رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ تیر ۱۳۹۸

قله عجم خلخال

لینک این مطلب کپی شد!

قله عجم خلخال در قسمت شمالی شهرستان خلخال، با ارتفاع ۳۰۰۹ متر از سطح دریا سومین قله مرتفع استان اردبیل و دومین قله مرتفع خلخال پس از قله آق داغ(خلخال) محسوب می‌شود. (افراد محلی روستاهای اطراف به آن قله حجم می گویند) در راس قله عجم یک بنای ساختمانی، از جنگ جهانی دوم که توسط آمریکائیها بنا گردیده تا قسمت جنوبی شوروی سابق را که همان جمهوری آذربایجان است را تحت کنترل نظر بگیرند.شهرستان خلخال با قدمت ۲۰۰۰ ساله در جنوب استان اردبیل واقع شده‌است و مرکز آن شهر خلخال است. شهرستان خلخال بزرگترین شهر استان اردبیل بعد از اردبیل است.
این شهرستان از طرف شمال به شهرستان کوثر از طرف شرق به استان گیلان از طرف جنوب به شهرستان طارم در استان زنجان و از طرف مغرب به شهرستان میانه حدود می‌شود و از طریق فیروزآباد ۱۰۵ کیلومتر با میانه فاصله دارد. شهرستان خلخال در ۴۸ درجه و۳۲ دقیقه طول جغرافیایی و۳۷ دقیقه و۳۷ درجه عرض جغرافیایی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته‌است.
مسیر اول دسترسی قله عجم از سمت دامنه‌های شمال شرق و شرقی از طریق روستای آقبلاغ و ییلاغ زیبای سلطنه خونی می‌باشد که در بین راه چشمه‌ها و مناظر زیبایی وجود دارد( خودرو در بهار و تابستان تا ییلاق سلطنه خونی تردد دارد).
مسیر دوم دسترسی به این قله از سمت دامنه‌های جنوبی قله و از تفرجگاه اندبیل که منطقه‌ای جنگلی است شروع شده و پس از گذر از مسیرهای جنگلی (شامل درختان پر تراکم بلوط وحشی و تمشک وآلو) به دامنهٔ اصلی کوه منتهی می‌شود. مسیر دامنهٔ جنوبی قله شیب تندی تا سر قله دارد.
مسیر شمالی دسترسی به قله بعلت شیب بسیار تند و خطرناک بودن مسیر از مسیرهای صعب العبور می‌باشد.

قله عجم خلخال

منابع:
ویکیپدیا
خبرگزاری جمهوری اسلامی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *