جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

لوریس چکناواریان: فردوسی از مفاخر ادبیات جهان است

تاریخ بروزرسانی :
۴ خرداد ۱۳۹۴

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۳/۰۴-لوریس چکناواریان سازنده اپرای رستم و سهراب درآستانه نمایش این اثر در فرهنگسرای نیاوران از فردوسی و شکسپیر به عنوان مفاخر ادبیات جهان نام برد و گفت: نمی توان آنها را در یک کشور خاص محدود کرد. باید این مفاخر بزرگ تاریخ جهان را متعلق به همه جهانیان دانسته و در مسیر معرفی آثار آنها تلاش کرد.
لوریس چکناواریان: فردوسی از مفاخر ادبیات جهان است
به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، فیلم اپرای رستم و سهراب در دو پرده و چهار صحنه به آهنگسازی و رهبری لوریس چکناواریان و کارگردانی وحید زارع زاده اجرا شده و ۹خرداد ماه در فرهنگسرای نیاوران به نمایش گذاشته می شود.

همزمان با ۲۵ اردیبشهت روز ملی فردوسی در مراسمی نشان فردوسی از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به چهار نفر از فردوسی پژوهان و افرادی که فعالیت های چشم گیر فرهنگی و هنری در این حوزه داشته اند، ارایه شد . چکناواریان نیز به عنوان یکی از شخصیت های برجسته فرهنگی و هنری که آثار ارزشمند هنری پیرامون داستان های شاهنامه خلق نموده نیز در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفت.

به همین مناسبت فیلم اپرای ‘رستم و سهراب’ از آثار چکناواریان در فرهنگسرای نیاوران به نمایش گذاشته می شود.

چکناوریان همچنین گفت: از کودکی به داستان های شاهنامه و آثار فردوسی علاقه زیادی داشتم. در ایام نوجوانی با شنیدن صدای ‘شیرخدا’ به شاهنامه علاقمند شدم و بعد از آن مطالعات بیشتری در خصوص داستان های شاهنامه داشتم. به همین دلیل پس از فارغ التحصیلی تصمیم گرفتم اپرای رستم و سهراب را بنویسم که این کار البته سال ها به طول انجامید. ما در کشور صنعت نوشتن اپرا نداشتیم و من می بایست اجزای آن را خودم ایجاد می کردم، به همین دلیل کار سخت و پیچیده ای بود اما در نهایت موفق به این کار شدم.

این رهبر صاحب نام ارکستر در ادامه افزود: علاقه به شاهنامه و فردوسی موجب شد در این حوزه با علاقه زیادی کار کنم و در مجموع چهار اپرا در خصوص داستان های شاهنامه نوشتم که این اپراها در طول ۴۰ سال گذشته بارها در داخل و خارج از کشور اجرا شد.

این آهنگساز باسابقه در خصوص تاثیر اپرا بر داستان های شناخته شده نیز گفت: به طور کلی موسیقی در معرفی ادبیات خیلی کمک می کند چون موسیقی زبان بسیار گویایی دارد و تاثیر داستان را بیشتر می کند. در همه جای جهان داستان های مهم از طریق اپرا به مردم معرفی می شود چون موسیقی تاثیر کلام را چند برابر می کند. ممکن است همه مردم چیزهایی از داستان های شاهنامه به خاطر بیاورند اما خیلی از جزئیات را فراموش می کنند در حالی که اپرا می تواند یک تاثیر ماندگار در ذهن ایجاد کند.

اپرای رستم و سهراب در تابستان ۱۳۸۱ با ارکستری ترکیبی از نوازندگان سازهای بادی اتریش و سازهای زهی، زهی ، هارپ و گروه کر ارمنستان، به مناسبت هزاره تولد حکیم ابوالقاسم فردوسی در سالن میلاد با رهبری لوریس چکناواریان اجرا گردید.از تک خوانانی که در این اپرا به ایفای نقش پرداخته اند می توان به دریا دادور (ایران) آنتوان هایدوایلر(هلند) یوهان ترالا (استونی)واقیناک اوحانیان (ارمنستان) و سورن مگردچیان (ارمنستان) اشاره کرد.

فیلم اپرای رستم و سهراب با حضور چکناواریان در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران به نمایش گذاشته می شود و حضور عموم علاقمندان در این برنامه آزاد می باشد.

1512 لوریس چکناواریان: فردوسی از مفاخر ادبیات جهان است

1513 لوریس چکناواریان: فردوسی از مفاخر ادبیات جهان است

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفیع

    هنرمند یکه تاز موسیقی ایران و جهان
    مردی ایستاده بر بلندای آسمان موسیقی ایران در کنار اساتیدی چون بزرگ استاد شجریان
    درود بر تو

    ۲۰ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *