جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

قنات گوهرریز جوپار

تاریخ بروزرسانی :
۶ مهر ۱۳۹۸

قنات گوهرریز جوپار یکی از فعال‌ترین قنات‌های جوپار کرمان است که در دوره صفویه حفرشده و حدود ۷۵۰ سال قدمت دارد. قنات گوهرریز سه هزار و ۵۵۶ متر طول و ۱۲۹ حلقه چاه دارد و حدود ۳۳۰ هکتار اراضی باغ شهر جوپار را آبیاری می‌کند. در سال ۱۳۲۹ آنتونی اسمیت جهانگرد انگلیسی در جستجوی ماهی سفید کور به قنات گوهرریز سر زد و وقتی سال ۱۳۸۵ دوباره به دیدن این قنات آمد خودش را درون آب قنات گوهرریز انداخت و گفت: جهانگردی و ماجراجویی برایش از همین قنات شروع شده است و این قنات عشق اول اوست.
قنات گوهر ریز جوپار یکی از اثار تاریخی بی نظیری است که به ثبت یونسکو رسید و قدمت آن به زمانی بر می گردد که مردم اسطوره ها و افسانه هایی را در این رابطه ساخته بودند و معتقد بودند که در این قنات ماهی کور سپیدی است که نگاهبان این قنات است که اگر کسی آن را ببیند فوت می کند.
کرمان سرزمینی است که همواره با جاذبه های زیبای خود همانند نگینی در میان تمام شهرهای ایران می درخشد و همواره توجه جهانیان را به خود جلب کرده است یکی از شگفتی های این شهر داشتن قنات هایی موثر و کارساز در مقوله کشاورزی و ساماندهی امور زندگی بوده و به این نام شهرت داشته است. یکی از این قنات ها که قدمت و پیشینه قابل توجهی دارد و به ثبت یونسکو رسید، قنات گوهر ریز است که در جوپار کرمان قرار دارد این قنات ۱۵۰ حلقه چاه دارد و طول مسیر آن ۵ کیلومتر است و از دو رشته تشکیل شده که این دورشته مسیر در محلی به نام باغ فردوس به هم متصل می شوند و قنات کوثر ریز را به وجود می آورند.

قنات گوهرریز جوپار قنات گوهرریز جوپار

قنات گوهرریز جوپار

شاهرگ حیات منطقه و سند هوش و ذکاوت گذشتگان ما و از شاخص های هویت ایرانی است. قنات جوپار با قدمت ۷۵۰ ساله خود، یکی از بی نظیرترین ساخته های دست بشری است، ساختاری که کیلومترها آب را در تاریکی و تنهایی به سمت حیات و زندگی هدایت می کند و وقت آن رسیده که به جهان معرفی شود.
س از طی ۱۷ کیلومتر از باغ شهر ماهان به سمت غرب به شهری می رسید که از قرن ششم به دفعات نام کوه و قلعه آن در کتب تاریخ محلی کرمان به چشم می خورد. با قدم نهادن بر اولین پله، حرکت به سمت قنات گوهرریز قلب یادگاری از دوران آناهیتا ملکه آب شروع می شود، حرکتی که از نور به سوی تاریکی زندگی بخش است و باز با نور پایان می یابد. پله ها را که به سمت پایین طی کنید جز سوسو نور اندک چراغ قوه و صدای ماهانی که مشغول توضیح دادن است چیزی وجود ندارد. نور چراغ قوه را که بر سطح زمین بیاندازید زلالی آب و ماهی های کوچک آن پدیدار می شوند که فارغ از تاریکی و حضور مهمانان ناخوانده در آرامش مسیر خود را طی می کنند.
مظهر قنات جایی است که آب از دل تاریکی قنات بیرون می آید تا به زندگی حیات بخشد، وجود مظهر قنات و یکی از چاه های قنات که جنبه مذهبی دارد و به نام چاه صاحب الزمان معروف است سبب شده تا آب قنات، مسجد صاحب الزمان، فضای تفریحی با درختان سر به فلک کشیده، بستری برای جذب مسافران را فراهم کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد