رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ شهریور ۱۴۰۱

قله شاه کرم

لینک این مطلب کپی شد!

قله شاه کرم با ارتفاع ۳۲۵۰ متر ارتفاع از سطح دریا یکی از قلل رشته کوه جنوبی طالقان به شمار می رود. قله شاه کرم و خط الراس آن منطقه طالقان را از ساوجبلاغ جدا می کند. دسترسی قله از راه های مختلفی میسر است و از مسیرهای بکر و زیبایی نیز برخوردار است.این قله در خط الرأسی شرقی ـ غربی قرار دارد که از یک طرف به قلل ناز و کهار و از سوی دیگر به قله خراسان کوه و قلل منطقه هشتگرد قزوین متصل می باشد. خط الراسی که قله در آن قرار دارد، خط جدا کننده منطقه طالقان با محدوده ای است که مطابق تقسیمات کشوری به ساوجبلاغ شناخته می شود.

-شاه-کرم2-600x800 قله شاه کرم

سیمای عمومی

از روی قله شاه کرم  مناظر دریاچه سد طالقان،روستاهای منطقه میان طالقان و مسیرهای جنوبی صعود به قللی همانند شاه البرز ، ساد ، علم کوه ، ناز و . . . به خوبی نمایان می باشند. قله در ناحیه ای میان روستاهای اورازان،گیلگرد،خچیره (از طالقان) و ولیان،اسکول،اسپیدارن و سیرود(از ساوجبلاغ) قرار گرفته است. نزدیکترین قله مرتفع مشرف به شاه کرم ، قله اوانه می باشد که در سمت شمال شرقی شاه کرم و بین روستاهای خچیره و اورازان قرار دارد.

پیشنهاد ویژه

نزدیکترین مسیر صعود به قله شاه کرم از روستای سیرود می باشد که از ولیان ۱۲ کیلومتر فاصله دارد.
( مسیر ارتباطی این دو روستا به هم خاکی است.)

-شاه-کرم4-800x545 قله شاه کرم

 

مسیرهای صعود به قله شاه کرم

 

۱- مسیر روستای اورازان طالقان: نزدیک ترین مسیر جهت صعود به قله مسیر صعود از روستای زیبا و تاریخی اورازان ( زادگاه نویسنده پرآوازه ایران زمین ، جلال آل احمد) می باشد. برای این منظور باید از مسیر کرج-اتوبان کرج قزوین-جاده طالقان-شهرک طالقان به روستای اورازان رسیده و مسیر جبهه شمالی این قله که در سمت جنوب اورازان می باشد را طی نمود. با یک گروه ۱۰ نفره با سرعت متوسط(در هوای مناسب و بدون برف) از این مسیر می توان یک ساعته بر بام شاه کرم رسید. (از جاده اصلی طالقان تا اورازان ۱۴ کیلومتر مسیر جاده آسفالته کوهستانی می باشد.)
۲- مسیر تنگه وارش کورورخانه روستای اسپی داران ساوجبلاغ : این مسیر از مسیر اورازان طولانی تر میباشد. برای این منظور باید از مسیر کرج-اتوبان کرج قزوین-تقاطع پل کوهسار(چندار)-کوهسار به روستای ولیان رسید و از جاده خاکی سمت راست قبل از روستای اسپی دارن از بالای آبشار وارش کورورخانه مسیر شروع می گردد. تا به بالای روستای مورد نظر می رسید و از طریق بانویی دره و چشمه میر سید به دربند جوزه رود می رسید. از اینجا قله شاه کرم دیده می شود و ادامه مسیر سهل و آسان است.
۳-مسیر دره جوزه رود روستای اسپی داران ساوجبلاغ : این مسیر از مسیر اورازان طولانی تر میباشد.برای این منظور باید از مسیر کرج-اتوبان کرج قزوین-تقاطع پل کوهسار(چندار)-کوهسار به روستای ولیان رسید و از جاده خاکی سمت راست میدان روستا به سمت روستای اسپی داران و سپس تا پل معروف به پل فلزی جوزه رود رفته و به دره جوزه رود رسید.از ولیان تا پل فلزی ۱۴ کیلومتر جاده خاکی کوهستانی می باشد.
۴- مسیر ولیان-روستای اسکول دره و طی مسیر خط الراس تا قله شاه کرم: این مسیر بسیار طولانی بوده و تنها مناسب صعود زمستانه قله است.
۵- مسیر صعود به قله شاه کرم از یال مشرف به روستای سیرود که کمی پس از پل فلزی قرار دارد. پل فلزی بزرگی که بر روی رودخانه جوزه رود قرار دارد نشان مناسبی می باشد برای اینکه دره جوزه رود را به راحتی پیدا کرد. از رود زیر پل مسیر را به سمت شمال و از حاشیه رود ادامه می دهیم. قابل توجه اینکه این دره دارای درختان گردو زیادی می باشد.(جوز در زبان ساوجبلاغی به معنی گردو می باشد). چهار آبشار بسیار زیبا به نام های “اسپی اُو” ، “جوزه رود ۱ و ۲ ، آبشار “چوب بست” (شیون چال) در مسیر چشم نوازی می کنند و صحنه های زیبایی را برای عکاسی به رخ می کشند.

-شاه-کرم قله شاه کرم

نقاط مثبت
در روستا موبایل آنتن نمی‌دهد ولی در بیشتر طول مسیر به قله آنتن داریم
طبیعتی بکر و بدون آلودگی در مسیر

-شاه-کرم1 قله شاه کرم

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *