جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای دلازیان سمنان

تاریخ بروزرسانی :
۲ تیر ۱۳۹۹

روستای دلازیان سمنان ، یکی از روستاهای بزرگ و تاریخی شهرستان سمنان می باشد . روستای دلازیان در ۸ کیلومتری جنوب سمنان در سوی دیگر خط راه‌آهن تهران – مشهد و پس از روستاهای خیرآباد و رکن‌آباد جای دارد. مردم این روستا به زبان فارسی سخن می‌گویند. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت دلازیان۷۷ نفر بوده است.این روستا در دهستان حومه در بخش مرکزی شهرستان واقع است.

روستای دلازیان روستای دلازیان سمنان

این روستا در دشت جنوب سمنان واقع شده و دارای آب و هوای معتدل و خشک است. از ایستگاه راه‌آهن سمنان راه فرعی دارد. در ۲۵ کیلومتری جنوب روستا، معدن گوگرد دلازیان وجود دارد. محصولات روستا شامل غلات، پنبه، هندوانه و شغل بیشتر اهالی کشاورزی و شترداری است.

در انتهای اراضی کشاورزی نمای هشت تپهٔ نزدیک به هم دیده می‌شود. هر چند جاگیری تپه‌ها در کنار هم شکل هندسی ویژ‌ه‌ای ندارد، اما از هر سو که بدان‌ها بنگریم همواره هشت برجستگی از دور پیداست. بلندی این تپه‌ها یکسان نیست، ولی تفاوت زیادی هم ندارند. فاصله بین دامنه‌های پست تپهٔ‌ جنوبی تا دامنه‌های پایین تپهٔ شمالی بالغ بر ۲۳۰ متر و فاصله مشابه تپهٔ شرقی تا تپهٔ‌ غربی معادل ۳۰۰ متر است. وسعت دامنه‌های هر یک از تپه‌ها متفاوت است و تپه‌های کوچک‌تر نیز بر دامنه و کنار تپه‌های بلند جای دارند. با توجه به نوع معماری و ابعاد خشت‌ها، قدمت این تپه‌ها به اوایل هزارهٔ‌ اول می‌رسد. این تپه‌ها توسط افراد سودجو مورد کندوکاو قرار گرفته و به وسیله ماشین‌های سنگین تخریب شده است.

روستای دلازیان 1 روستای دلازیان سمنان

تپه‌های دلازیان (چشمه شیخ) مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان سمنان، روستای دلازیان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۶۴ با شمارهٔ ثبت ۱۷۰۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بیش از هزاران ‏قطعه مصنوعات سنگی که در این محوطه کشف شده، آن را از نظر تعداد و پراکنش سطحی دست ‏ساخته‌های سنگی در جایگاهی ویژه قرار داده است. این دوران که به آن پالئولیتیک نیز می‌گویند ‏قدیمی‌ترین دوران ماقبل تاریخ محسوب می‌شود و انسان در آن برای نخستین بار از ابزار سنگی استفاده ‏کرده است. یک معدن قلوه سنگ نیز در تپه دلازیان کشف شده که نئاندرتال‌ها از آن برای تولید ابزار شکار ‏استفاده می‌کردند.

تپه های دلازیان روستای دلازیان سمنان

همچنین بقایای استخوان حیوانات شکار شده از دیگر چیزهایی است که در این منطقه ‏کشف شده است. این محوطه به دلیل فراوان بودن ابزارهای سنگی و برجسته و شاخص بودنشان، مانند یک ‏آزمایشگاه کامل ابزارسازی بوده است. تاکنون محوطه‌هایی که قدمت ۵۰ هزار سال داشته‌اند تنها در ‏غارها مشاهده شده‌اند و روباز بودن تپه دلازیان آن را از سایر محوطه‌های مشابه، متمایز کرده است. ‏

دلیل نامگذاری تپه دلازیان، وجود روستایی به همین نام در آن نزدیکی و در جنوب سمنان، بعد از ‏روستای خیرآباد و رکن آباد است. گنبدهای نمکی بسیار زیبایی در کنار این روستا قرار گرفته که از ‏دیدنی های سمنان محسوب می‌شوند. همچنین دیدن زمین های باتلاقی و همچنین دو رودخانه فصلی، ‏ریاچه نمک و کلوت های زیبای منطقه از دیگر جاذبه های گردشگری سمنان در نزدیکی تپه دلازیان ‏محسوب می‌شوند. یک معدن گوگرد نیز در این منطقه قرار گرفته که معدنی متروکه محسوب می‌شود ‏اما می‌توانید از آن بازدید کنید. ‏

روستای دلازیان 2 روستای دلازیان سمنان

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *