رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ آبان ۱۳۹۹

محله فاطمی تهران

اشتراک گذاری

محله فاطمی تهران که در منطقه ۶ واقع شده است یکی از محله های مرکزی و قدیمی تهران است .خیابان فاطمی که اصلی‌ترین خیابان محله‌ی فاطمی به حساب می‌آید به یاد دکتر حسین فاطمی از اعضای جبهه ملی و وزیر خارجه کابینه دکتر مصدق پس از انقلاب ۵۷ نامگذاری شده است، پیش از سال ۵۷ این خیابان با نام خیابان آریامهر شناخته شده بوده است. البته در حال حاضر در تابلوهای شناسایی شهرداری نام میدان فاطمی به میدان جهاد تغییر داده شده است ولی همچنان نام فاطمی بین تهرانی‌ها رایج‌تر است.این محله از سمت غرب با خیابان کارگر شمالی (حدفاصل تقاطع بزرگراه شهید گمنام تا تقاطع خیابان فاطمی)، از سمت شمال با خیابان شهید گمنام از میدان گلها تا تقاطع کارگر شمالی و از سمت جنوب با خیابان فاطمی و از سمت شرق با خیابان شهید گمنام و خیابان کاج جنوبی همسایه است.

محله فاطمی تهران

محله‌ فاطمی یکی از محلات نسبتا قدیمی شهر تهران است که تا حدودی بافت قدیمی خود را حفظ کرده است، اما به علت متمرکز شدن مراکز اداری و تجاری در این محه شما بیش از پیش شاهد ظهور آپارتمان‌های چند طبقه در این محله هستید. خیابان اصلی این محله یکی از خیابان‌های پرجنب و جوش و زنده شهر تهران است در در ساعات کاری تردد و رفت‌و آمد زیادی را در آن شاهد هستیم.

 علت نام گذاری محله فاطمی

خیابان فاطمی که اصلی‌ترین خیابان محله‌ی فاطمی به حساب می‌آید به یاد دکتر حسین فاطمی از اعضای جبهه ملی و وزیر خارجه کابینه دکتر مصدق پس از انقلاب ۵۷ نامگذاری شده است. پیش از سال ۵۷ این خیابان با نام خیابان آریامهر شناخته شده بوده است. البته در منابع مختلف نام‌هایی مانند خیابان ایران نوین و خیابان آریامهر برای آن معرفی کرده‌اند.در حال حاضر در تابلوهای شناسایی شهرداری نام میدان فاطمی به میدان جهاد تغییر داده شده است ولی نام فاطمی بین تهرانی‌ها مصطلح‌تر است. علت این نامگذاری به ساختمان شیشه‌ای بلندی بازمی‌گردد که در ضلع شرقی میدان قرار گرفته است. ساختمانی که پیش از این به جهاد سازندگی اختصاص داشت، ولی اکنون بخشی از مجموعه‌ی وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود.

محله فاطمی تهران

 

خيابان های مهم محله فاطمی

محله‌ فاطمی از محلات بسیار خوش مسیر شهر تهران به حساب می‌آید، دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی و در واقع نزدیکی به مرکز شهر تهران محبوبیت این محله را برای ساکنان پایتخت چندبرابر کرده است.ایستگاه متروی میدان جهاد واقع در میدان فاطمی نزدیکترین ایستگاه مترو در این محله است. همچنین خط بی ار تی راه‌آهن- تجریش در تقاطع خیابان فاطمی و ولیعصر دارای ایستگاه می‌باشد. علاوه بر اینها این محله دارای چندین ایستگاه برای اتوبوس‌های شرکت اتوبوسرانی واحد است. اگر سوالی در مورد تاکسی‌ههای محله فاطمی دارید باید به اطلاعتان برسانیم که در میدان فاطمی ایستگاه‌ تاکسی برای محلاتی مانند آریاشهر، آزادی، ونک و … وجود دارد که رفت و آمد را حسابی راحت کرده‌اند.در مورد استفاده از خودروی شخصی اما باید به این نکته توجه کنید که محله فاطمی در محدوده‌ی طرح زوج و فرد قرار دارد و معمولا دارای ترافیک است. اما به اتوبون‌های حکیم، شهید گمنام و چمران و همت تاحدودی دسترسی مناسبی وجود دارد. ضمن اینکه چند خیابان مطرح تهران مانند خیابان ولیعصر و خیابان آزادی به محله‌ی فاطمی نزدیک هستند.

محله فاطمی تهران

مراكز آموزشی و فرهنگی فاطمی

محله‌ فاطمی دارای تعداد زیادی مراکز آموزشی می‌باشد، نام تعدادی از مدارس این محله در ادامه آورده شده است:

دبیرستان یاس نبی واقع در خیابان فاطمی، خیابان پروین اعتصامی، خیابان فکوری
دبستان و دبیرستان شهید پندی واقع در میدان فاطمی خیابان مرداد، کوچه نوید
دبستان پسرانه شهید رجایی واقع در ابتدای خیابان فاطمی
دبستان فرهنگ و هنر واقع در میدان فاطمی، میدان گلها، خیابان مرداد، کوچه شاهرخ شرقی
مهدکودک باغ زندگی واقع در میدان فاطمی، خیابان مرداد، کوچه ثروتی

از دیگر مراکز آموزشی محله‌ی فاطمی می‌توان به آموزشگاه هدف در خیابان فاطمی رو به روی وزارت کشور، آموزشگاه پاسارگاد واقع درخیابان دکتر فاطمی، ابتدای خیابان رهی معیری و آموزشکاه تندرو در خیابان فاطمی شاره نمود.

 

مراکز خرید اصلی محله فاطمی

یکی از مراکز نسبتا شناخته‌ شده شهر تهران برای خرید مانتو خیابان فاطمی است، بنابراین تعداد زیادی فروشگاه عرضه کننده مانتو در این محله حضور دارند.از مراکز خریدشاخص در فاطمی می‌توان به مرکز خرید پرنیان واقع در میدان فاطمی، مرکز خرید لئون درمیدان فاطمی، فروشگاه رفاه نرسیده به میدان فاطمی و فروشگاه سون تن در خیابان فاطمی اشاره کرد. ضمن اینکه تعداد بسیاری زیادی فروشگاه و مغازه محلی در خیابان فاطمی وجود دارند که قادرند تمامی نیازهای ساکنین این محله را برطرف کنند.

محله فاطمی تهران

مساجد و حسینیه های شاخص محله

در این محله دو مسجد وجود دارد که نام آنها در ادامه آورده شده است: مسجد بیمارستان ۵۰۱ ارتش واقع در خیابان فاطمی غربی و مسجد نور در میدان دکتر فاطمی، خیابان طباطبایی. خالی از لطف نیست بدانید که هر ساله در ایام محرم و سایر مناسبت‌های مذهبی در خیابان فاطمی هئیت‌ها و حسینیه‌هایی به همت اهالی و کسبه محله دایر می‌شود.

 

مراکز درمانی محله فاطمی

 

در محله‌ فاطمی چند مرکز درمانی وجود دارند، درمانگاه تخصصی فاطمی واقع در خیابان فاطمی،کوی غزالی، بیمارستان سجاد در میدان فاطمی، نبش چهلستون دو مرکز شناخته شده به حساب می‌آیند. از داروخانه‌های محله فاطمی می‌توان به داروخانه خورشیدیان واقع در میدان فاطمی ابتدای شهید گمنام، داروخانه دکتر اتحادی واقع در خیابان فاطمی، بین معیری و پروین اعتصامی و داروخانه بیستون در میدان فاطمی، ابتدای شهید گمنام اشاره نمود.

 

مراکز مهم دولتی محله فاطمی

محله‌ فاطمی از جمله محلاتی است که تراکم مراکز اداری در آن بسیار بالاست، شاخص ترین مرکز اداری ساختمان وزارت کشور است که نرسیده به میدان فاطمی قرار دارد، سازمان آب، مرکز آمار ایران، تالار وزارت کشور، هتل بین‌المللی لاله و موزه فرش ایران نیز از دیگر مراکز اداری یا شاخص این محله هستند. همچنین دفتر اسناد رسمی ۶۲۸ تهران در خیابان فاطمی، میدان گلها و دفتر ازدواج ۳۵۵ در میدان فاطمی، خیابان شهید گمنام قرار دارد.

محله فاطمی تهران

اماکن تفریحی و ورزشی محله فاطمی

بوستان اقاقی ها واقع در خیابان اعتماد زاده اصل و بوستان گلها واقع در میدان فاطمی، خیابان شهید گمنام از مراکز تفریحی محله فاطمی هستند. از سوی دیگر ساختمان وزارت کشور یکی از بزرگ‌ترین سالن‌های شهر تهران را در اختیار دارد که ظرفیت آن به سه هزار نفر می‌رسد و بسیاری از کنسرت‌ها و برنامه‌های فرهنگی در آن برگزار می‌شود.

 

یکی دیگر از جاذبه‌های تفریحی این محله حضور دونرفروشی‌های خیابان فاطمی و کافه‌های میدان فاطمی، مانند کافه لمیز و دکتر کافی است که پاتوق بسیاری از جوانان تهرانی به شمار می‌روند.

محله فاطمی تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *