رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ تیر ۱۳۹۸

قلعه چانف نیکشهر

اشتراک گذاری

قلعه چانف مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان نیکشهر، بخش لاشار، روستای چانف واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۷۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قلعه چانف در زمان میراولیا خان مبارکی همزمان با عهد ناصرالدین شاه قاجار بنا و در سال ۱۳۲۴ هجری قمری توسط فرزندش تکمیل می شود. مهمترین تزئینات قلعه چانف مربوط به درها و پنجره های منبت کاری شده آن است.شهرستان نیک‌شهر یکی از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان ایران است. مرکز این شهرستان، شهر نیک‌شهر است. جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۹۵ برابر با ۱۴۱٬۸۹۴ نفر است.

قلعه چانف در دهستان چانف،در قسمت شرق بخش قرار دارد این دهستان از طرف شمال به بمپور از جنوب به نیکشهر وقصرقند از مشرق به پارود واز طرف مغرب به اسپکه محدود می باشد.آنچنان که از متن کتیبه برمی آید؛ اغلب کار ساخت بنا درزمان میرخیرمحمد خان مبارکی بوده است.قلعه چانف در زمان میر اولیا خان مبارکی همزمان با عهد ناصرالدین شاه قاجار بنیان نهاده شده وبعد از میراولیاخان فرزندش خیرمحمدخان مبارکی به حکمران قلعه چانف رسیده است ولی در دوران حکمرانی خود بنای قلعه را تکمیل کرده است چون این گفته از کتیبه ای که به در ورودی قلعه حکاکی شده بر می آید.

در سال ۱۳۲۴ هجری قمری ساخت بنا تمام می شود وبا ساخت درب چوبی قلعه میرخیرمحمدخان با خط خود بر روی درنوشته هایی نقل می کند ونجار آنها را کنده کاری می کند.متن کتیبه حکاکی شده بر روی درب ورودی قلعه بشرح ذیل میباشد.
نصرمن الله وفتح قریب*بدست مسکین خیرمحمد بن مضفرمیراولیاخان غنی
الله زنوچی در یوم یکشنبه چهارم شهر شعبان بتاریخ کاراستاهان ۱۳۲۴
نوشتم خط ندانم تا کی خواند***یقین من بمیرم خط بماند
هرآن عاقل که خطم را بخواند***بداند که جهان برکس نماند.

خاندان مبارکیها از اقوام مهاجری بودند که در سرزمین چانف مسکون شده وبه حکمران پرداخته اند.آنچه از نوشته وگفته می توان استنباط کرد این اقوام از کشورهای عربی خاشیه خلیج فارس به سرزمین کرمان وپس از یک سلسله جنگ ها ودرگیریهایی که در کرمان داشتند میر مبارک جد مبارکی ها به شارک یکی از روستاهای بخش قصرقند مهاجرت میکنند.میر مبارک با همراهان خود پس از مدتی که در شارک سکونت گزیدند بعلت مرگ شیخ حسین داماد بانو وی این منطقه را ترک کرده به چانف مهاجرت می کند میر مبارک در چانف درگذشته وفرزندان وی پس از چندین نسل توانستند با ساخت قلعه چانف به حکمرانی بپردازند.بعد از میر خیرمحمدخان فرزندش رستم خان جانشین وی در چانف میشود.وفرزند دیگرش سرفرازخان به حکمرانی سرمیچ وموسی خان به حکمرانی اسپکه رسیدند.اکنون از قلعه چانف جزءمخروبه ای چیز دیگری باقی نمانده است واکثر دیوارهای قلعه از بین رفته اند فقط چند اتاق در قسمت شمالی وقسمتی از دیوار شرقی ودرب ورودی آن به جا مانده است.امیدواریم با مرمت وحفاظت آنها از تخریب جلوگیری شود.

آدرس : نیکشهر، بخش لاشار، روستای چانف

قلعه چانف نیکشهر

منابع:
ویکیپدیا
بزنیم بیرون

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *