جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

لباس محلی کرمانی

تاریخ بروزرسانی :
۵ بهمن ۱۳۹۹

در جامعه شهری استان کرمان زنان از چادر یا روپوش در مکان‌های عمومی استفاده می‌کنند و مردان کت و شلوار یا پیراهن و شلوار می‌پوشند. زنان در خانه یا در مجالس مهمانی لباس ویژه‌ای جدا از بقیه نقاط ندارند فقط پوشش زنان عشایر در بعضی نقاط متفاوت است که متأسفانه امروزه در حال از بین رفتن است. زنان ایل آسیاب‌بر لباس گشاد تا سر زانو بر تن می‌کنند و از روسری به نام «شلیک» که با سکه تزئین شده است، استفاده می‌کنند. زنان ایل افشار و طایفه قاسم اولادی، لباس‌های بلند دارند، دور سر دستمال می‌بندند و روی آن چارقد می‌گذارند. زنان در ایل بچاقچی دامن چین‌دار، چارقد، دستمال و عمامه دارند. زنان عشایر بلوچ لباس گشاد و بلندی تا روی پنجه پا می‌پوشند که دارای سرآستین و یقه‌های تنگ است.

فرهنگ استان کرمان متشکل از ترکیب فرهنگ‌های بلوچی، زرتشتی و کرمانی است و هر گروه پوشاک مخصوص به خود را دارد.

لباس محلی کرمان 1 لباس محلی کرمانی

پوشاک محلی زنانه

سرپوشها

چارقد: پارچه ایست چهارگوش که آن را به صورت سه گوش تا کردهو بوسیله سنجاق قفلی زیر گلو محکم می‌شود. افراد غنی به سنجاق قفلی گویهایطلایی یا سنجاق طلا آویزان می‌کردند.
پیچه: پیچه نقاب مانند بوده و از یال و دم اسب تهیهمی شده است. پیچه را بوسیلهٔ روبانی که در بالای آن وصل می‌شده روی پیشانیقرار می‌دادند و بند آن را پشت سر گره می‌زدند ، آنگاه چادر مشکی را رویآن می‌انداختند.
چادر دلاغ : همان چاقچور یا چاقشور است. جورابیاست از نوک انگشت پا تا کمر که پاچه آن تنگ و بالای آن گشاد و شلوار ماننداست که زنها به پا می‌کردند. چادردلاغ به صورت چادر عربی اما بدون آستینبوده و شلوار مشکی زیر آن می‌پوشیدند.

تن پوشهای زنانه

شلیت :دامن کوتاه و پرچینی بوده که روی شلوار به تن میکردند و کمر آن مانند شلوار دارای لیفه بوده که با نخی به کمر محکم می‌شدهاست.
پیرن: پیراهن چین دار یقه گرد و دارای آستین لوله ای یا پفی بوده است.
پیراهن شش ترک: قسمت کمر این پیراهن تنگ دوخته می‌شد و پائین تنه دو برابر گشاد بوده است. آستین‌ها بلند و سرشانه چین میخورده است.
یل: نوعی تن پوش (کت) که زنان و دختران در فصل سرما تن می‌کردند. قد آن تا روی باسن بوده است.
پیراهن چین پیله ای: از جنس کتان دارای یقه گرد وآستینهای بلندبوده است. دارای مچ پیچ بوده پایین تنه را مانند دامن چین پیله ای میدادند.

پای پوشهای زنانه

ساغری ، قندره ، کفشهای گیوه ای ، گالش

لباس محلی کرمان لباس محلی کرمانیپوشاک محلی مردانه


سرپوشها

کلاه گرد نمدی ، کلاه دوره ای (شاپو ، کلاه پهلوی ، عمامه ، کلاه بافتنی (کاموایی) )
تن پوشها
تن پوشهای مردانه: پیراهن ، قبا ، سرداری ، جلیقه ، شال کمر
پیراهن: نسبتاً بلند یا بالای زانو که از دوطرف پهلو به اندازهٔ cm ۱۵-۱۰چاک می‌خورد. یقهٔ آن گرد و ساده که از سرشانه یا جلو دکمه می‌خورد. آستینها گشاد و بلند و در قسمت مچ یک چاک کوچک داشته که روی شلوار میافتاده است. هنگام کار آن را در شلوار می‌نمودند. اشراف و اعیان جامعه درقسمتهای یقه ، سرآستینها و انتهای پیراهن را با نخهای رنگی روشن نقده دوزیمی کردند و با نوارهای تزئینی آن را پراقدوزی می‌نمودند.
قبا: کتی بلند و بدون یقه بود بطوریکه وقتی آن را به تن می‌کردندیقهٔ آن به شکل هفت یا مایل درمی آمده است. جلو آن باز که بوسیلهٔ چنددکمه و بندیک دوطرف قبا به همدیگر وصل می‌شد یا کلاً دکمه نداشته که درپهلو به همدیگر پیوند می‌خوردند.
پاپوشه
پاپوشهای مردانه: گیوه ، ساغری ، ارسی ، زنگال ، قندر ، شاپسند
پاپیچ یا مچ پیچ: این پاپوش تا حدود ۵۰ سال پیش در کرمان رایج بودهو به غیر از نظامیان که همیشه استفاده می‌کردند ، عامه مردم در زمستانهایا در هنگام کشاورزی یا شکار از آن استفاده کی نمودند. مچ پیچها اصولاً ازپارچه‌های پشمی و ابریشمی به عرض cm ۱۵-۱۰و به طول تقریبی m ۵-۴از مچ پاتا زیر خم زانوها پیچیده می‌شده است. در سیرجان به پاتو و در بینزرتشتیان به پاتابه معروف بوده است.

لباس کرمانی لباس محلی کرمانی

پوشاک نوزادان

سرپوشها
دور گوشو : پارچه ای است سه یا چهار گوش که روی کایتو برسر نوزاد می‌پوشیدند. دورگوشو را به صورت سه گوش درآورده و پشت گردن گرهمی زدند.
چارقدو: روسری‌های چهار گوش کوچک بودند.
کلاه چینو: کلاهی که دورتادور آن با پارچهٔ دیگری چین می‌خورده و بوسیلهٔ دو بند زیر گلو بسته می‌شده.
لچک :روسری‌های سه گوش را می‌گویند.
شمیلوی کلاه دار: نوعی شنل کلاه دار از جنس مخمل یاپارچه‌های پشمی تهیه می‌شده است. در صورت تمایل بوسیلهٔ دو بند زیر گلومحکم می‌شود. قد آن از نوک سر تا نوک پا بوده است. جلو پیشانی کلاه را بهصورت چین دار درمی آوردند. نوع دیگر بدون کلاه بوده است.

 

1636 لباس محلی کرمانی

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 23 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • امیرحسین

    خوب بود ولی خودم از روی عکس ها نوشتم و اینکه لباس بلوچ ها رو بردارید لباس بلوچ مال سیستان و بلوچستان است

    ۱۱ بهمن, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • فائزه

    با سلام . این که لباس بلوچ هست لطفا اصلاح کنید

    ۳۰ دی, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
    • اسلوب

      با سلام و تشکر از شما طبق توضیحی که در متن آمده فرهنگ استان کرمان متشکل از ترکیب فرهنگ‌های بلوچی، زرتشتی و کرمانی است و هر گروه پوشاک مخصوص به خود را دارد. با اینحال تصاویر اصلاح شد .

      ۵ بهمن, ۱۳۹۹
  • ایرج

    لباس محلی بلوچی می باشد که متاسفانه شما آن را لباس محلی کرمانی معرفی کردید لطفا اصلاح بفرمائید

    ۹ خرداد, ۱۳۹۴ پاسخ دادن
    • سید خلیل کرامتی

      شما لباس بومی بم را دیدید عکسی بگزار همان لباس جنوب شرق می باشه شبیه لباس بلوچی میباشه چون در همه روستاها می پوشند اگر لباس بومی بم را سراغ داری عکسش را بفرست ممنونم از نضر شما

      ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *