جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

قلعه سام چرداول

تاریخ بروزرسانی :
۲ مهر ۱۴۰۰

قلعه سام چرداول در روستای چم بور از توابع بخش هلیلان شهرستان شیروان و چرداول قرار دارد. این قلعه متعلق به زمان ساسانیان می‌باشد که بر فراز یکی از کوه‌های پیرامون روستای چم بور بنا شده است. کوه مزبور نیز به نام سام معروف می‌باشد. این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره‌ی ثبت ۷۹۹۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. در ساخت این قلعه چون طرح و نقشه ای از پیش نداشته، طراح یا معمار برجها، اتاق ها و ورودی ها را با توجه به موقعیت طبیعی صخره ها احداث کرده است.

قلعه سام1 قلعه سام چرداول

معماری بنا

معماری این قلعه جنبه نظامی و دفاعی داشته است زیرا قلعه در صعب‌العبورترین ارتفاعات کوه بنا شده است. و برج‌ها، اتاق‌ها و ورودی‌ها با توجه به موقعیت طبیعی صخره‌ها احداث شده است. این قلعه دارای دو برج در شمال و شمال غربی می‌باشد که ارتفاع هر یک از آن‌ها حدود ۱۲ متر است. مصالحی که برای ساخت این قلعه مورد استفاده قرار گرفته شامل سنگ، ساروج، ملات، گچ و در برخی نقاط گِل می‌باشد. در قسمت جنوب غربی قلعه آثار چهار طاقی یا آتشکده‌ای دیده می‌شود که در زمان تسلط اعراب به ‌صورت مسجد درآمد.

به طور کلی معماری قلعه به سبک معماری دوره ساسانیان ساخته شده است. مصالح ساختمانی‌ای که برای ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته است عبارتند از: سنگ، گچ، ساروج، ملات، گچ و در بعضی جا‌ها نیز گل بکار رفته است.با سفر به این منطقه و راهی شدن به سمت قلعه سام در چرداول می‌بینید که در قسمت جنوب غربی قلعه آثار چهار طاقی یا آتشکده‌ای دیده می‌شود که در زمان تسلط اعراب به ‌صورت مسجد درآمده است. در کنار چنار ۵۰۰ ساله همسایه قلعه سام بقایای ریشه درخت عود و یک چشمه نیز به چشم می‌خورد که بیانگر آیین‌های کهن ایرانی است که برخی معتقد هستند مردم در آیین‌های زرتشتی از آن شراب گرفته و می‌نوشیدند.

نحوه دسترسی

آدرس : ایلام، شهرستان شیروان چرداول، در نزدیکی روستا چم بور از توابع بخش هلیلان

قلعه سام21 قلعه سام چرداول

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *