رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ تیر ۱۳۹۸

سد کارون ۴

اشتراک گذاری

سد کارون ۴ بر روی رودخانه کارون و در فاصلهٔ ۶۷۰ کیلومتری ریزشگاه رودخانه کارون به خلیج فارس احداث شده‌است. سد کارون ۴ بزرگترین سد بتنی دو قوسی ایران و پنجمین سد مرتفع و منبع تولید انرژی برق آبی در جهان است. سد کارون ۴، در استان چهارمحال و بختیاری شهرستان لردگان و ۱۸۰ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد قرار دارد. سد کارون ۴ به عنوان بزرگترین سد بتنی کشور در ابتدای سال ۱۳۸۹ آبگیری شد؛ این سد با ارتفاع ۲۳۰ متر و حجم بتنی افزون بر یک میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب توانایی ذخیره ۲.۳ میلیارد متر مکعب آب را داشته و نیروگاهی به ظرفیت یک هزار مگاوات در کنار آن ساخته شده است.

سد مذکور با هدف تنظیم آب رودخانه کارون به میزان ۳.۷ میلیارد متر مکعب در سال و نیروگاه هزار مگاواتی آن با هدف تولید انرژی برق آبی به میزان ۲۱۰۰ گیگاوات ساعت ساخته شده است.پل سد کارون ۴ توسط شرکت ماشین سازی اراک به سفارش شرکت توسعه آب و نیروی ایران طراحی ساخته و‌ نصب شده است. سد کارون ۴ با کارفرمایی توسعه منابع آب و نیروی ایران، به مهندسی علی اصغر خوشنویسان، پیمانکاری شرکت جهاد توسعه منابع آب، که به شرکت توسعه منابع آب و انرژی تغییر نام یافته‌است، و مشاوره مهاب قدس توسط مهندس انوشیروان جلیل مصیر و ذبیح اله محمدی میلاسی و عباس محمدی میلاسی ساخته شده‌است. مطالعات نخستین طرح کارون ۴ در سال ۱۳۴۵ (۱۹۶۷ میلادی) در چارچوب طرح توسعه منابع آب و همچنین برنامه‌ریزی کلی منابع آب حوضه آبریز رودخانه کارون توسط شرکت مهندسین مشاور بین‌المللی «هارزا» انجام گرفت و پس از آن مطالعات مرحله نخست در سال ۱۳۷۴ و مطالعات مرحله دوم در سال ۱۳۷۶ توسط شرکت مهندسی مشاور «مهاب قدس» و شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران انجام شد.

طی برآورد اولیه هزینه‌های اجرای پروژه بالغ بر ۸۶۰۰ میلیارد ریال بوده که توسط منابع عمومی و داخلی همچون تسهیلات بانکی داخلی، اوراق مشارکت و نیز تسهیلات خارجی (فاینانس، وام) تأمین گردیده‌است. زیان‌های ناشی از طولانی شدن پروژه عبارت بوده از افزایش قیمت تمام شده طرح و همچنین عدم انتفاع از فروش برق تولید شده توسط نیروگاه آن. در نهایت منافع حاصل از تولید برق این سد بر اساس برآورد اولیه درآمد، سالانه برابر با ۱۳۵۳ میلیارد ریال تخمین زده شده‌است (بر حسب هر کیلو وات ساعت ۶۴۲ ریال).در آبان ۱۳۹۲ اعلام شد که این سد ترک خورده‌است. اما حسن رنجبران، مجری طرح سد و نیروگاه کارون ۴ اعلام کرد: «ترک خوردن سد طبیعی است، خاصیت بتن ترک خوردن است و تمام سدهای بتنی دنیا ترک می‌خورند.»

سد کارون ۴
سد کارون ۴ سد کارون ۴

منابع:
ویکیپدیا
خبرگزاری ایسنا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *