رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ آذر ۱۴۰۱

قلعه پنج برار مورموری

اشتراک گذاری

قلعه پنج برار مورموری در محدوده ‌ای تاریخی پنج برار مورموری که در کوهپایه‌ های جنوبی کوه کاسه ماس، مشرف بر دشت مور موری واقع شده است قرار دارد . مورموری از شهرهای استان ایلام در غرب ایران است. این شهر در بخش کلات شهرستان آبدانان قرار دارد. ویرانه‌ های این قلعه بر بلندی‌ های شرقی مشرف بر رودخانه پنج برار همچنان باقی است. این قلعه شامل دژ پیرامونی و بناهای داخل محوطه دژ می باشد.

ویرانه ‌های این قلعه بر بلندی ‌های شرقی مشرف بر رودخانه پنج برار همچنان باقی است. پستی و بلندی ‌های متعدد، دره رودخانه پنج برار و تپه ماهورهای جنوبی، توپو گرافی این منطقه باستانی را شکل می‌ دهد. از بناهای داخلی قلعه به جز پی یک اتاق، هیچ بنای دیگری باقی نمانده است. حصار پیرامونی دژ مانند سایر آثار نواحی کوهستانی زاگرس با مصالح سنگ و گچ بنا شده است. تراکم آوار موجود در کنار پی بنا نشان دهنده ارتفاع دیوار و دژ قلعه است. سنگهای نسبتاً بزرگ که از سنگهای رودخانه ‌ای و بومی منطقه است. در این بنا به کار رفته و در مواردی سنگهای جور شده مورد استفاده قرار گرفته است.

قلعه پنج برادر

معماری قلعه پنج برار مورموری

منطقه پنج برابر تقریباً در فاصله ۷ کیلومتری از مرکز بخش کلات مور موری قرار دارد که به نظر می ‌رسد اهالی مور موری در قرون گذشته در این محل سکونت داشته اند. عرض دیوار دژ در پی به یک و نیم متر می ‌رسد. حصار این قلعه تقریباً مربع شکل بوده و نظم هندسی خاصی بر معماری بنا حاکم است. در چهار گوشه بنا که دایره‌ ای شکل ساخته شده محل و جایگاه نگهبانی قلعه می‌ باشد که با همان مصالح گچ اندود شده است. در این بخش از بنا سوراخ هایی تعبیه گردیده که برای دید نگهبان و حفاظت از ساکنان قلعه مورد استفاده قرار می ‌گرفته است.

آثار ویرانه بناهای دیگری در شمال و شرق قلعه دیده می‌ شود که به نظر می‌ رسد محل سکونت ساکنان شهر پنج برار باشد. در حاشیه غربی این مکان رودخانه پنج برار قرار دارد که آثار آسیاب ‌های فراوانی از دوره‌ های گذشته تا عصر حاضر در کناره‌ های آن به جای مانده است. قلعه فعلی متعلق به دوره اسلامی است اما پی بنا و شواهد موجود بر سطح زمین ‌های پیرامون خصوصاً سفال ‌های خشن با شاموت سنگریزه نشان می ‌دهد که در دوران مختلف تاریخی از سکونتگاه ‌های منطقه بوده‌ است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *