابان يافت آباد شرقی – بازار مبل يافت آباد

ميدان قزوين – خيابان قزوين – دوراهی قپان – خيابان امين الملك (امامزاده حسن)- خيابان يافت آباد شرقی- بازار مبل يافت آباد

بزرگراه آزادگان – ميدان جهاد – بزرگراه آيت اله سعيدی – چهارراه يافت آباد – خيابان يافت آباد شرقی – بازار مبل يافت آباد

بزرگراه شهيد نواب صفوی – ميدان ۹ دی (حق شناس سابق) – به طرف ميدان قزوين – خيابان قزوين – دوراهی قپان – خيابان امامزاده حسن( امين الملك) – خيابان يافت آباد شرقی – بازار مبل يافت آباد

ميدان ابوذر (فلاح) – چهارراه سجاد – خيابان سجاد شمالی – خيابان شهيد ولی عابدی – خيابان يافت آباد شرقی- بازار مبل يافت آباد

مراكز خريد بزرگ بازار مبل يافت آباد:

بازار مبل ايران شماره يك: اين مركز خريد از چهارراه يافت آباد شروع شده و تا خيابان محمدی ادامه مي يابد و متشكل از پنج ورودی اصلي به نام شاعران بزرگ كشورمان می باشد: سرای حافظ ، سرای فردوسی، سرای مولوی، سرای سعدی و سرای خيام؛اين مجموعه دارای پاركينگ اختصاصی،‌ پله برقی ، آسانسور ، كافي شاپ و سرويس بهداشتی مي باشد.

در مجاورت بازار مبل ايران شماره يك چند بانك بزرگ هم وجود دارد كه برای سهولت امور مالی می تواند به مشتريان و فروشگاه داران كمك كننده باشد: بانك ملت، بانك صادرات، بانك سامان،‌ بانك پارسيان

یافت آباد 3 محله یافت آباد تهران

بازار مبل ايران شماره دو : اين مركز خريد در اول بازار مبل از سمت امامزاده حسن قرار دارد و دارای چهار طبقه فروشگاه های اختصاصی و دو طبقه پاركينگ اختصاصی و نيز در مجاورت پاركينگ طبقاتی شهرداری منطقه ۱۷ مي باشد.اين مجموعه دارای پله برقي ، آسانسور ، كافي شاپ و رستوران و سرويس بهداشتي مي باشد.

در همسايگي بازار مبل ايران شماره دو هم چندين بانك وجود دارند: بانك سپه ، بانك پارسيان، بانك آينده (تات)، پست بانك و بانك دی

بازار مبل یافت آباد 1 محله یافت آباد تهران

بازار مبل ايران شماره سه : جديدترين و مدرن ترين مركز خريد مبلمان در يافت آباد كه داراي پاركينگ اختصاصي بوده و طبقات بالايي آن محل دايمي برگزاي نمايشگاه هاي مبلمان مي باشد.

اين مجموعه نيز دارای پله برقی ، آسانسور، كافی شاپ و سرويس بهداشتی می باشد.

بازار مبل خليج فارس
مجموعه بازار مبل خلیج فارس با بهره گیری و همکاری مهندسین مشاور مجرب و شناخته شده در داخل و خارج از کشور در قلب خیابان یافت آباد شرقی احداث شد و توانست با برنامه ریزی و مدیریت موفق، نام ها و برند های موفق صنعت مبلمان و دکوراسیون منزل را در بخش های مبل راحتی، مبل کلاسیک، مبل استیل، مبلمان مدرن، سرویس خواب، و نیز سیسمونی و سرویس خواب اتاق نوزاد، کودک و نوجوان را در خود گرد آورد.

آدرس :یافت آباد شرقی – بازار مبل خلیج فارس

بازار مبل خلیج فارس محله یافت آباد تهران

بازار مبل پاسارگاد
بازار مبل پاسارگاد واقع در یافت آباد تهران ، از بزرگ ترین و مدرن ترین مراکز تجاری – نمایشگاهی در ایران به شمار می آید . این بازارمبل با معماری خاصی که الهام گرفته از فرهنگ اصیل ایرانی است که با توجه به نام این مجموعه اصالت پارسی رایاد آوری میکند، به وسعت ۲۴۰۰۰ متر مربع درسه طبقه تجاری و سه طبقه پارکینگ اختصاصی برای بازدید کنندگان محترم ورا حتی آن ها آماده شده است .
سعی شده تمام فروشگاه های مبل پاسارگاد در اختیار برندهای معتبر و معروف ایرانی و خارجی ( ایتالیا، ترکیه، چین، مالزی و آفریقا ) قرار گیرد تا خریداران بتوانند با آرامش خاطر و حداقل وقت از حداکثر انتخاب های موجود ( مبلمان استیل ، مدرن ، کلاسیک … ) مطابق انواع سلایق بهره مند شوند.
بیش از ۶۰ شرکت و برند معتبر در صنعت مبلمان و دکوراسیون در بازار مبل پاسارگاد مشغول به فعالیت میباشند. در هیچیک از فروشگاههای این مجموعه مبل مشابهی دیده نمی شود و هر فروشگاه بطور انحصاری فعالیت میکند.
این مجموعه دارای تاسیسات پیشرفته سرمایشی و گرمایشی، آسانسورهای متعدد، پله های برقی، سیستمهای صوتی و تصویری پیشرفته، کافی شاپ،فست فود و … میباشد.

بازار مبل پاسارگاد محله یافت آباد تهران

بازار مبل ونوس
بازار مبل ونوس در سال ۱۳۸۳ در محل فروشگاه بزرگ مبل ونوس با حدود چهل سال فعالیت درخشان در عرصه مبلمان و دکوراسیون داخلی احداث گردید. این مجتمع با گردآوری بهترین های صنعت چوب و مبلمان ، گامی بلند در جهت تامین نیاز و سلیقه مشتریان برداشته است. بازار مبل ونوس شامل بیش از ۵۰ واحد فروشگاهی در سه طبقه ، پارکینگ عمومی با ظرفیت ۱۵۰ خودرو در دو طبقه میباشد.
طبقه اول، طبقه برترین ها با حضور برندهای مطرح مبلمان می باشد.

بازار مبل مهستان
بازار مبل مهستان یکی از مراکز خرید مبلمان درخیابان یافت آباد شرقی میباشد. این مجموعه مشتمل بر ۱۱۰ واحد تجاری در دو طبقه است و دارای پارکینگ عمومی و اختصاصی، سرویس بهداشتی و نمازخانه میباشد.

بازار مبل نگارستان
مجتمع مبل نگارستان در سال ۱۳۷۵ در منطقه يافت آباد شرقی تهران، در مركز بازار فعلي و در سه راهی شانديز افتتاح گرديد. اين مجتمع نخستين مجتمع تجاری در منطقه يافت آباد است كه به صورت متمركز به ارائه مبلمان منزل پرداخته است.

بازار مبل نگارستان محله یافت آباد تهران

بازار مبل ارضی
بازار مبل ارضی در سال ۱۳۷۹ در خیابان بازار مبل یافت آباد تهران راه اندازی گردید.این مجتمع تنها مجموعه مبلمان با معماری سنتی در منطقه خاورمیانه میباشد و بزودی به ثبت میراث فرهنگی خواهد رسید.بازار مبل ارضی با مساحت زیربنای ۲۰۰۰۰ متر مربع، مشتمل بر دو طبقه تجاری میباشد که ۱۶۰ واحد تجاری را در ۶ سالن در خود جای داده است.
فروشگاههای بازار مبل ارضی به ارائه انواع مبلمان کلاسیک، مبلمان استیل، مبلمان راحتی، سرویس خواب، بوفه، ویترین و ملزومات سیسمونی میپردازند.
مجموعه بازار مبل ارضی همچنین دارای پارکینگ عمومی در دو طبقه با ظرفیت ۲۰۰ خودرو میباشد. ساعت کاری بازار مبل ارضی در ایام هفته از ساعت ۹ الی ۲۱ و در روزهای جمعه بنا به فصل، از ساعت ۹ الی ۱۶ یا ۱۸ میباشد.

بازار مبل كاسپين
بازار مبل کاسپین به عنوان بزرگترین مجموعه تخصصی مبلمان و سرویس خواب در قلب منطقه یافت آباد قرار دارد. این مجتمع تجاری با معماری کاملاً تخصصی و علمی در زمینه مبلمان و سرویس خواب، با تمامی امکانات رفاهی یکی از بزرگترین مجتمع های تجاری در ایران می باشد.کارفرمایان این مجموعه بعد از دو تجربه موفق در بازار های خلیج فارس و پاسارگاد، در فروردین ماه ۱۳۹۱ اقدام به ساخت این مجموعه نمودند.استفاده از برترین مشاوران و طراحان و پیمانکاران ، بازار مبل کاسپین را تبدیل به نگینی درخشان در منطقه یافت اباد نموده است.
با توجه به وسعت زیاد مجموعه ، این مجتمع در ۳ فاز طراحی گردید که تا کنون ۲ فاز اولیه آن مورد بهره برداری قرار گرفته است. امیدواریم در آینده ای نزدیک فاز ۳ مجموعه را بهره برداری نماییم تا در آینده ای نزدیک بازار مبل کاسپین به عنوان بزرگترین بازار مبل خاورمیانه مطرح گردد..آقای فرش در طبقه سوم مجموعه بازار مبل و فرش کاسپین واقع شده است .
ساعت کاری فروشگاه های مبلمان:همه روزه ۹ صبح الی ۱۰ شب
ساعت کاری آقای فرش: ۹ الی ۲۴

بازار مبل کاسپین محله یافت آباد تهران

مراكز خريد عنوان شده بصورت پاساژ هایی با امكانات امروزی می باشند و بصورت چند طبقه دارای فروشگاههای متعدد از همه محصولات صنايع چوبی ( مبلمان ، سرويس خواب، غذاخوری، سرويس كودك و …) می باشند؛

به غير از اين مراكز خريد بزرگ و مدرن، چندين گاراژ متعلق به بافت قديم خيابان يافت آباد شرقی نيز وجود دارند كه تغيير كاربری داده اند و محل عرضه محصولات صنايع چوبی می باشند، در اين گاراژها محصولات مبلمان و سرويس چوب نسبتا با كيفيت پايين تری عرضه می شوند كه البته قيمت مناسبتری هم دارند . بيشتر توليدكننده های كوچك و كارگاه های دو سه نفره محصولا تشان را در اين فروشگاه ها عرضه می كنند.

در صورتيكه شما به دنبال خريد از برند خاص و معروف باشيد حتما بايد به بازار مبل ايران شماره يك يا دو يا سه سر بزنيد چون تمامی شركت های بزرگ در اين مراكز خريد دارای نمايندگی می باشند.

 

بازار مبل خلیج فارس محله یافت آباد تهران

 

 

 

 

بازار مبل یافت آباد محله یافت آباد تهران

یافت آباد 1 محله یافت آباد تهران

یافت آباد 2 محله یافت آباد تهران

 

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *