جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

فولاد محله سمنان

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ خرداد ۱۳۹۸

فولادمحله سمنان شمالی ترین روستای استان سمنان که در سلسله رشته کوه البرز محصور به چند کوه از جمله چهار نو،کاشته کله ، مهتاب و گردنه سوته می باشد . مهمترین کوه فولادمحله چهار نو با ارتفاع ۲۸۸۲ متر وارتفاع فولادمحله از سطح دریا های آزاد ۱۸۶۵ متر می باشد . فولادمحله ار لحاظ تقسیمات سیاسی و اداری مرکز دهستان بوده و در ۸۰ کیلومتری مرکز استان قرار گرفته است ،این روستا تا اوایل سال ۱۳۶۰ شمسی در حوزه استحفاظی دودانگه شهرستان ساری و پس از آن دربخش شهمیرزاد حوزه شهرستان مهدیشهر سمنان قرار گرفته است . فولادمحله از طرف شمال به روستاهای واوسر ، ولویه . اراء شهرستان ساری و از طرف شرق به روستای اگره دامغان و از طرف جنوب به روستای تویه دروار دامغان و از طرف غرب به روستاهای رودبارک و پرور شهرستان مهدیشهر متصل می باشد

فولاد محله فولاد محله سمنان

محله ها : فولادمحله دارای چندین محله به نامهای سیدا مله ،آغوذ داربن ، ترکون کوچه ، گته کله ، النگ دله ، جوله سر ، شاه کله ، دریم قلی ، عماددره ، گلک همنده ،میر باغ ، ولی دار ، استل سر ، حاجی آباد ، شاه بر سر ومسجد کوچه می باشد که در گذشته در هر محل یکی از طواف استقرار داشته است .

جمعیت : بر پایه سرشماری در سال ۱۳۹۵ جمعیت فولادمحله ۲،۵۱۸ نفر (۸۵۲خانوار)و در سال ۱۳۹۰ ۳٬۹۱۰ نفر (۱۰۵۰ خانوار) و در سال ۱۳۷۵ ۱٬۸۱۵ نفر (۴۱۴ خانوار) بوده‌است.

دین و مذهب : مردم روستا تماما شیعه دوازده امامی و متاثر از اعتقادات مذهبی و اسلامی و دارای آیین های ویژه متاثر از فرهنگ مازندرانی در مراسمهای عزا و جشنها و اعیاد می باشند .

زبان و لهجه : زبان و لهجه مردم فولادمحله مازندرانی و دارای ریشه ، آیین و آداب ورسوم مازندرانی می باشند.

فولاد محله 1 فولاد محله سمنان

راههای ارتباطی : موقعیت فولادمحله در تلاقی سه راه ارتباطی ساری ، سمنان ، دامغان اهمیت ویژهای پیدا کرده است . در حال حاضر جاده های منتهی به فولادمحله اسفالت می باشد . فاصله فولادمحله تا ساری ۱۱۰ کیلومتر ، تاسمنان ۸۰ کیلومتر ، تا دامغان ۸۲ کیلومتر می باشد .

اوضاع طبیعی،اقلیم : فولادمحله با توجه به عوامل موثر بر اقلیم آب و هوا مانند شرایط توپو گرافی جریانهای توده های هوایی ، دارای هوایی فرا سرد کوهستانی در زمستان و نیمه مرطوب در فصول بهار و تابستان است میانگین ریزشهای جوی آن حدود ۳۹۰ میلی متر در سال است . بادهای محلی که در روستا می وزد به نامهای تورنه باد و باد راجی می باشد که تورنه باد از سمت شمال می وزد و وزش آن درتمام طول سال ادامه دارد و در زمستان باعث کولاکهای شدید و در تابستان باعث مرطوب و خنک شدن هوا می گردد ، باد راجی که این باد از سمت جنوب شرقی در فصل گرم سال می وزد و باعث خشکی هوا و ایجاد خسارت به مزارع و باغات می گردد .

منابع آب : مهمترین منابع اب در دشت فولادمحله جهت مصارف کشاورزی و شرب ، آبهای زیر زمینی است که از طریق چشمه ها ، قنوات و چاهها استحصال می گردد ، تعداد قنوات آمار برداری شده در سطح دشت فولادمحله به ۱۵ رشته می رسد که در حال حاضر بعضی از آنها به دلیل خشکسالی و حفر چاهها خشک شده و بعضی هم مورد بهره برداری قرار می گیرند که مهمترین قنوات عبارتند از : حاجی آباد ،عماددره ، کهریز بابا ، ولیدار سفلی ، ولیدار علیا ، حسین آباد ، نو کاریز ، سیب بن ، گندل آباد ، ابراهیم اباد ، سید آباد ، غنی آباد ،چیررودبار ، علی امیر

فولاد محله 2 فولاد محله سمنان

مهمترین چشمه ها عبارتند از : گت ده ، عماددره ، زرشک او ، اسبداربن ، سیب بن ، ورگ او ، میلو ، چیررودبار ، وااو .

پوشش گیاهی : فولادمحله دارای سه نوع پوشش گیاهی است ۱- حوزه استپی ۲- حوزه جنگلهای سوزنی برگ ۳- حوزه کوههای مرتفع . حوزه استپی با بارندگی متوسط ۳۳۰ میلیمتر مناطق دشت ، تپه ماهور ها و قسمتی از مناطق کوهستانی و نیمه مرتفع را در بر می گیرد و جوامع گیاهی مختلف درمنه زاره ، بالشتکها ، گون زارها ، چمن زارها و درختچه هایی مانند زرشک ، ولیک ، شن آلو وحشی ، کاندس و …. رویش دارند ، همچنین این منطقه محل رویش بسیاری از گیاهان دارویی مانند باریجه و آویشن و سبزیهای صحرایی مانند لولا ، ازلی و سرشی است . حوزه جنگلی با درختان اورس با بارندگی حدود ۴۰۰ میلی متر که بخشی از مناطق کوهستانی را در بر گرفته که در داخل دره های شمالی درختان پهن برگ هم رویش دارند .

اوضاع اجتماعی ، مهاجرت : فولادمحله به عنوان بزرگترین روستا در منطقه در فاصله سالهای ۱۳۴۵ تا ۱۳۷۵ از جمعیتی در حال تغییرو دگرگونی برخوردار بوده است مطالعات و بررسیها نشان می دهد که علی رغم آن که مهاجرت از این روستا شکل خانوادگی به مازندران و سمنان داشته با این وجود همیشه پذیرای خانوارهایی از سایر روستا ها بوده است . با این حال در طی سالهای گذشته به دلیل بیکاری و خشکسالی مهاجرت خانواده های جوان به سمت و سوی شهرها اغاز گردیده است که ثابت شدن رشد جمعیت را در پی داشته است .

صنایع دستی : از دیر باز مردم روستا به صنایع دستی از قبیل گلیم بافی ، کرباس بافی ، شال بافی و جاجیم بافی مشغول و تقریبا تمام نیازهای خود را خودشان برآورده می ساختند و در این زمینه خود کفا بودهاند ولی در حال حاضر با توجه به صنعت روز صنایع دستی در این روستا رو به تضعیف می باشد .

اماکن و امکانات خدماتی : امکانات و تسهیلات رفاهی موجود در روستا عبارتند از : مرکز بهداشت درمانی ، خانه بهداشت ، نمایندگی صدا و سیما ی مازندران و سمنان ، مدارس ابتدایی تا دبیرستان و پیش دانشگاهی ، مساجد و تکایا و روحانی مستقر ، اماکن متبرکه ، شبکه بهداشتی اب شرب ، دفتر ICT و پستبانک ، برق سراسری ، مجموعه و زمین ورزشی ، شرکتهای تعاونی از قبیل تولید کشاورزی ، تولید دامی ، تعاونی مصرف ، بهزیستی ، جایگاه توزیع گاز مایع ، جایگاه توزیع نفت سفید و نفت گاز ، جهاد دهستان ، اداره پست ، پایگاه مقاومت بسیج ، پاسگاه نیروی انتظامی ، کتابخانه عمومی ، مخابرات ، دفتر شورای تسلامی ، دفتر دهیاری ، دفتر شورای حل اختلاف

فولاد محله 3 فولاد محله سمنان

تاریخ:
فولادمحله در روزگاران باستان بخشی از ایالت پارت به شمار می رفت در دوران هخامنشیان تحت سیطره و نفوذ شاهان هخامنشی قرار داشته و حکمرانانی از سوی شاهان هخامنشی بر این ناحیه حکومت می کردند . در دوران ساسانیان خاندان فیروز اول و کاووس تا دوران اسلامی بر این ناحیه حکومت کردند در زمان دوران اسلامی باو (نوه کاووس)بنیانگذار حکومتی به نام آل باوندیان شدو جبال هزار جریب فولادمحله را محل اقامت خود برگزید این خاندان که به اسپهبدان طبرستان مشهور بودند در زمان خود فولادمحله را در شمار سرزمین طبرستان شناختند در زمان انوشیروان این سرزمین به کاون (قارن) واگذار شد این خاندان به قارن وند مشهور بودند و تا سال ۲۲۵ هجری قمری بر این ناحیه و بخش بزرگی از طبرستان حکمرانی کردند که مشهور ترین این خاندان مازیار بود فولادمحله در واقع حصار محکم قارنیان بوده که آل قارن ذخیره ها و خزینه ها در این محل داشته اند . در طی دوران اسلامی فولادمحله زیر نفوذ حاکمان مازندران بوده و به آنان مردان جنگجو و خراج پرداخت می کردند و همواره این حاکمیت تا پایان حکومت پهلوی به صورت نفوذ رئیس و کد خداادامه داشته است .

محل استقرار قبلی مردمان فولادمحله در کوههای اطراف فولادمحله که گذشتگان آن را ۷۰ ده قلمداد می کردند بوده است که در زمان سلطنت کریم خان زند توسط عالم معروف منطقه فولادمحله و بخشی از مازندران به نام شیخ فاضل که به دستور کریم خان زند این منطقه در قبول او بوده است به تپه ای که در حال حاضر در داخل فولادمحله کنونی قرار دارد اسکان داده شد و این کار برای رهایی از ظلم و تهدید همسایگان شمالی خصوصا ترکمنها و یاغی ها صورت گرفته بود از جمله تدابیری که شیخ فاضل برای محافظت از جان و مال افراد اندیشیده بود کندن خندق و حصار کشی دور تپه ودر نظر گرفتن دو دروازه و دو پل ارتباطی برای ورود و خروج افراد از قلعه بوده است همچنین شیخ فاضل بنای مسجد ،مکتب خانه و حمام خزانه ای را هم تدارک دیده بود که به دلیل نوسازی مسجد و احداث حمام بهداشتی در همان نقطه ، اثری از آن بناها نیست .قدمت فولادمحله بر اساس کاوش ها و بررسی های انجام شده در قبرستان سر به ۵۰۰۰سال قبل از میلاد بر می گردد.

صنیع الدوله در سفر نامه خود معروف به مطلع الشمس در عبور از این منطقه می نویسید :« … از تنگه پرور گذشته چمن رسم رودبار است در کمال سر سبزی وخرمی در انتهای این چمن دو راه است یکی در طرف جنوب شرقی که از آهوان به سمنان می رود ،دیگری در سمت مشرق که راه فولادمحله است در میان راه رسم رودبار – فولادحله آب سرد دیده می شود ودر کوههای طرفین راه اشجار جنگلی بسیار است .قریه فولادمحله که از قرای دودانگه مازندران است در ابتدای جلگه واقع شده که موسوم به سلطان میدان است . آبادی در بالای تپه واقع و تقریبا ۳۰۰ خانوار است یک باب حمام و دو مسجد دارد پیش از این آبادی در تنگه که در طرف غربی جلگه است بوده و آثار و ابنیه و قبور کهنه آن ابادی هنوز نمودار است . در فترت زندیه ابادی از تنگه مزبور به این تپه که مصنوعی به نظر می اید نقل کرده اند و حصار و خندقی هم به دور آبادی کشیده و حفرنموده که آثار حصار و خندق در بعضی جاها هنوز باقی است . در این او.ان عالمی که در فولادمحله ساکن می باشد اخوند ملاعلینقی است که از فضلا و علمای فقه و اصول و مرجع امور شرعیه اهالی است . در وجه تسمیه این قریه گویند فولاد نامی از اهالی خراسان قبل از استیلای عرب بر عجم به این ناحیه امده و بنای این قریه را نهاده و چون اهالی مازندران قریه را محله می گویند اینجا را فولادمحله نامیده اند. اما جلگه سلطان میدانی یا سلطان میدان از قریه مذکور سلطان سنجر سلجوقی در فصل تابستان به این نواحی آمده و این جلگه شکار گاه او بوده ودر آن آهو و گور صید می نموده و لهذا موسوم به سلطان میدانی شده ، چمنی نیز در این جلگه می باشد که ان را نیز سلطان چمنی می نامند و می گویند این چمن مرتع مراکب سلطان سنجر بوده است »

لغت نامه دهخدا: فولادمحله . [ م َ ح َل ْ ل َ ] (اِخ ) دهی است از بخش دودانگه ٔ شهرستان ساری که دارای ۱۳۰۰ تن سکنه است . آب آن از هفت رشته قنات و چشمه ها و محصول عمده اش غله و لبنیات است . زنان شال و گلیم و کرباس می بافند. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۳).

در کتاب سازمان جغرافیایی ارتش فرهنگ جغرافیایی استان دوم سال ۱۳۲۹ آمده است :« فولادمحله از هزار جریب و قریه معتبر است که با پانصد خانوار و مرکز تابستانی حکام هزار جریب می باشد »

فولاد محله 4 فولاد محله سمنان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 3.3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد